9 digitale invloedrijke trends voor 2010 (Fleishman Hillard Digital influence Index)

6 juli 2010, 08:31

Het internet speelt een steeds belangrijker rol in ons leven; generaties groeien er mee op en het gebruik neemt, met name in een land als China, explosief toe. Met toenemend gebruik ontstaat ook informatie overload, wordt het internet steeds meer realtime (78 procent gebruikers kent Twitter) maar schuiven advertising budgetten nog niet in gelijke tred met het gebruik richting online. Vertrouwen blijkt belangrijk, er bestaat dus zowel een ‘funding gap’ als een ‘mobile gap’. Hieronder de 9 trends en het volledige rapport van Fleishman Hillard (samen met Harris Interactive) op SlideShare:

Invloed?

Het onderzoek richt zich op de (toenemende) invloed van internet. Maar wat wordt er precies onder invloed verstaan? Uit het onderzoek:

”For purposes of the study, media “influence” is defined as a combination of the time consumers spend on each medium and the relative importance they attach to it in their daily lives. A set of common indexes was created to permit comparisons among different media and enable the reader to examine each medium’s absolute and relative impact.”

Absolute en relatieve impact, invloed als een combinatie van de tijd die consumenten besteden aan een medium en de relatieve belangrijkheid die ze dit medium toedichten voor hun dagelijks leven. Hieronder de 9 trends:

Trend 1 Funding Gap

Internet mag dan een enorm belangrijke rol spelen, de budgetten voor online marketing lopen niet gelijk. Fleishman Hillard heeft het in het rapport over ‘underinvest’. “This suggests a strong opportunity and need for companies to continue to rebalance their media mix to address an unquestionable shift in the media influence patterns of consumers worldwide.”

Trend 2 Kijk naar China!

According to one source on Internet penetration (China Internet Network Information Center, 2010) Internet use in China went from less than 1 percent of the population to more than 28 percent in the 10 years since 2000. This is the most rapid shift in communications and technology uptake in human history.

Revolutionair. Er zijn nu al meer Chinezen online dan er in totaal Amerikanen zijn; het groeipotentieel is nog steeds enorm en het gaat sneller dan waar ook ter wereld. Chinezen zijn actievere internetters, doen het meer, intensiever en voor meerdere doeleinden.

Trend 3 Digitaal is key in beslissingen

Online neemt een steeds grotere rol in voor de keuzes die mensen maken. Denk aan restaurantbeoordelingen, aan peer-reviews en aan het vinden van experts. Zoekmachines zijn leidend: “Search engines are critical to the online decision?making process and often act as the

launching point for consumers’ research. While the type of source referenced depends upon the decision being made, search engines serve as the link between users and blogs, company web pages, government?sponsored sites or social networking tools.”

Trend 4 Too Much Information (TMI)

Informatieoverload, keuzestress en informatiestress. Met het toenemend participatief gebruik van internet neemt ook de hoeveelheid content die mensen over zich uitgestort krijgen toe. Meer dan de helft van de respondenten in het onderzoek (53 procent) vindt dat mensen te veel over zichzelf naar buiten brengen, een derde vindt user generated content waardeloos. “And a rising number of people see risks in this online oversharing that go well beyond simply boring other users.”

Trend 5 Vertrouwen: Meerdere bronnen

Internetgebruikers neigen ernaar meerdere bronnen te raadplegen om op deze manier een vorm van vertrouwen te genereren. Het traditionele, oude media model heeft het nakijken: “Where consumers once trusted information funneled to them through a few mass channels, the credibility of the information they consume today seems tied to their ability to retrieve information from a variety of sources and cross?check among them.”

Trend 6 Geen vertrouwen in betaalde bloggers

Uit het onderzoek blijkt, dat 76 procent van de ondervraagden geen vertrouwen heeft in bloggers die betaald krijgen om over een bedrijf of dienst te schrijven.

“The finding prompts the reflection that, in the new digital world as in the traditional media environment, consumers attach added credibility to “earned” media content, versus content that a company pays for, suggesting that finding the right writers to engage is as important as ever and that marketers need to rethink approaching this from a paid media mindset.”

Trend 7 Real Time Web: Interactie geeft vertrouwen

Mensen die druk aan het twitteren zijn geslagen hebben veel vertrouwen in bedrijven die hen volgen of waar ze online mee kunnen interacteren. 75 procent is meer geneigd bedrijven met microblogaccounts te vertrouwen. Daar liggen dus kansen, helemaal omdat 78 procent van de ondervraagden van het bestaan van Twitter weet; een derde heeft een microblog account.

Trend 8 Mobile Gap: Veel mogelijk maar nog weinig actie

Hoewel de snelheden voor mobiel internet toenemen, apps als paddestoelen uit de grond schieten, als warme broodjes over de toonbank gaan en de smartphoneadoptiecurve bijzonder steil is, halen consumenten nog veel te weinig uit de mogelijkheden die mobiel internet hen biedt. “Canadians and Germans are least likely to take advantage of their mobile device’s capabilities, followed by users in France, the U.S. and the U.K., who use an average of about 40 percent of device functionality.”

Trend 9 Groeiende invloed

Jaja, internet is belangrijk. Wordt het in de toekomst nóg belangrijker? Dat kan toch bijna niet? Jawel hoor, vinden de deelnemers aan het onderzoek:

“Thirty?nine percent of respondents said they thought the Internet would be more important in the next two years, while 59 percent said its importance would likely stay the same. Three percent said it would be less important.”

“Chinese Internet users (85%) were more likely than users in other nations to report that the Internet would become more influential in the future. The French (17%) are least likely to report that belief. This lower expectation in France may be related to the maturity of its online market, thanks to the universal access to online content and communications introduced by the Minitel system more than 25 years ago.”

Rapport op SlideShare

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Addy

    No qusoeitn this is the place to get this info, thanks y’all.


    12 juli 2016 om 05:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!