Case: Arriva biedt zomerkorting via mobiel

28 juli 2010, 03:31

Om klanten tijdens de relatief rustige zomermaanden te stimuleren om met de trein te reizen biedt vervoerbedrijf Arriva een jaarlijkse zomerkorting. Eerder gebeurde dit via traditionele methoden en kreeg men thuis een mailing met de kortingsbon. Aangezien de meeste reizigers wel een mobiele telefoon bij zich hebben heeft Arriva er dit jaar voor het eerst voor gekozen om de kortingsactie via mobiel in te zetten. Voor het vervoerbedrijf is het een eerste stap om de mobiele telefoon actief in te zetten voor promotie-doeleinden. Hieronder de uitgangspunten, wat cijfers en doelstellingen:

Wat waren de uitgangspunten van de actie?

  • De kortingsactie dient door zoveel mogelijk mensen met een mobiele telefoon te gebruiken zijn. Daarbij dient de oplossing voor alle type en platformen van mobiele telefoons te werken;
  • De actie moet eenvoudig uit te voeren zijn voor klanten;
  • Daarnaast is brand exposure gewenst.

Hoe werkt de actie precies in de praktijk?

Mobillion heeft in samenwerking met reclamebureau THABASCO de mobiele kortingsactie ontwikkeld. Het werkt als volgt:

  1. De actie is gecommuniceerd op stations, in de Arriva Stores en VVV-kantoren, via een folder, in het Arriva Goede Reis! magazine, via advertenties in Huis-aan-huisweekbladen en op de website van Arriva. Treinreizigers dienen een sms te sturen met de tekst “ZOMER” naar 4422.
  2. Vervolgens ontvangen ze een gratis sms-bericht met daarin de voorwaarden van de actie.
  3. In de sms staat een link naar een mobiele website waar een afbeelding als wallpaper gedownload kan worden als zomerkorting reisbewijs. De afbeelding kan dan als achtergrond op de telefoon worden getoond. Op vertoon van de ontvangen sms óf de wallpaper aan de steward wordt 40% korting toegepast.

Wat heeft de actie tot nu toe opgeleverd?

In twee weken tijd hebben 2000 mensen korting aangevraagd via sms. Arriva heeft inzage in de tijd en datum dat de korting is opgevraagd. Daarnaast is er een opt-in verkregen voor toekomstige acties. Daarvan heeft 25% van de deelnemers de mobiele website bezocht en het kortingsbewijs als wallpaper gedownload. Arriva is tevreden over de eerste resultaten.

Aan de slag met M! Toolbox

M! Toolbox biedt verschillende nuttige gereedschappen voor de online marketeer overzichtelijk bij elkaar. De oplossingen die in deze case aan bod komen zijn Mobile Coupons en Mobile Websites.

Kasper de Wijs (1982) is eigenaar van iPublishing. iPublishing bedenkt en exploiteert websites en social media kanalen om het leven van mensen makkelijker en leuker te maken. We bereiken dagelijks 450.000 consumenten en zijn actief in diverse branches. In mijn tijd als Marketing Manager bij Mobillion heb ik op Marketingfacts ook een aantal artikelen geschreven.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Mark de Bruin

    Leuke actie Kasper!

    Heeft Arriva of Mobillion ook overwogen om samen te werken met m.9292ov.nl?

    Daar bereik je in 1 uur meer dan 2000 OV reizigers die een mobiel gebruiken.


    28 juli 2010 om 06:37
    Kasper de Wijs

    Hi Mark,

    Dit is idd. een goed idee voor in de nabije toekomst! Zoals je las is dit een eerste stap en kunnen andere stappen hierop volgen.


    28 juli 2010 om 09:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!