Bloggen helpt, nog steeds

Bloggen helpt, nog steeds

We maken ons tegenwoordig vaker druk over wat we aanmoeten met social media als Twitter en Facebook dan dat we in discussie belanden over het nut van bloggen als communicatie- en marketingtool. Dat betekent dat blogs mainstream aan het worden zijn, of dat de aandacht ervoor verslapt. Of misschien een combinatie van beide. eMarketer deed gisteren een voorspelling over het gebruik van blogs door bedrijven in de VS. De aandacht voor bloggen onder marketeers is springlevend. “Companies are finding that blogs fill a specific niche that other forms of social media do not,” analyseert eMarketer senior analist Paul Verna. In 2012 gebruikt 43 procent van de US bedrijven blogs als een marketingtool, blijkt uit onderstaande tabel:

Verna van eMakerter vervolgt de analyse:

“Studies have shown that marketers perceive blogs to have the highest value of any social media in driving site traffic, brand awareness, lead generation and sales—as well as improving customer service.”

Waar Verna dat vandaan haalt weet ik niet precies. Maar eMarketer is niet de meest lullige onderzoekspartij, hoewel ze er in hun voorspellingen natuurlijk wel eens naast zitten is het wat mij betreft wel aardig om op te merken dat het gebruik van blogs voor bedrijven nog steeds gezien wordt als een goede tool voor traffic, branding etc.

De vraag is natuurlijk, hoe het de social media die op dit moment ‘the talk of the town’ zijn, zullen vergaan. Worden die ook mainstream, of gaan de ontwikkelingen daarvoor te snel? Wachten bedrijven eerst af totdat de kracht al dan niet bewezen is en zetten ze daarna structureel in met een langere adem? Blijft boeiend. Zelf roep ik ook wel eens dat je niet alles wat je wilt zeggen, kunt opsluiten in 140 karakters….

Zie/lees ook het door eMarketer aangehaalde onderzoek van het University of Massachusetts Dartmouth Center for Marketing Research: “The Fortune 500 and Social Media: A Longitudinal Study of Blogging and Twitter Usage by America’s Largest Companies”. Hieronder op SlideShare:


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Geloof ik best. Mijn blog is al jaren (inmiddels) basis van mijn activiteiten en dat zie je op zich best terug in bezoekersaantallen. Merk wel dat ik nu steeds vaker moet gaan bloggen om alles een beetje te laten flowen (jeweetwel). Krijg nu van die enorme 'gaps' in mijn statistieken, dat ziet er zo stom uit ;-) (luxeprobleem). Maar in totaal: mijn eigen blog, Marketingfacts en alle 'her en derretjes' waar ik nog meer blog helpen wel qua branding en geloofwaardigheid. Het zorgt dat mensen nog meer van me willen weten. Die beweging zorgt er ook voor dat je je blog kunt blijven ontwikkelen, het af en toe persoonlijk kunt maken en dat mensen sneller geloven dat je iets heus wel kan (anders dan tig proefteksten schrijven voordat je ergens binnen bent).

    Eh, als deze reactie een beetje wazig is, komt dat omdat ik weer eens onwijs zit te multitasken.

    geplaatst op
  • Voor mij is er geen twijfel dat mijn blog de beste manier is om mijn activiteiten en kennis te promoten. Ik zou niet weten hoe ik mijn analyses in tweets kwijt zou kunnen, laat staan via krabbels op Hyves.

    Voor contact met je achterban lijken me social media geschikter inderdaad, maar dat is een wezenlijk ander doel dan jezelf/je bedrijf te positioneren.

    geplaatst op
  • Nuttige informatie verspreiden kan inderdaad nog steeds prima via blogs. Ze zijn ook voor iedereen geschikt: zakelijk en privé, voor algemene zaken en voor niches. Alles kan met een blog.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.