#picnic10: Evan Ratliff (Wired) over digitaal verdwijnen

23 september 2010, 08:19

Op een dag stond Evan Ratliff op, en besloot zichzelf opnieuw uit te vinden – door te verdwijnen. Althans, fysiek. Maar zijn digitale identiteit moest ons tot hem leiden in een contest uitgeschreven door Wired Magazine. De keynote van Ratliff op #picnic10 had als titel: “Vanishing in the Digital Age”. Hoe kun je verdwijnen in deze digitale wereld. Wat zijn je voetsporen? Ratliff is gefascineerd door mensen die zichzelf opnieuw uitvinden en ging dus het experiment aan. De vinder wachtte een prijs van 5000 dollar. Zij zetten zijn identiteit online, binnen dertig dagen moesten de lezers hem vinden via een code. Hij mocht het land niet verlaten, hij mocht geen wetten overtreden, én hij moest ook tot zekere hoogte online blijven – dus hij mocht niet in een tentje in het park gaan tukken. Ratliff noemde zichzelf voortaan James Donald Gatz, gebruikte een fake ID en valse businesskaarten. “Opvallend hoeveel mensen erintrappen als je een mooi setje visitekaartjes hebt.”

Digitale identiteit

Ook zette hij een nepbedrijf op: Bespect. “Respect met een B, dat klinkt als een soort tech company. Hij zette tevens een valse Twitter ID en Facebookaccount op. De echte uitdaging was vrienden online maken. “Gelukkig zijn er veel mensen die werkelijk iedereen frienden. “Vaak als je iemand ontmoet in deze tijden, gaan ze je online nazoeken. Dus ik had ook een fake twitter account en een fake Facebook account. Dit is interessant omdat ik nieuwe mensen wilde ontmoeten met deze nieuwe identiteit. Normaal gesproken connect je met vrienden die je al kent als je een Facebook account opzet. Dat is lastig, als je geen echte vrienden en familie hebt. Je bent person number 1. Ik ben erachter gekomen dat er veel mensen zijn die met iedereen vrienden worden. Salespeople en marketingmensen. Vooral een schare Multi Level Marketeers. Ik heb nu nog steeds veel vrienden op die manier. Ik krijg nog steeds een heleboel uitnodigingen voor de leukste events.”

Toegang

Zijn hoofdredacteur had toegang tot zijn Gmail en zijn creditcards, dus zodra hij enige activiteit vertoonde kon de hoofdredacteur direct het IP-adres op de blog rond het project zetten. Hij maakte een rondreis van San Fransisco naar Las Vegas, waar hij een dwaalspoor met twee laptops opzette met encryptiesoftware, en vond via Craigslist een bandje die een roadie nodig had. Hij verkocht zijn auto, huurde een appartement. “Het was ontzettend lastig om een nieuwe identiteit aan te nemen, want zodra je contact hebt met mensen treed je in details die je niet wilt delen.” Hij verfde zijn haar, droeg een lelijke bril en liet een geitensik groeien. Op de boardwalk in Los Angeles liet hij zich interviewen, opdat hij later kon zeggen: “Look, I was hiding in plain sight.” Om zijn identiteit als James Donald Gatz te perfectioneren, liet hij een snor staan en schoor zijn kop half kaal. Hij ging zich als businessman gedragen, met een bluetooth in zijn oor, pratende tegen denkbeeldige mensen.

Wat deed het publiek?

Op de eerste dag was er al een Facebook-groep met duizend leden die op zoek gingen naar Ratliff. Ook was er een Google Wave. Twitter werd het primaire medium voor lezers om informatie uit te wisselen met de hashtag #vanish. Er werden posters gemaakt met “missing” en er werden mashups gemaakt via google maps. Het publiek vond álle adressen waar Ratliff ooit gewoond had. Ze vonden al zijn vrienden. Ze vonden degene die voor zijn kat had gezorgd via Yelp. En ze belden die persoon, daadwerkelijk. Het publiek probeerde connecties te maken tussen de informatie en er waren dagen bij dat iedereen dacht dat Ratliff op Hawaii zat.

Glutenvrij

Elke dag posten mensen informatie die mogelijk naar zijn vindplaats leiden. Hij volgt een glutenvrijdieet, dus bijvoorbeeld als hij in LA zou zijn, dan duikt hij waarschijnlijk op in dit café. Mensen vonden zijn vrienden, zijn vorige woonplaatsen, plaatsen die hij gereviewed op Yelp, allemaal binnen een dag. Er ontstond een mix van in formatie gevonden in databases en informatie uit zijn sociale leven. Er werden flow charts gemaakt van zijn activiteiten terwijl hij op de vlucht was. Op een dag vluchtte hij zelfs voor een helicopter. “Waarschijnlijk omdat ik wegrende als een idioot.” Hij werd bijna ontdekt omdat een medewerker van een luchtvaartmaatschappij zag wie hij was en de informatie op een Facebookpagina zette.

Vanish

Ratliff kon alle pogingen om hem te achterhalen lange tijd ontwijken. Totdat een ex-werknemer van Microsoft zijn startup ging uitproberen op Ratliff. De techniek heette “vanish” (@vanishteam) en in de app van de startup werd een code geinstalleerd die ook werd opgenomen in de Facebook-app. Alle ip’s konden op die manier achterhaald worden. Uiteindelijk werden alle ip’s gecheckt op aantal vrienden. Het is moeilijk om vrienden te maken op Facebook zónder één vriend te hebben, en dat wisten ze bij vanishteam. Op deze manier werd Ratliff achterhaald. En hij werd getracked met zijn ip-adres.

IP-adressen

Ratliff wist niet dat je apps kon bouwen in Facebook waar je ip-adressen mee kunt tracken. Het vanishteam zat in Seattle, Ratliff in New Orleans. Het vanishteam wist dat Ratliff van pizza houdt, en het duurde maar even voordat de eigenaren van een pizzabedrijf, samen met het hele team van koeriers hem achterhaalden na drie weken. Aan de hele onderneming raakte Ratliff drieduizend dollar kwijt, die hij zelf in het prijzengeld had gestoken. Van zijn briljante onderneming werd hij ook veel wijze, legt hij de aandachtig luisterende zaal bij Picnic uit.

1. Privacy: Hij heeft enorm veel geleerd wat mensen kunnen leren over je door online je uit te checken, maar ook hoeveel informatie men door alledaagse onderzoekstechnieken over je kan achterhalen.

2. Crowdsourcing: niemand deed mee vanwege de 5000 dollar die zij konden winnen, ze zagen het vooral als een uitdaging. De winnaars gaven het prijzengeld uiteindelijk zelfs aan liefdadigheid.

3. Journalistiek: engaging met de lezers was een belangrijk leerpunt, zelfs mensen die het blad Wired niet lazen probeerden hem te zoeken. Met digitale technieken kun je met lezers connecten op een manier als nooit tevoren, analyseert Ratliff tot besluit.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bunny

    This post has helped me think things thrugoh


    12 juli 2016 om 06:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!