Verandering Trademark Policy Google: De eerste 36 uur

Verandering Trademark Policy Google: De eerste 36 uur

Vanaf dinsdag 14 september heeft Google haar Trademark Policy aangepast. De één verwachtte grote veranderingen, terwijl de ander weinig wijzigingen voorzag. Hoewel we nog maar 36 uur verder zijn, volgen hierbij de eerste bevindingen. Staan alle Trademarks nu open? Nee, Google geeft aan 72 uur nodig te hebben voor het open stellen van alle trademarks. Op het moment van schrijven staat ongeveer 40% van de trademarks ‘open’.

Wat zien we gebeuren?

Na een rondje langs de top-100 online adverteerders in Nederland (N.B. niet alle merken zijn dus gewhitelist!):

  • 8% adverteert niet op de eigen merknaam;
  • Bij 30% worden er advertenties van concurrenten getoond op de eigen merknaam;
  • Op 12% van de merknamen worden advertenties van Affiliates vertoond;
  • Bij 9% van de merken worden er advertenties van resellers vertoond.

Met in het achterhoofd dat meer dan de helft van de ‘merken’ nog niet is gewhitelist kunnen we concluderen dat er al redelijk wat activiteit plaatsvindt.

Google zelf?

Als we gaan analyseren welke advertenties bij worden getoond, zien we dat er in de meeste gevallen niet bewust ‘geadverteerd’ wordt op de branded keywords, maar dat het Google Algoritme door middel van haar Expanded Broad Match zelf advertenties matcht.

Voorlopig Resultaat

Omdat er nu nog niet voldoende data beschikbaar is kan er alleen nog maar worden gekeken naar gemiddelde posities en huidige CPC’s. In de gevallen waar adverteerders voorheen alleen adverteerden en waar er nu extra advertenties verschijnen, stijgt de CPC substantieel. In de gevallen die wij hebben gezien was de stijging in CPC tussen de 50 en 500%.  We verwachten dat deze stijging na verloop van tijd wel weer, deels, zal afvlakken.

Toekomst?

Omdat we nu pas 36 uur onderweg zijn, niet alles gewhitelist is en het algoritme van Google waarschijnlijk tijd nodig heeft om te ‘leren’, kunnen we nu nog niet inschatten wat de toekomst zal brengen. Zal de relevantie van de expanded broad match hoog genoeg zijn om de advertenties van concurrenten ook op de lange termijn te vertonen?

Dit artikel is geschreven door mijn collega Harmen Visscher.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Onze concurrent Finchline plaatst al langer AdWords op onze gedeponeerde merknaam Feeder (Pro). Vijf jaar terug kwam ik tegen dit soort praktijken nog in het geweer (schreef er hier op mf ook een stukje over merkmisbruik in AdWords bestrijden. Met de koerswijziging van Google is dat niet meer opportuun en dat is ook wel prima eigenlijk: weer een reden om een tijdrovende en kostbare merkregistratie bij het Merkenbureau achterwege te laten. Maar ik denk dat veel merkeigenaren hier anders over denken: voornoemd stukje van mijn hand is nu vijf jaar oud maar ik ontvang nog regelmatig e-mails met het verzoek om 'juridische bijstand' te verlenen.

    geplaatst op
  • Adverteren of de naam van de concurrent komt natuurlijk al veel langer voor, behalve dat er een aantal merken waren waar het geblokkeerd werd. Op namen als Samsung of HTC kon altijd al zonder problemen worden geadverteerd.

    De cijfers onder het kopje 'Wat zien we gebeuren?' zijn zeer interessant, maar zeggen weinig zonder de cijfers van voor deze whitelisting, omdat je voorheen ook al regelmatig kon adverteren op de naam van de concurrent.

    geplaatst op
  • @Karel: Wij zijn van mening dat het zeer opportuun blijft om je merknaam te deponeren en beschermen. Wanneer je dit niet doet dan kan iedereen, zowel als zoekwoord en als advertentiewoord op je merknaam adverteren. Door het deponeren van je merknaam kan je de mogelijkheden tot adverteren aanzienlijk beperken. Volgende week donderdag is er in Utrecht weer een Search Marketing Thursday vanuit de taskforce search van het IAB. Zoals je kan lezen op de website http://www.searchmarketingthursday.nl zal er deze keer uitgebreid gesproken worden over deze verandering in het merkbeleid. Je bent van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn. Het is openbaar, gratis en dus van harte aan te raden ;)

    @Jos: Dat op merknamen als Samsung en HTC altijd al geadverteerd kon worden is logisch. Zij hebben geen 'eigen' verkoopkanaal en ondervinden dus geen hinder (lees omzet en/of margederving) tgv het toestaan van het adverteren op merknaam . Dit is dus anders dan voor andere merken, die wel zelf direct verkopen. Voor deze partijen stijgt nu de CPC, wat dus een directe invloed heeft op hun omzet/marge.

    geplaatst op
  • Ik denk dat webwinkels onderling ook al gigantisch op elkaar aan het bieden waren. Zoek eens op een willekeurige telecom webshop, en het stikt er van de concurrenten, ook voor 14 september al. Hierbij weet ik uit ervaring dat de betreffende webwinkel voor een zeer laag bedrag makkelijk op nr. 1 staat.

    geplaatst op
  • @Jos: Klopt. De meeste webwinkels maken dan ook gebruik van een 'merknaam' die onbeschermbaar was/is in Adwords. Dit kwam door een grote voorkeur voor domeinen met de naam van het belangrijkste product in de URL. Voorbeeld: heel veel webshops met GSM in de URL.

    Adwords is echter al lange tijd het kanaal waar normaal gesproken het meeste budget op het gebied van online marketing wordt gespendeerd door bedrijven die actief zijn met internetmarketing. Dit heeft tot gevolg dat deze wijziging zeer relevant is voor veel meer adverteerders dan de webwinkels waarmee je ervaring hebt. Wij hebben in ieder geval gemerkt dat de sessie die wij hierover hebben gehouden voor onze opdrachtgevers vorige week dinsdag uitstekend bezocht is en hoog gewaardeerd werd.

    geplaatst op
  • @Jos: Klopt. De meeste webwinkels maken dan ook gebruik van een 'merknaam' die onbeschermbaar was/is in Adwords. Dit kwam door een grote voorkeur voor domeinen met de naam van het belangrijkste product in de URL. Voorbeeld: heel veel webshops met GSM in de URL.

    Adwords is echter al lange tijd het kanaal waar normaal gesproken het meeste budget op het gebied van online marketing wordt gespendeerd door bedrijven die actief zijn met internetmarketing. Dit heeft tot gevolg dat deze wijziging zeer relevant is voor veel meer adverteerders dan de webwinkels waarmee je ervaring hebt. Wij hebben in ieder geval gemerkt dat de sessie die wij hierover hebben gehouden voor onze opdrachtgevers vorige week dinsdag uitstekend bezocht is en hoog gewaardeerd werd.

    geplaatst op
  • Nu, bijna een week later, zien we een duidelijke toename van het aantal advertenties op termen die voorheen getrademarked waren.
    Het lijkt er wel op dat het AdWords algoritme de vele expanded broad matches die we de eerste dagen zagen ‘afstraft’ en deze nu niet meer vertoond.
    Naast de concurrenten, affiliates en resellers zijn ook partijen als de Telefoongids en ASK.com zeer actief met de inkoop van keywords de voorheen getrademarked waren.
    De CPC lijkt de laatste dagen wat verder door de stijgen. Dit is waarschijnlijk het gevolg van de extra adverteerders die er bij komen nu alle keywords gewhitelist zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.