Adverteren op merknamen in AdWords toegestaan

4 augustus 2010, 08:27

Zojuist heeft Google bekendgemaakt dat het vanaf 14 september 2010 is toegestaan om te adverteren op merknamen in Google Adwords. Tot nu toe kon je je merknaam, in de meeste gevallen, bij Google claimen mits je de handelsnaam had geregistreerd bij het merkenbureau van de Benelux. De wijziging is alleen van toepassing op de keywords, niet op de advertentieteksten. De verwachting is dat affiliates, resellers en concurrenten zullen gaan bieden op merknamen. Hierdoor zullen de prijzen in adwords omhoog gaan en zullen de adverteerders dus grotere budgetten moeten gaan neerleggen. De wijziging is van kracht op de hele Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) en is een gevolg van een uitspraak die het Europese Hof van Justitie in maart 2010 deed.

Ervaringen in andere landen

In de Verenigde staten was dit beleid al sinds 2004 van kracht en in de UK is het vorig jaar ingevoerd. Je hoort daar verschillende geluiden. Voor sommige adverteerders had het slechts een lichte stijging ten gevolg, maar voor anderen stegen de kosten significant.

Aan de andere kant kan het natuurlijk ook een hoop opleveren. Je hoort ook adverteerders die zeggen dat de merknaam van een concurrent nu, na hun eigen merknaam, het best presterende keyword is.

Het effect lijkt dus af te hangen van allerlei factoren, maar een ding is zeker: De handschoenen gaan uit!

Navigational Search

Het is belangrijk om je te realiseren dat veel mensen Google ook als navigatie gebruiken. In de meeste browsers is de urlbalk automatisch ook een zoekveld. En mensen zijn gewend dat het eerste resultaat het merk is waar je op zocht. Dus het is extra belangrijk dat je als bedrijf wel gewoon het eerste resultaat hebt als iemand op je merknaam zoekt. Uiteindelijk betaal je dus niet voor zoekverkeer, maar voor mensen die de weg naar je site zochten.

Wat kun je als adverteerder doen om de schade te beperken?

Als adverteerder ben je niet helemaal machteloos. Mocht je gebruik maken van affiliate programma’s dan raden we je aan om in je voorwaarden te laten opnemen dat je affiliates niet op je merknaam mogen adverteren.

Verder zou het best kunnen dat in bepaalde branches gentleman’s agreements ontstaan waarbij concurrenten afspreken niet op elkaars namen te adverteren. De vraag is hoe lang zoiets stand houdt natuurlijk.

Er bestaan ook nog wel sites die hun merknaam beschermd hebben en gewoon organisch op 1 staan. Dus die adverteren misschien wel helemaal niet op hun merknaam. Deze bedrijven raden we natuurlijk aan daar binnenkort toch maar mee te beginnen.

SEO?

Zelf ben ik natuurlijk van oorsprong een SEOer. Ik hou er dus van als een zoekmachine gewoon de beste resultaten laat zien. Relevante sites die de (be)zoeker verder helpen. Als je op een bedrijfsnaam zoekt zie je vaak het bedrijf zelf, het bedrijfsblog, een kaart, misschien een social account enz. Allemaal nuttige sites die informatie geven over het bedrijf waar je op zocht.

Al die nuttige sites worden straks verder naar beneden gedrukt doordat er nog meer advertenties boven komen te staan. Vaak zullen die minder relevant zijn.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

9 Reacties

    ArnoudEngelfriet

    Het kan zeker legaal zijn om een merknaam in een URL te gebruiken, met name als je daarmee aangeeft dat je de merkproducten verkoopt. Zeg maar mijnwinkeltje.nl/categorie/schoenen/nike is gewoon legaal. Eventueel kan mijnnikewinkeltje.nl dat ook zijn, maar daar is eerder kans op verwarring bij de bezoekers (is dit de My Nike shop van Nike zelf?).

    Ik vind dit een goede zet van Google maar ze lokken wel nieuwe rechtszaken uit. Da’s op zich prima,dan weet de rest waar ze aan toe is. En Google kan de advocaten betalen. 🙂

    Wel blijft het uitkijken want het Hof van Justitie heeft alleen gezegd dat Google zelf legaal lijkt te handelen – niet dat adverteerders dat ook doen. Een advertentie is dan niet meer bij Google aan te pakken maar de merkhouder kan gewoon bij de adverteerder aan blijven kloppen.


    4 augustus 2010 om 10:32
    Remi

    Hey Arnoud,

    Dus als ik je goed begrijp is er juridisch niets veranderd en is de enige wijziging dat Google nu zegt “dit is ons probleem niet, vecht het onderling maar uit”. Dus:

    1) Google bespaart geld omdat ze al die vraagjes en klachten niet meer hoeven te behandelen

    2) Google bespaart geld omdat ze zelf geen advocaten meer hoeven te betalen

    3) Google verdient extra geld omdat adverteerders op elkaars naam gaan adverteren

    4) Google verdient extra geld omdat al die kleine rechtzaakjes bij de gevallen waar wél inbreuk is vertragend werken

    Slim van Google…


    4 augustus 2010 om 11:18
    NilsR

    in dit kader overwegen wij (Aggregate) ons platform in te zetten voor een Merkbewakingsdienst waarvan de salespitch in vorming is en op onderstaande zal lijken.

    Momenteel monitoren wij al een tijdje voor verschillende zoekopdrachten, waaronder merknamen, welke adverteerders er bij Google verschijnen.

    De vraag is of een een dienst die hierover alarmeert en rapporteert levensvatbaar is.

    Is er interesse voor merkbewaking bij Google, en welke maandelijkse fee zouden jullie er voor over hebben?

    dank alvast voor feedback!

    Pitch SEAmon:

    SEAmon houdt continu in de gaten of er bij Google misbruik wordt gemaakt van uw merknaam. We controleren of er websites zijn die met uw merknaam adverteren of door onrechtmatig gebruik op de website kunstmatig hoog in de resultaten komen.

    Online merkbewaking wordt steeds belangrijker omdat blijkt dat er op internet veel misbruik van merken wordt gemaakt waardoor u uw merkwaarde niet onder controle heeft, uw merk reputatieschade wordt aangedaan en u omzet misloopt. In de praktijk blijkt dat veel adverteerders meeliften op uw naamsbekendheid door op uw merknaam te adverteren bij Google, en daar eigen producten of diensten aan te bieden. Dit betekent onder meer de interesse van de klant ten onrechte naar een ander gaat, dat uw eigen advertenties duurder worden, en uw communicatie en omzet via andere kanalen loopt.

    Omdat dergelijk misbruik lastig te detecteren is heeft Aggregate de dienst SEAmon geïntroduceert.

    SEAmon kijkt elk uur van de dag, 7 dagen per week naar de advertenties en resultaten bij Google en alarmeert u wanneer er sprake is van ongeoorloofd gebruik van uw merknaam. Daarnaast krijgt u één keer per maand een factsheet waaruit in één oogopslag duidelijk wordt wie er op uw merknaam adverteert en hoe zichtbaar deze adverteerders zijn voor uw doelgroep. Op deze manier ziet u ook het misbruik wat buiten de kantooruren optreedt en de inbreuk die door de vingers schieten bij handmatige controle.

    Na activering krijgt u maandelijks een email met daarin een pdf bestand wat direct inzicht geeft in het gebruik en eventueel misbruik van uw merknaam bij Google. Op basis van deze informatie kunnen we u helpen eventueel misbruik tegen te gaan.


    5 augustus 2010 om 05:22
    Peter Minkjan

    Dus je bewaakt 24/7 merknamen en dan stuur je 1x per maand een pdf? Stel: jullie sturen op de eerste van de maand jullie pdf en ik begin op de tweede met adverteren van de maand op een merknaam van jullie klant en stop daar na drie weken mee. Jullie sturen een week later weer jullie pdf terwijl ik al een week gestopt ben met adverteren. Beetje laat lijkt me.

    Daarnaast zou ik ook Yahoo/Bing meenemen in de tool.

    En wellicht is een AdWords campagne op je eigen merknaam geen overbodige luxe:)


    5 augustus 2010 om 06:06
    NilsR

    @PeterMinkjan dank voor je reactie.

    Het idee is dat we naast de maandelijkse rapportages ook alerts bieden zdd misbruik automatisch binnen 24u gemaild wordt.

    Yahoo/Bing zijn geen probleem en wordt interessant zodra we internationaal gaan, maar zien we voor NL niet als prioriteit.

    Hamvraag voor nu is of er in NL voldoende markt is voor deze dienst.


    5 augustus 2010 om 08:14
    Peter Minkjan

    Al aan gedacht om het als white label aan te bieden aan zoekmachinemarketing bureaus? Ik zou Yahoo/Bing trouwens in NL meteen meenemen. In Yahoo zit geen trademark filter. Vergelijk de resultaten voor de zoekopdracht “KLM” in Google eens in Yahoo of Bing. Laat dit zien aan Onetomarket en je hebt meteen je eerste klant ;).


    5 augustus 2010 om 09:17
    NilsR

    @PeterMinkjan we praten idd ook met de Searchmarketeers 🙂 Dat is een iets andere case, maar ook een interessante ja.

    Ik hoop hier vnl feedback te krijgen van de marketeers die zelf verantwoordelijk zijn voor hun merk, zijn zij geinteresseerd in een dienst a la clipit, maar dan voor de advertenties?

    Mocht jij de Yahoo/Bing data bij O2M kunnen slijten wacht een mooie kickback 🙂


    5 augustus 2010 om 11:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!