• Mobile
    wordt gesponsord door

PR voor een (iPhone) app, hoe doe je dat?

PR voor een (iPhone) app, hoe doe je dat?

Een toenemend aantal bedrijven ziet de opkomst van smartphones als buitenkansje. “Ha, laten we een iPhone (Android, enz…) applicatie bouwen! Daarmee laten we niet alleen zien dat we innovatief zijn, maar het is ook een ultiem PR- en marketingmiddel.” Nu zijn beide aannames slechts ten dele waar. Vooral omdat voor de meeste apps de PR niet vanzelf gaat. Je komt terecht in een woud van applicaties en bloggers staan met geslepen messen klaar om je app te fileren. Bezint eer ge begint, daarom hier enkele tips hoe PR rond je iPhone app te genereren.

1. Bouw een grandioze app

Ik weet het, dit is een dooddoener van jewelste. Maar als je als bedrijf wilt laten zien dat je innovatief bent, kun je niet met de zoveelste houtjetouwtje-oplossing komen aankakken. Kijk eerst een door de ogen van de consument of je daadwerkelijk een probleem voor hem/haar oplost. Wellicht bestaat er zelfs als een app die zijn werk beter doet. Wie bijvoorbeeld nu nog een memofunctie met todo-lijst wilt bouwen, moet wel van heel goede huize zijn! Mijn nieuwe motto is: kwaliteit komt altijd bovendrijven, schijt zakt vanzelf naar de bodem. Zelfs met goede PR valt een slecht product nog niet te boosten.

2. Bouw PR in ín de applicatie

Voordat je de app in de market gaat plempen, kijk eens welke middelen er zijn om je gebruikers de app te laten delen. Mooi voorbeeld: in de TVGids.tv applicatie van Mobile Pioneers (iPhone, Android) zit een functie om te tweeten welke programma je aan het kijken bent. Ook kun je deze delen én een herinnering instellen in je calender. Zo doen gebruikers vanzelf het woord voor je applicatie.

3. Beïnvloed de beïnvloeder: vind bètatesters

Wie doen er het woord voor je en dat geheel gratis? Precies: je grootste fans. Laat hen je app bètatesten via een toegezonden bestand. Niet alleen vertellen zij als eerste aan hun fanboy-buddies dat je applicatie straks als hij voltooid is, helemaal de shizzle is (zie tip 1), ook helpen zij bugs identificeren voor je.  Heeft je bedrijf of merk geen fans? Bied dan je bèta app aan via invloedrijke weblogs.

4. Zoek de juiste community

Want in de juiste community vind je niet alleen bètatesters, ook zijn zij vaak wel genegen om je app te reviewen (of de grond in te boren…) als deze live in de store/market staat. Denk verder dan alleen de community rond het besturingsysteem van de telefoon waar de app voor bedoeld is (iPhoneclub voor de iPhone en Androidworld voor Android zijn enorme community’s met meer online lezers dan de gemiddelde krant, trouwens). Bedenk wel dat concurrende community’s graag content exclusief willen. Bloggers houden van een persoonlijke benadering.

5. Monitor de store/market en community’s voor comments en ‘sterren’

App gelaunched? In de store of de market laten gebruikers na het downloaden van de app hun mening achter. Soms nogal summier (“Waardeloos”), maar des te vaker blijken klachten en opmerkingen voorzien van feedback. Speel hier op in, want slechte reviews - ook al is het door het kleinste foutje - zijn niet makkelijk weg te poetsen, zelfs niet met goede PR ;-). Met social media monitoring en webcare kun je niet alleen problemen opsporen, maar ook inspelen op commentaar op de app.

6. Beloon je fans en de community

Vergeet niet de bètatesters te belonen, bijvoorbeeld met toegang tot de betaalde versie van je app, en licht de bloggers in die je app hebben getest als er een belangrijke update is. Let op: een bugfix - tenzij een cruciale - is een slechte reden om er maar een persbericht uit te knallen…

N.B.: Er zijn meer telefoons dan de iPhone of Androidachtigen. Wellicht heeft je doelgroep een Blackberry of een Nokia? PR geen succes? Ga dan aan de slag met AdMob of Getjar.

Voor wie niet genoeg heeft aan deze zes tips, stuur mij een mailtje of lees 50 Ways to Promote Your Iphone App van Tim Cascio. Heb je tips of een eigen ervaring hoe je PR kunt bedrijven rond een (iPhone) app, graag een reactie hieronder!


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Goede tips die in praktijk ook werken, weet ik uit ervaring.

    Mis er nog wel een paar, waaronder:
    -promotie via je eigen kanalen
    -AppEvent
    -Maak een Lite app van Pro
    -Mocht je meerdere soortgelijke apps hebben: koppelverkoop

    De volgende fase: hoe bereik je nieuwe iPhone/Android bezitters als je niet meer in de top 25 staat? Als je apps al langere tijd aanwezig zijn in de appstores, is dat best een uitdaging. In de gratis lijsten kun je vaak maar een paar dagen pieken.

    geplaatst op
  • @remcojanssen dank voor deze blogpost!

    geplaatst op
  • @mdebruin Thanx! Wilde er niet een te lang verhaal van maken. Vooral 2 en 3 zijn inderdaad nuttig.
    @remcovrOOm: zelfde geldt natuurlijk ook voor layers/layars van TAB, helemaal als ze app supported zijn of als ze te launchen zijn middels een app...

    geplaatst op
  • Bij de lancering van de Interpolis Schadehulp applicatie hadden we positieve ervaringen met het gebruik van video. In korte tijd laat je zien wat de werking is van de applicatie en het is interessante content voor blogs en nieuws sites om te plaatsen. Voorbeeld van de video die wij hebben gemaakt kun je hier zien.

    geplaatst op
  • Leuk dat wij genoemd worden met onze tvgids.tv app!

    Mooie aanvullingen van @mdebruin! Wij hebben ook de Lite & Pro variant gebruikt en dat beviel ons zeer goed. We hebben lange tijd op 1 gestaan in zowel de free lijst als de betaalde lijst in de app store!

    Ik heb nog 2 extra tips. Maak een simpele SEO site op keywords met iPhone of app er in. Wij hebben tvgids-iphone.nl en androidtvgids.nl en stonden binnen paar weken op 1 in Google op tvgids iphone en tvgids android.

    Tip 2. Gebruik de juiste keywords in je app omschrijving en in de keyword-lijst in itunesconnect. Veel mensen zoeken in iTunes en probeer in die SERP maar eens de nr 1 spot te krijgen t.o.v. je concurrent! (voorbeeld naam van app: Flitsers.mobi -> alle mobiele flitsers, flitspalen en trajectcontroles!

    @timvl wij hadden ook een promofilmpje. Is gepost op iphoneclub en maar 522 views. Video helpt dus niet echt denk ik.

    Een ander punt zou ik nog toe kunnen voegen. Je noemt Admob of Getjar als advertentie platformen, maar probeer ook eens te adverteren in onze tvgids... Voor een leuk budget realiseren wij heel makkelijk een nr. 1 positie in de app store... Wij hebben vele andere apps al omhoog weten te pushen in de app store. :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.