Jente Kater van One-o-Niners: Nieuwe advertentie mogelijkheden door online groei (Pytch Insight 9)

21 juni 2010, 05:07

In Pytch Insight 9 gaat Jente Kater van One-o-Niners in op de nieuwe mogelijkheden voor adverteerders die ontstaan door de toename van het online radio gebruik…. Afgelopen woensdag kwam SPOT met het tijdsbestedingsonderzoek 2010. Niet gek is dat de tijdsbesteding op internet blijft groeien, maar opvallend is de enorme stijging van online radio (plus 10 minuten). Ter vergelijking: online gaming heeft zich de afgelopen jaren gestabiliseerd (ook 10 minuten) en het aandeel radio is meer dan het drievoudige dan de categorie videofilmpjes kijken (3 minuten).

Er vindt dus een verschuiving plaats op het gebied van online radio. Iets wat bij sommige mensen vraagtekens oplevert. Nog vorige week kwam iemand op me af tijdens het Mediapark Jaarcongres: “Goh, jullie zullen het wel moeilijk hebben, radio, daar luistert toch niemand meer naar?”. Laten we het er maar op houden dat online radio de afgelopen jaren een stille evolutie heeft doorgemaakt. Het medium ontwikkelt zich en biedt nieuwe mogelijkheden voor adverteerders en luisteraars.

Online radiocommercial

Zo kondigde Sky Radio eind mei aan klikmogelijkheden aan te bieden als toevoeging op een online radiocommercial. “Ga nu naar de internetplayer en klik meteen op deze aanbieding.” BNN heeft net een mobiele app gelanceerd waarbij richmedia content aan de radiostream toegevoegd wordt (BNN Visual Radio). Zelf hebben wij een systeem ontwikkeld dat per luisteraar getarged radio kan afspelen. Een luisteraar kan zelf kiezen welke muziekstijl het wil horen en welke (branded) content daaraan toegevoegd kan worden. “Wil je verkeersinformatie horen? Vink het vakje aan.” Ook is het mogelijk om op de luisteraar toegespitste commercials af te draaien.

Content advertising

Dan content advertising. Chrysler Amerika ontwikkelde voor de herintroductie van een klassieke auto een podcast met stoere classic rock legends. Cosmopolitan vertaalde haar magazine door naar een radiostation met een vrouwelijk profiel. Beide voorbeelden laten zien hoe je als merk met online radio een doelgroep aan je kunt verbinden. Het door ons ontwikkelde CDA Radio gaf de partij een onderscheidend social media verhaal tijdens de afgelopen verkiezingen. Luisteraars konden vragen stellen via de radioplayer welke werden beantwoord door politici. Klonk er een interview op de radio dat je interesseerde, dan was die gelijk te delen via social media.

Impact van nieuwe muziekdiensten

Waar het SPOT onderzoek het nog niet over heeft, is de impact van nieuwe muziekdiensten als Spotify, 22tracks en iTunes. Kunnen die het prille geluk van online radio in de kiem gaan smoren? Wouter van der Goes van Qmusic zei mij hier afgelopen zomer het volgende over: “Als wij de muziek zouden gaan draaien die onze luisteraars op hun iPod hebben staan, zullen zij de radio uitzetten.” Wat hij hiermee bedoelde was dat radioluisteren een passieve bezigheid is. Je zet een station aan en kunt daarnaast lekker andere dingen blijven doen. Diensten als Spotify vertonen raakvlakken maar zijn in eerste instantie meer een vervanging van het traditionele cd’s en mp3’s luisteren.

4th Golden Age voor radio

Radio zal beginnen aan haar vierde Golden Age, stelde Kurt Henson van RAIN onlangs. Internettechnologie is hierin de bepalende factor: radio wordt gepersonaliseerder, er komt meer variëteit, het zal via meerdere bronnen beschikbaar zijn en er zullen minder commercials te horen zijn. Eens, al verdient dat laaste punt nog wat nuancering. Nu de banner steeds meer door het menselijk oog ontweken wordt, kan online radio een hele nuttige aanvulling gaan worden voor adverteerders. Je moet wel kurken in je oren steken, willen online radiocommercials en branded radiocontent aan je voorbij gaan.

Pytch interview

Jente Kater ontwikkelt webradio en aanverwante audioproducties. Kater startte ooit met radiomaken op zijn zolder, ging vervolgens lokaal, regionaal en werd toen gebeld door Bart van Leeuwen van Radio 538 en brak landelijk door. Na Radio 538 kwamen o.a. Radio Veronica, Slam!FM en Kink FM en gaf Kater les aan de Veronica Radioschool.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!