E-mail aflevering verbeteren? Certificeer uw e-mailprogramma

5 juli 2010, 06:01

Slechts 85% van uw e-mails komt terecht in de inbox van de ontvanger, blijkt uit cijfers van deliverability specialist Return Path uit 2009. Ondanks dat de rapportages van uw e-mailings veel hogere cijfers tonen verdwijnt 15% in spamfilters van Internet Service Providers (ISP’s), webmailaanbieders en bedrijven. En dat is zonde als u bedenkt hoeveel bezoekers en omzet dat kan schelen. Hoe u die e-mails wel in de inbox kunt laten landen? Er zijn drie manieren waarop u dat kunt doen: authenticatie, reputatiemanagement en certificering. In dit artikel ga ik in op het vakgebied e-mail deliverability en behandel ik een van de drie manieren om e-mail deliverability te verbeteren: certificering. Steeds meer grote bedrijven certificeren hun e-mailprogramma’s. Wat is certificering en welke voordelen biedt het?

Wat is e-mail deliverability?

Het kunnen afleveren van e-mail direct in de inbox wordt deliverability genoemd. Met andere woorden, hoe zorgt u ervoor dat uw e-mails door de spamfilters heen komen.

Spam de oorzaak

Zonder dat veel marketeers het weten komt een fors percentage van de e-mails die zij verzenden niet aan in de inbox van de ontvanger. De oorzaak hiervan is spam. Dagelijks worden wereldwijd ongeveer 200 miljard e-mails verzonden, 95% daarvan is spam. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ISP’s en systeembeheerders bij organisaties deze enorme stroom berichten met harde hand te lijf gaan. Met als gevolg dat een deel van uw prachtige e-mail uitingen wordt tegengehouden door steeds slimmere filters en dus niet aankomt.

Filtering verschilt per ISP en webmailaanbieder

Uit analyse van de cijfers*bij grootste ISP’s en meest gebruikte webmailaanbieders in Nederland blijkt dat 12-27% niet wordt afgeleverd. Opvallend is dat bij de grote buitenlandse webmail-aanbieders de minste e-mails in de inbox belanden. Zij filteren dus strenger. Als bijvoorbeeld uw

e-mailbestand voor grootste deel bestaat uit buitenlandse webmailadressen dan is verbetering van deliverability voor u essentieel.

*Cijfers niet afgeleverde e-mail Nederland – Return Path Q3 en Q4 2009

Verbeteren van uw deliverability door certificering

Door uw e-mailactiviteiten te certificeren verbetert u op structurele wijze uw deliverability.

Wat is certificering?

Door te certificeren komt u op een zogenaamde whitelist. De beheerders van e-mailservers bij ISP’s, webmailaanbieders en bedrijven hebben vertrouwen in deze whitelist. Daardoor heeft uw e-mail een streepje voor en worden meer e-mails afgeleverd in de inbox. Bij certificering laat u uw e-mail marketingactiviteiten controleren door een derde partij. Uw technische infrastructuur wordt onder de loep genomen en ook de wijze waarop u e-mail marketing bedrijft. Er zijn organisaties zoals Return Path, Goodmail Systems of Certified Senders Alliance waarbij u uw e-mailprogramma kunt laten certificeren. Meestal werken deze partijen samen met e-mail marketing service providers (ESP’s) zoals Blinker. Zij helpen hun klanten om te voldoen aan de gestelde certificeringsvoorwaarden.

Voordelen van certificering

Wat zijn de voordelen van certificering. Hieronder alles op een rijtje:

Verbeterde inbox placement rate (IPR)

Met een certificering verbetert u het aantal e-mails dat u aflevert in de inbox van de ontvanger. Oftewel, de Inbox Placement Rate wordt hoger.

Constante inbox placement rate

De inbox placement rate wordt constanter door certificering. Oftewel, het aantal e-mails dat in de inbox wordt afgeleverd, ligt voor elke verzending op (ongeveer) gelijk niveau.

Afbeelding direct zichtbaar bij de grootste webmailaanbieders

De afbeeldingen die in uw e-mail staan, worden direct getoond in Hotmail en Yahoo. Uw ontvangers zien dus direct uw met zorg gemaakte e-mail die direct kan verleiden.

Minder problemen bij spamfilters in B2B-doelgroepen

Veel door bedrijven gebruikte spamfilters kijken naar de whitelist van certificerings-organisaties om eenvoudiger te kunnen filteren. Zoals de grootste open source spamfilter Spam Assassin. Maar ook veel commerciële spamfilters, zoals Baracuda en Ironport, nemen de whitelist mee in hun weging.

Links direct geactiveerd

Niet alleen de afbeeldingen zijn zichtbaar maar ook links kunnen direct worden aangeklikt. Dat kan veel betekenen voor uw rendement.

Snellere aflevering van uw e-mails

Hotmail neemt standaard uw e-mails niet op volle snelheid aan. Hoe snel uw e-mail server ook verzendt, Hotmail doet het rustig aan. Na certificering valt deze limiet weg.

Wat moet u doen om te certificeren

Om in aanmerking te komen voor certificering moet u aan een aantal eisen voldoen.

Dedicated IP-adres

U moet beschikken over een dedicated IP-adres vanaf waar u uw e-mails verzendt. Dat kan een eigen dedicated e-mailserver zijn of een e-mailserver bij een ESP zoals Blinker.

Reputatie

Vanaf dat IP-adres moet al minimaal drie maanden zijn verzonden zodat uw e-mailserver een reputatie heeft die door de certificeringorganisatie kan worden beoordeeld voor het certificatieprogramma. Hoe beter de reputatie, des te sneller is de certificering een feit en bent u binnen bij al de aangesloten ISP’s.

Richtlijnen

Daarnaast dient u te voldoen aan richtlijnen die een certificatieprogramma aan u stelt. De richtlijnen zijn bedoeld om een minimaal benodigde reputatie te creëren op basis waarvan de aangesloten ISP’s de acceptatie van uw certificering baseren. Voldoet u niet aan de eisen dan kan de certificering niet plaatsvinden. De richtlijnen zijn globaal als volgt:

  • Als afzender moet u herkenbaar zijn in uw e-mails.
  • Bij inschrijving moet duidelijk zijn waarvoor men inschrijft en wat men kan verwachten.
  • De e-mailontvangers in uw database hebben allemaal expliciet toestemming gegeven.
  • Automatische verwerking van uitschrijvingen moet zijn geregeld.
  • De e-mail infrastructuur is technisch in orde.
  • Beveiliging van de e-mail infrastructuur is goed.
  • E-mailings hebben weinig tot geen klachten tot gevolg.
  • Gebruikt u onderwerpregels in lijn met de bodycontent.

Samenvatting

Zoals u hebt kunnen lezen is certificering een uitgebreide manier om te zorgen voor een betere aflevering van uw e-mails. U moet dus eerst aan een aantal eisen voldoen. Certificering wordt geregeld door een aantal specialisten. Het voordeel daarvan is dat u in één keer alles goed regelt en de basis legt voor een goede reputatie als verzender op zowel korte als lange termijn. Moet iedereen nu maar gaan certificeren? Nee dat hoeft niet. Er zijn naast certificering twee andere manieren waarmee u uw deliverability zelf kunt beïnvloeden. In een volgend artikel geef ik uitleg over authenticatie en hoe u uw online reputatie als verzender van e-mail onderhoudt en verbetert.

Mick Lodder
e-mailmarketing automation consultant bij STAHRK

e-mailmarketing automation consultant en eigenaar STAHRK http://nl.linkedin.com/in/micklodder

Categorie
Tags

3 Reacties

    mgvandenbroek

    @Martijn Groeneweg: Over welke ‘concurrenten’ heb je het? En waarom link je alleen naar eigen artikelen? In welk licht moeten we jouw comment nu lezen? Wc-eend? Kies Measuremail? Ik vind het nogal borstklopperig overkomen. Daar zit meer in!


    27 juli 2010 om 09:34
    bertina

    wij zouden willen mailen


    14 januari 2011 om 11:11
    Mick72

    @bertina: ik hoor graag van je via mick@blinker.nl. Groet, Mick


    14 januari 2011 om 11:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!