Rethinking Media at the Beach: Keynote Evan Hansen (Wired.com)
Vandaag, met de voeten in vochtig najaarszand: RethinkingMedia at the beach. Het thema: storytelling. Het publiek: veel mediaprofessionals/journalisten, bloggers en uitgevers. In het programma ook een keynote van Evan Hansen van Wired.com. Natuurlijk een verhaal over de iPad app (nee, de edities die volgen na de eerste werden NIET 110.000 keer gedownload maar eigenlijk mag Hansen daar niets over zeggen), maar ook over Wikileaks, piratengames, de do’s en dont’s bij crowdsourcing, Reddit, WikiScanne en over Haïti Rewired.
Visualisaties
Storytelling vindt niet alleen plaats in de wereld van de fictie en in de wereld van grote blockbusters in bioscopen. Ook in feitelijke, objectieve journalistiek, zegt Hansen. Een voorbeeld daarvan is een Chinees bedrijf (NextMedia) dat animaties maakt van daadwerkelijke nieuwsgebeurtenissen. Het bedrijf is twee jaar oud, stel je voor wat er gaat gebeuren over 5 jaar, analyseert Hansen. De visualisaties (met de carcrash van Tiger Woods) vullen de nieuwsgebeurtenissen aan (“A whole new way to fill in the gap. A fact-fiction hybrid” zegt Hansen).
Wikileaks
Een ander voorbeeld dat Hansen geeft is Wikileaks. Bij Wired hebben ze geprobeerd om de gelekte documenten door te spitten. Bij NYU hebben ze een visualisatie gemaakt van de gelekte documenten. Dat is open source, en die tools komen in de handen van nieuwsorganisaties. Er worden nieuwe verhaalmogelijkheden geboren. Op basis van data.
Ipads en eReaders: Wired.com
Er is een enorm economisch motief bij uitgevers om na te denken over deze nieuwe publicatiemogelijkheden, is de analyse van Hansen. Natuurlijk willen uitgevers geld verdienen met deze nieuwe platformen en Wired lukt dat aardig. Vandaar ook dat Hansen de iPad app laat zien. “A whole lot of fancy UI (User Interface, MvdB).” Wat interessant is aan de iPad, zegt Hansen, is dat er nieuwe mogelijkheden voor advertising zijn in de iPad. Dat wisten we al.
Wat ook boeiend is, is dat Wired.com 5 dollar vraagt voor een editie op de iPad. De eerste 110.000 downloads hadden natuurlijk te maken met de nieuwigheid. “Those numbers are coming down and I’m not allowd to disclose the new ones. You can imagine why.” Ze zijn dus aan het dalen, de nieuwigheid is eraf en het is de vraag of en hoe stabilisatie optreedt.
The web is dead
Jeff Howe, ook bij Wired, coinde in 2006 de term crowdsourcing. Wired heeft in het verleden geprobeerd om samen met Jay Rosen burgerjournalistiek op te zetten over crowdsourcing. “Duizenden mensen renden rond met vragen over crowdsourcing. Ons doel was om het definitieve verhaal over crowdsourcing te schrijven.” Daar heeft Wired veel van geleerd:
- Crowdsource projects moeten van onder op komen, en niet van bovenaf opgelegd worden
- Als je iets gaat doen, moet je een kader meegeven. Een concrete taak.
- Crowdsourcing is géén kostenbesparende maatregel. Het vraagt nogal wat van je redactie om op deze nieuwe manier om te gaan: daar moet je de capaciteiten voor hebben.
Wired kocht in het verleden Reddit. Het blijkt moeilijk te <>imonitzen, analyseert Hansen. Veel adverteerders willen niet bij ‘gewone’ content van ‘gewone’ mensen staan. Monitizen blijkt moeilijk, maar als een tool voor social news en voor informatie voor de redactie is het geweldig. Een voorbeeld dat Hansen geeft zijn de privacy overtredingen die Google maakt voor StreetView. Traditionele nieuwsorganisaties graven door alle foto’s van Google Streetview. Bij Wired.com kregen ze links toegestuurd via Reddit. Dat werkt net even sneller.
WikiScanner
Bij Wired gebruiken ze ook Wikiscanner, een tool waar je de edits op lemma’s in WikiPedia kunt bijhouden. Wired lezers kunnen met deze tools WikiWashing onderzoeken en weer rapporteren aan de redactie. Dit is allemaal reporting vanuit het publiek, en Wired won er weer eens een prijs mee.
iPhone 3G Study
Ander voorbeeld dat Hansen geeft is de Wired study naar de 3G capaciteit wereldwijd. Voor dit verhaal werd ZeeMaps gebruikt. Daarmee konden gebruikers hun datasnelheid doorgeven. Deze tool is gratis te gebruiken. Hansen: “We zeggen nu: geef ons de bandbreedte van je iPhone. Je kunt niet via de telefoon met 2600 mensen praten over 3G problemen.” Het is een revolutie in storytelling, denkt Hansen.
Games en verhalen
Bij Wired waren ze benieuwd naar de impact van piraterij in de hoorn van Afrika. Dus bouwden ze een game van waar je routes mee kunt berekenen. En waarmee je ook lezers in de huid van piraten kunt laten kruipen. Op die manier kunnen lezers leren hoe piraten tot hun daden komen. Daar zitten onderhandelingsmodules in met overheden. Het was een browserbased game, binnen een normaal budget geproduceerd.
Haiti Rewired
Met Haiti rewired heeft Wired onderzocht hoever ze konden gaan met communities en het verslaan van verhalen. Hoe moesten ze de crisis daar verslaan? Klassieke nieuwsaanpak? Of moest het anders. Hansen wilde het anders doen en Wired vond dat ze een verschil konden maken.
Er zijn nu gebruikers, vrijwilligers bij NGO’s, overheden en hulpverleners die lid zijn geworden van Haiti Rewired. Daar posten ze nieuws, foto’s. En terwijl de nieuwsorganisaties alweer weg zijn uit Haiti, neemt het aantal verhalen op de community alleen maar toe (200 per maand). Het idee is dus om een community op te zetten die participeert. Geen buitenstaanders als journalisten die van de zijlijn verslag doen, maar mensen met de poten in de modder.
Leuke samenvatting.
Ik vraag me alleen altijd of het model van een joekel als Wired te vertalen valt naar de Nederlandse markt. We hebben zo’n kleine potentiele markt dat je waarschijnlijk nooit de overhead kunt permitteren die het bouwen van dit soort content simpelweg vereist. Het is wel erg duur per lezer dan.
(overigens haal het stukje even door de spellingscontrole heen, er staan heel veel typo’s in).
@Jasper: Deels, misschien maar niet met zoveel directe verkopen. NL markt helemaal in een niche als waar wij zitten met Marketingfacts is misschien klein. Niet té klein denk ik.
Stukje is live gezet op moment dat Hansen uitgepraat was. Zal typo’s nog even filteren.