#Picnic10 Andreas Weigend over consumer data

#Picnic10 Andreas Weigend over consumer data

Eén van de sprekers op PICNIC vandaag en vrijdag is Dr. Andreas Weigend Ph.D. Als voormalig Chief Scientist bij Amazon.com houdt hij zich nu bezig met het bestuderen van mensen en de data die ze creëren. Ik had het geluk heb even voor de camera te krijgen en hem te vragen over bijvoorbeeld een uitspraak van eerder op de dag waarop hij zei: mensen Twitteren voornamelijk vanwege de illusie van aandacht, want echte aandacht is er nauwelijks.

In dit interview (morgen volgt een tweede) heb ik vooral de vragen gesteld die men mij via Twitter deed toekomen. Bijvoorbeeld hoe hij de nieuwe data die we creëren denkt te combineren met de data die er al is, bijvoorbeeld bij de overheid. Zijn antwoord was eenvoudig, de overheidsdata is dermate beperkt dat die heel snel geen rol meer speelt. De hoeveelheid data die daar elk jaar bijkomt is redelijk stabiel, terwijl de data die we met zijn alle creëren, de sociale data, exponentieel stijgt. De afgelopen twee jaar hebben we met Twitter, Facebook en Foursquare meer data gecreëerd dan alle overheidsdata bij elkaar.

Op de vraag hoe de medische wereld gaat profiteren van deze data overflow kijkt hij vooral naar het onderscheid tussen medische data (je profiel dat bij artsen bekend is) en gezondheidsdata (hoe reageert je lichaam op een kop koffie om 9 uur ‘s avonds). Hij stelt dat dit laatste, vaak met elementen van directe feedback, veel waardevoller kan worden voor een gezond leven.

Tot slot keken we nog even vooruit naar zijn workshop van vrijdag, waarin hij 20 scenario’s wil maken voor 2020.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.