Uitgeven 1.3

20 augustus 2010, 06:21

In april kwam mijn nieuwste boek uit: Werken Nieuwe Stijl. Op Marketingfacts hebben we aan dit boek geen aandacht besteed aangezien het niet echt bij de doelgroep past. Het proces van uitgeven, de business modellen en de veranderingen die de boekensector heeft doorgemaakt lijkt echter wel aan te sluiten bij het Marketingfacts publiek. Daarom een klein kijkje in de keuken. De eerste vraag is vaak: waarom een boek schrijven? De reden hiervoor is eenvoudig. Een boek geeft, terecht of onterecht, nog steeds veel ‘cachet’. Het maakt je aantrekkelijker als spreker en adviseur en voor klanten maakt het je intern beter verkoopbaar (hij is auteur van…)

Uitgeven 1.3

Waarom is de titel van deze blog uitgeven 1.3? Een beetje lukraak gekozen, want in het 2.0 gebied zitten we nog niet echt wat mij betreft. De interactie is toch nog erg beperkt. Natuurlijk is er wel interactie bij het schrijven van het boek. Het delen van stukken en de kritiek verwerken of zelfs in wiki vorm een boek schrijven is al gedaan. In het geval van Werken Nieuwe Stijl heeft dit tot iets interessants geleid, namelijk dat ik op Bol.com beschuldigd wordt van plagiaat op mezelf. Ik heb vooraf enkele hoofdstukken gepubliceerd, om de reacties te pijlen. Deze zijn, met toestemming en bronvermelding, overgenomen door een ander blog. Lezen is blijkbaar een kunst, want een derde stelt nu dat ik letterlijk stukken van het blog van deze man heb gekopieerd.

Ook is er, mede door Twitter, Linkedin in mail, ook veel meer contact dan ooit tussen auteur en lezers. Persoonlijk vind ik dit een boeiende ontwikkeling, waarbij de grote vraag nog is hoe je dit verder zou kunnen structureren (of wil je dat niet?).

Dan toch: waar komt die 1.3 vandaan? Voor mij was Erwin Blom met Handboek Communities een eerste vernieuwer in het uitgeven. Zo gaf hij bijvoorbeeld als één van de eerdere zijn hele boek als PDF vrij. Erno Hannink met laat de klant naar jouw komen maakte een samenvatting van zijn boek, volgens mij een meerwaarde. Bij Werken Nieuwe Stijl hebben we dit ook gedaan. Een samenvatting van het boek, gratis als PDF te downloaden. Echter kijken we naar meerdere dingen, vandaar de 1.3.

Additionele zaken

Werken Nieuwe Stijl is gebaseerd op interviews. Iets dat niet ongebruikelijk is. Eén van de, in mijn optiek, beste managementliteratuur auteurs ter wereld, Malcom Gladwell, doet dat ook. Wat ik daar zo jammer aan vind is dat hij vaak maar kleine stukken gebruikt uit die interviews, terwijl er veel meer in moet zitten. Daarom heb ik alle interviews opgenomen op video en op de website geplaatst. Iedereen die het hele verhaal wil horen en niet alleen de auteurs interpretatie ervan kan die bekijken. Scheelt meteen ook een hoop controle, want het boek is niet nagelezen door de geïnterviewde, met de interviews live kan ik ze toch niet misquoten. De interviews geven dus een bredere versie van het boek.

De officiële samenvatting (als gratis PDF): De essentie van Werken Nieuwe Stijl, is weer een beknopte versie. Hier is onder andere voor gekozen om een extra doelgroep te bedienen: mensen die vinden dat ze geen tijd hebben een heel boek te lezen.

In het kader van 2.0 lees ik uiteraard alle reviews en recensies die ik tegenkom. De grote kritiek op het boek was met name dat er geen visie in stond. Nu was dat nooit de bedoeling, dus dat is op zich terechte kritiek vanuit de inhoud gezien. Het boek moet een beeld scheppen van wat er nu gebeurt op het gebied van vernieuwing in werk, het is niet de auteurs visie op hoe werk gaat veranderen. Om toch iets met deze kritiek te doen ben ik momenteel ‘white papers’ aan het schrijven, of supplementen op het boek. Hierin probeer ik, waar mogelijk onderbouwd met cijfers, mijn visie te geven op de impact van Werken Nieuwe Stijl op bepaalde sectoren. Deze zullen in eerste instantie ook als gratis PDF’s worden verspreid. Mogelijk als de kwaliteit en kwantiteit hoog genoeg is wordt er nog een apart boekje van gemaakt, daar is nog geen besluit over genomen (en waarom zou dat ook, eerst maar eens produceren).

Tevens word ik regelmatig benaderd door partijen die aangeven dat ze ook ‘helemaal werken volgens nieuwe stijl’. Additionele cases zullen dus ook worden toegevoegd aan het boek, via de site. Mogelijk dat dit bij een herdruk extra content kan worden, tot die tijd is het vooral het levendig houden van het boek.

Business model

Het business model voor een uitgever en een auteur loopt nog wel eens uiteen, maar uiteindelijk hebben beide veel profijt van aandacht voor het boek. Daarom was de uitgever ook positief over de gratis PDF. De samenvatting was in dit geval mijn idee als auteur, ondanks dat dit iets hogere kosten met zich meebrengt. Ik moest het geheel herschrijven, de uitgever opnieuw redigeren en opmaken. De additionele doelgroep die hiermee aangesproken kan worden is het volgens mij echter waard. In de PDF zitten advertenties, wat weer een nieuw business model is. De laatste advertentie is er één van managementboek. Hier hebben we een win-win-win situatie gecreëerd. Managementboek geeft bestellers met de speciale link gratis verzending. Daarmee krijgt managementboek als het goed is de lezers van de samenvatting die toch het boek willen, de lezers hebben profijt want ze hebben geen verzendkosten en auteur en uitgever profiteren vanwege de extra verkopen.

De supplementen over specifieke branches zijn vooral bedoeld om binnen die sectoren mijn naam beter te vestigen. Hierbij kies ik zowel voor sectoren waar Het Nieuwe Werken al een topic is en veel voorbeelden zijn, maar ook voor sectoren waar dit niet het geval is. Vaak heeft men er wel van gehoord, maar wat moet je er mee in onze branche? Op deze manier verbreed ik ook de doelgroep, zowel voor het boek als voor mij als spreker / adviseur.

Vaak krijg ik de vraag hoe ik de tijd kan verantwoorden zoveel in een boek te stoppen, waar direct weinig uit komt voor de auteur. Met name die additionele cases kosten immers veel tijd. Echter vind ik dat je je vakgebied moet bijhouden en met mensen moet blijven praten om jezelf te ontwikkelen. De extra tijd om dit op video vast te leggen en een beetje uit te werken is dus relatief beperkt. Een business model zit voor mij niet enkel in het vergrote van de opbrengsten, maar ook in het zo laag mogelijk houden van de kosten. Deze cases zijn een typisch voorbeeld van zaken die ik toch zou doen, het meenemen van een video camera en later een uurtje besteden aan het uitwerken is dan een kleine inspanning voor een grote meerwaarde.

Toekomst

De toekomst van het uitgeven van boeken? Met de komst van de iPad en e-readers zal die veel digitaler worden. Persoonlijk had ik ook graag een luisterboek uitgegeven, maar voor de Nederlandse markt helaas nog onbetaalbaar. Zelf luister ik namelijk mijn vakliteratuur het liefst in de file als ik die ondanks mijn flexibele werktijden toch weer heb.

Met de komst van e-readers zullen de boeken zelf ook veel multimedialer worden. De video interviews die ik gedaan heb zouden in het boek erbij kunnen staan, waarbij het helemaal mooi wordt als deze geïndexeerd zijn en je kan kijken naar exact dat stukje dat gaan over wat je leest. Ook kan er verwezen worden naar andere boeken en passages uit andere boeken, of video’s die niet direct aan het boek verbonden zijn maar wel naar gerefereerd wordt. Dit doe ik o.a. In Werken Nieuwe Stijl met deze TED talk.

Het prettige overigens van digitaal uitgeven is natuurlijk de snelheid waarmee je aanpassingen kan doen. Inmiddels zijn er al 3 spelfouten gevonden door enthousiaste lezers die mij daarover mailen. Deze kunnen dan snel worden aangepast en de nieuwe PDF kan online. In het boek vrees ik dat ze voor de eeuwigheid staan.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Dank voor het kijkje achter de schermen; zeker de moeite waard voor schrijvers en uitgevers. Heb jij enig inzicht in aantal verkochte boeken op gebied van nieuwe media? Hoe groot is die markt eigenlijk? Praten we over een paar honderd, een paar duizend of meer exemplaren?


    20 augustus 2010 om 14:47
    chi666

    De totale markt van managementboeken in Nederland is erg klein. Ik heb begrepen dat je officieel bij 1.500 verkopen een bestseller hebt. Algemenere boeken hebben andere aantallen, Personal Brand.nl heeft het eerste jaar al ruim 2 keer dat aantal verkocht bijvoorbeeld. Dat heeft dan echter een doelgroep die de hele arbeidsmarkt behelst.

    Van Werken Nieuwe Stijl weet ik dat de eerste druk 1.500 groot is en het nog niet in herdruk is. Exacte aantallen weet ik niet. Vanuit wat ik weet is dat er, mede door events en relaties en wat ik kan zien bij managementboek zonder twijfel meer dan 500 verkocht zijn, waarschijnlijk een stuk meer. Voor een paar maanden is dat geen slecht aantal, maar bij personal brand.nl was na 1 maand de eerste druk (2500 groot) er al uit. Het aantal van 500 hebben we overigens met de gratis download in 2 dagen gehaald.

    Dat is trouwens ook de reden dat we geen luisterboek kunnen maken, we verwachten de betaalde markt daarvoor in dit segment op enkele tientallen verkopen. Ondanks dat ik persoon dus een groot fan van luisterboeken ben kom je dan nooit uit de kosten.


    20 augustus 2010 om 16:57
    Simon Rustenburg

    Dank voor je artikel, mooi inkijkje.

    Vraag blijft: van welke modellen hou je wat over? Leverden die advertenties in de PDF wat op? En hoe staat dit in verhouding tot het boek? Wat zijn de marges op dit soort (management) boeken? En vwb extra inkomsten in sprekersfee: zie je toename in boekingen na uitgeven boek, en zo ja, zijn die dan meer toegespitst op laatste boek of combinatie van deze en vorige?


    20 augustus 2010 om 17:32
    chi666

    @Simon: wat een vragen weer. Ik zal ze pogen te beantwoorden, maar ik weet ook niet of ik alles vrij mag (en wil) geven.

    De PDF advertenties waren in mijn geval tegenvallend qua opbrengsten. Ik had er meer van verwacht, maar adverteren is ineens uit voor alle partijen die met het nieuwe werken bezig zijn. Iedereen zegt: we organiseren liever events. Grappig dat in een boek adverteren door allemaal volledig gelijk wordt geschaald met bannering of in een tijdschrift adverteren. Dus dat is minder dan het boek oplevert en dat is al heel weinig (ik haal er geen maandloon uit). Echter, ik spreek nu voor mezelf en kan me heel goed indenken dat andere sectoren/branches/onderwerpen veel beter scoren op advertenties (weet ik ook wel zeker).

    De sprekersfees nemen normaal toe bij een boek, maar ik vraag nog niet meer. Ik bepaal mijn fees en de stijging daarvan a.d.v. van de vraag, niet het feit dat ik een boek het geschreven.

    Het aantal aanvragen is lastig, omdat ik nog geen heel bekend persoon was op dit onderwerp. Ik was wel bezig met dit onderwerp, maar nog geen bekend spreker. Het vorige boek had een ander onderwerp, waar ik ook eigenlijk niet om bekend stond voor ik het boek schreef (eigenlijk best bizar als je er zo over denkt). In beide gevallen zie ik boekingen, die ik anders niet had gehad. Een toename is makkelijk als je op 0 begint natuurlijk 🙂

    Wel zie ik om me heen mensen die veel boeken geschreven hebben veel hogere bedragen vragen voor een praatje, in een aantal gevallen (zeker als ik de sprekerskwaliteiten bekijk) absurd hoog. Nu is de grap dat een goede schrijver doorgaans geen goede spreker is en omgekeerd, met een enkele uitzondering. Ik beschouw mezelf derhalve ook niet als een begenadigd schrijver, maar als iemand die vlot en inhoudelijk correct schrijft en een uitstekende redacteur heeft die het een goed lopend verhaal maakt 🙂

    Geeft dit antwoord op je vragen?


    20 augustus 2010 om 17:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!