Google introduceert Instant Search

9 september 2010, 06:57

Op de magische datum van 8-9-10 introduceerde Google een verbetering van zijn interface en infrastructuur. Deze nieuwste doorontwikkeling van Google krijgt de naam “Google Instant”. De naam doet al een klein beetje vermoeden wat dit inhoudt: zodra je begint met het typen van je zoekopdracht worden direct resultaten getoond op basis van de gekozen letters. Daarnaast helpt Google je door te proberen te voorspellen waar je naar op zoek bent. Het aanvullen van je zoekopdracht terwijl je typt kennen we natuurlijk al langer in Google, maar dat je nu ook direct zoekresultaten te zien krijgt is een nieuw onderdeel.

Kan ik het ook uitzetten?

Ja, gelukkig biedt Google de mogelijkheid om het vrij simpel het uit te zetten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de kans wel heel klein is dat je het nu al ziet, aangezien de lancering in de Engelstalige versie van Google is gebeurd en voor aangemelde gebruikers in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Instant zal tevens beschikbaar zijn voor alle gebruikers van Google in Rusland.

Google Instant niet zichtbaar

Wat gaat er gebeuren met de longtail?

Ik denk dat het meest interessante van deze ontwikkeling zit in het effect op de longtail zoekopdrachten. Voorheen kon een gebruiker een hele specifieke zoekopdracht plaatsen, omdat hij op zoek was naar hele specifieke informatie. Die zoekopdracht intypen blijft natuurlijk hetzelfde, maar zodra het typen begint zal Google je proberen direct resultaten te geven. Stel dat je op zoek bent naar een 5 sterren hotel in Amsterdam en je begint te typen met “hotel Amsterdam”, dan zullen de resultaten direct zichtbaar zijn. Waarschijnlijk is het aanvullen daarna niet meer nodig. Wat betekent dat voor je SEO strategie? Dat het nu ook heel interessant kan zijn om toch te proberen te optimaliseren op die moeilijke fat-head keywords; woorden waar veel concurrentie op is en waardoor het lastig is om daar een goede positie op te behalen.

Effect op SEA

Google Instant heeft natuurlijk niet alleen effect op SEO, maar ook op SEA en dan vooral voor vertoningen. Het tellen van deze vertoningen gaat gebeuren op drie verschillende manieren:

  • Een click – als een gebruiker begint met typen en daarna ergens op de pagina klikt, dan zal deze vertoning worden geteld.
  • Search selectie – een vertoning wordt geteld op het moment dat een gebruiker de zoekbutton aanklikt of een voorgestelde zoekopdracht aanklikt.
  • 3 seconden regel – Als een gebruiker langer dan 3 seconden niets doet, zal de vertoning worden geteld.

Bron: http://adwords.google.com/support/aw/bin/answer.py?hl=en&answer=187309.

Tot zo ver SEO dus

Overal op Twitter was gisteravond al te lezen dat Google Instant het definitieve einde zal betekenen voor SEO. Maar terwijl ik mijn bureau aan het leegruimen was en vroeg of er nog verhuisdozen waren, kreeg ik het idee dat ik misschien iets te voorbarig was. Want wat gaat er nu precies veranderen qua SEO? Bij het lezen van dit nieuws was mijn eerste reactie: goh, weer iets om in het rijtje van succesvolle producten als Google Wave en Google Buzz te plaatsen. Maar mijn zuurheid heeft plaats gemaakt voor enthousiasme.

Ik denk eerder dat dit een reden is om nog beter (lees: gerichter) met je SEO bezig te zijn dan voorheen. Nieuwe ontwikkelingen zijn zeker geen bedreiging voor SEO’ers, maar een nieuwe kans om sites onder de aandacht van zoekers te brengen. En ik ben er van overtuigd dat de SEO’ers van deze wereld nieuwe en toffe manieren vinden om hun voordeel te doen met Google Instant.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

6 Reacties

    Remi

    Interessante ontwikkelingen.

    Dat verhaal over het einde van SEO vind ik grote onzin. SEO zal altijd blijven bestaan, de focus zal alleen telkens blijven schuiven. Vroeger moesten we uitleggen dat session ID’s niet echt handig zijn, later hadden we strijd met Flash en Fredhopper. Nu zijn CMSen een stuk beter dan 5 jaar geleden en is SEO minder technisch, waardoor de focus meer op structuur en content kwam te liggen.

    Deze ontwikkeling zorgt er hoogstens voor dat het concept ‘keyword’ nog vager wordt. Aan de ene kant zal dat meer richting thema’s gaan, maar aan de andere kant wordt de long-tail wellicht wat minder belangrijk. Maar in de 7 jaar dat ik SEO heb gedaan was er elk jaar wel een ontwikkeling bij de zoekmachines waarna een groepje moord en brand riep dat dit het einde van SEO is. Maar er is nog steeds grote behoefte aan SEO en dat zal ook nog wel even zo blijven. Dus je hoeft je bureau nog niet op te ruimen Siegfried 😉

    Overigens heb ik al Instant Search in mijn account, kan zijn dat ik mijn gmail op US gezet heb ofzo, maar het werkt wel gewoon. (in zowel Chrome als FireFox)


    9 september 2010 om 07:58
    Bas

    Ik heb Google Instant ook mogen ervaren. Vooralsnog vind ik het zoeken er onrustiger op geworden. De inhoud van je beeld verspringt nogal eens en waar ik gewend was aan blind zoektermen intypen, op enter te drukken en de resultaten te op mijn gemak te scannen wordt je nu die rust niet gegund. Kwestie van gewenning.

    Qua SEO, persoonlijk vind ik dat site beheerders (in de breedste zin van het woord) zich eigenlijk niet druk moeten maken over SEO. Het is de taak van de zoekmachine om relevante resultaten te tonen, niet de taak van de website om hun inhoud als relevant op te dringen. Uiteraard is hier een tak van sport ontstaan waarbij geld verdient kan worden, maar SEO helpt niet bij het beter / relevanter worden van zoekmachines.


    9 september 2010 om 08:35
    Remi

    @ Bas,

    Ik moet het hier toch even opnemen voor de SEOers want je ziet iets over het hoofd. Zoekmachines doen hun best om zo menselijk mogelijk naar websites te kijken en kwaliteit te belonen. Alleen ze zijn daar helaas nog steeds niet erg goed in. Zo kunnen zoekmachines nog steeds niet goed omgaan met bijvoorbeeld Flash, AJAX en complexere website structuren. Vaak worden sites die dat soort technieken gebruiken maar deels geïndexeerd en ranken ze een stuk minder goed dan ze verdienen.

    SEOers zijn een groot deel van hun tijd bezig dat soort problemen voor de zoekmachines op te lossen, omdat de zoekmachines dat zelf nog niet kunnen. In een ideale wereld heb je gelijk en is het de taak van de zoekmachies om relevante resultaten te tonen, maar in de praktijk zijn ze gewoon nog niet erg goed.


    9 september 2010 om 08:59
    MarlonNavas

    Sinds vorige week gebruik ik Google Instant dagelijks. Het begin was inderdaad even wennen aan een resultaat scherm dat wat onrustig over komt maar dit gaat vrij snel over. Op internet lees je zoveel berichten over het einde van SEO door Google Instant maar voorlopig hoeven SEOers zich geen zorgen maken. Juist nu, dat Google gebruikers veel sneller feedback geven wil je zorgen dat je als eerste gevonden wordt.


    21 september 2010 om 12:42
    knutselen

    Hoe krijg ik Instant Search op mijn computer? Is me tot nu niet gelukt.

    Bedankt…


    4 oktober 2010 om 05:46
    MarlonNavas

    Je moet wel ingeloggen op google.nl (google account nodig) dan werkt google instant. Op termijn zal Google Instant voor iedereen beschikbaar zijn en hoef je niet per se ingelogd te zijn.


    4 oktober 2010 om 13:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!