Dolf Wittkamper kersverse voorzitter Co-creation Association

16 september 2010, 08:00

Dolf Wittkamper (49, MetaClue), werkte in het verleden bij Philips Design: de laatste jaren dook hij bij Philips in de sociale media en gaming technologie om te kijken hoe dat gebruikt kon worden voor bedrijfstoepassingen en begon hij met de inzet van co-creatie. Die expertise gebruikt Wittkamper nu als kersverse voorzitter van de recent opgerichte Co-Creation Association (website). Een gesprek over de doelstellingen van nóg een nieuw overlegclubje, succesvolle voorbeelden van co-creatie, het aankomende co-creation event, de toekomstige rol voor organisaties en bedrijven. Wittkamper, over zichzelf: “Ik heb een enorme passie om bij te blijven en vooruit te lopen.”

De Co-Creation Association (CCA) is recent opgericht, en heeft als doel het vakgebied co-creatie te professionaliseren. Voorzitter Dolf Wittkamper, vertel! Is het nodig om wéér een apart clubje op te richten?

“We zijn ontstaan uit allemaal gepassioneerde mensen rond het thema. Die wilden hun kennis delen en uitdragen. Ze hadden het gevoel dat co-creatie geen trend was die over zou waaien. Het is een serieus onderwerp waar veel kennis over te verzamelen is. Die groep dacht in eerste instantie niet aan een vorm van een vereniging of stichting. We zijn gewoon begonnen met het genereren van ideeën voor alles wat we willen nastreven: cocreatie onder de aandacht brengen, kennis verzamelen, discussie voeren. Er waren snel plannen voor een event. Het aankomende event wordt alweer het tweede co-creatie event, maar dit is dus de eerste die door de oprichters zelfstandig is georganiseerd. Op een gegeven moment krijgen de activiteiten massa: toen ontstond de behoefte om het handiger te organiseren. Als we dit organiseren in een oude formule, dan worden we misschien efficiënter, dachten we.

“Een vereniging past prima in een co-creatie gedachte. Leden gaan samen waarde creëren. Als je een event gaat organiseren dan kost dat geld, dus je moet er iets achter hebben staan. We hebben een bestuur, waarin we om het jaar andere mensen willen hebben. Het belang zit hem in commissies die communicatie doet, een event organiseert, de website regelt. De snelheid moet voorop staan. De prijs voor lidmaatschap is 45 euro per jaar. We willen wel wat kunnen doen voor de leden, waardoor de leden ook weer wat voor de vereniging kunnen doen.”

Wat is voor jou het meest aansprekende voorbeeld van een geslaagde co-creatie case?

“Er zijn nogal wat gangbare definities voor co-creatie. Belangrijkst vind ik dat er niet alleen naar meningen wordt gevraagd. Er zit het element in dat je gebruikers of consumenten betrekt in een bedrijfsproces, samen ideeën en waarde creëert. Dit is geslaagd als alle betrokkenen het proces interessant vonden, iedereen er een positief gevoel over heeft én dat er keiharde resultaten uit zijn gekomen. Ideeën dus, die verder gaan dan als alle partijen het afzonderlijk hadden gedaan.

“Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk is de inzet van virtuele wereld middelen om met consumenten wereldwijd ideeën te genereren voor verlichtingsproducten. Het gaat dan om armaturen waar nieuwe gebruiksmogelijkheden ontstaan, bijvoorbeeld andere stroombronnen. Het is geweldig om te zien hoe mensen in staat zijn om te beoordelen of de aangedragen technische oplossingen überhaupt wel relevant zijn. Ook om te constateren dat sommige dingen die het bedrijf voor ogen had gewoon niet realistisch zijn of niet geaccepteerd zullen worden.

“Er zijn verder hele mooie cases, een prachtig voorbeeld blijft natuurlijk LEGO, die co-creatie tot een businessmodel heeft weten te verheffen. Dat voorbeeld is volledig doorgedrongen in het genereren van waarde voor het bedrijf.

“Vroeger vonden innovaties plaats in laboratoria en werden ze de markt opgeslingerd. Het wordt nu omgedraaid. Dankzij het internet zijn we nu in staat om te gaan co-creëren met elkáár. We, consumenten, hebben bedrijven steeds minder nodig. We kunnen onze eigen communicatie inrichten, we maken onze eigen software met open source, er is al volop open source elektronica te krijgen.

Waar blijven bedrijven dan volgens jou?

“Ze worden gedwongen om hieraan mee te doen. Het is een no-brainer. Als je alleen maar suiker of zand produceert ligt het misschien anders. Maar co-creatie levert direct waarde op, de kosten zijn gering en als je het niet doet zul je zien dat je concurrenten het wel doen. Ander gegeven is dat consumenten onderling ook concurrentie gaan vormen voor bedrijven. Als je producten lanceert en consumenten vinden die niet goed of denken dat ze het beter kunnen dan ontstaan startups die het beter gaan doen.”

Juist…..Wat is dan de ultieme rol van een bedrijf in de toekomst?

“Ik denk dat co-creatie tussen bedrijven en klanten een heel normaal verschijnsel wordt. Bedrijven gaan veel verschillende manieren vinden en toepassen om met consumenten waarde te creëren. Dat kan service zijn, producten maar ook verkoop. Bedrijven zullen dat logisch gaan uitvoeren. Onder invloed daarvan zal de organisatievorm én het karakter van bedrijven veranderen. Op ieder niveau van het bedrijfsproces zullen co-creatie achtige elementen ontstaan: vele individuen in het bedrijf in alle lagen praten met klanten. Dat is een mindshift.”

Ik denk bij co-creatie aan het ontwerpen van je eigen sportschoen. Nike. Is dat een goed voorbeeld van waar het heen aan het gaan is?

“Ze leveren een breed palet aan middelen om schoenen aan te passen. Het is meer customization of personalisatie. Je kunt geen Nike schoen met een hoge hak maken. Het is een keus uit miljoenen opties, dat is best veel. Maar het is niet nadenken over een vernieuwende, andere schoen. Ik vind het een voorloper van co-creatie.”

Wat vond je zelf eigenlijk van DSB The Movie?

“Wat slim is, is de continuïteit die in het verhaal is aangebracht door slim om te gaan met een aantal attributen als bijvoorbeeld stropdassen. De film is, met enige moeite, goed te volgen. Ik denk dat we onderschatten wat mensen allemaal kunnen zodra je ze maar middelen en mogelijkheden geeft. Als intermediairs tussen bedrijven en doelgroepen moeten we daar dankbaar gebruik van maken.”

Wat gaan we meemaken op het co-creation event 2010?

“Dit is alweer de tweede editie van het co-creation event. Het vind plaats op 29 september op de High Tech Campus van Eindhoven. Als tagline hebben we ”Beyond the hype… taking the next steps”. Het event kijkt over de grenzen van de hype heen. We hebben een breed pakket aan workshops, naast twee keynotes. Ook Philips zal met een spreker aanwezig zijn. En partijen als TNO, Syntens en Achmea doen ook mee. Er is genoeg keus, en het is dagvullend.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    martijnstaal

    Om het bericht compleet te maken: de huidige deelnemers aan de Co-Creation Association (CCA) zijn Metaclue, Capgemini, Redesignme.com, Syntens, FunnelVision, TNO en het ICCL. Het overdragen van kennis over het professionaliseren van co-creatie en het kwantificeren van de waarde ervan zijn belangrijke doelstellingen van het CCA. Dit wordt zowel voor, ltijdens als na het event in meerdere vormen (whitepapers, blogs, presentaties, symposia) ingevuld.

    Heb je interesse om hierin ook een actieve rol te spelen en/of lid te worden? Let us know.


    16 september 2010 om 11:11
    Stephan Verveen

    Yes! Beyond the hype met die handel!


    16 september 2010 om 11:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!