Split testen in Google AdWords

9 juni 2010, 10:11

Het maximale uit AdWords halen vraagt altijd om actief campagnemanagement en veel experimenteren. Wat gebeurt er met de resultaten als ik deze zoekwoorden toevoeg, hier het CPC-bod verhoog of een nieuwe advertentietekst probeer? Na een bepaalde periode ga je dan de resultaten beoordelen en bepaal je of ze het gewenste effect hebben gehad. En daar zit een probleem: je gaat namelijk de testresultaten vergelijken met resultaten uit het verleden en zoals bekend biedt dat geen garanties. Gedurende de testperiode kunnen er allerlei externe factoren zijn geweest die een sterke invloed hadden op het resultaat. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een plotselinge daling in het zoekverkeer, invloeden van het weekend, het weer of gewoon wijzigingen in de campagnes van concurrenten. Dat maakt het eerlijk vergelijken van resultaten vrijwel onmogelijk en bovendien erg arbeidsintensief. Google heeft dit probleem ook erkend en komt met een oplossing: AdWords Campaign Experiments.

AdWords Campaign Experiments

Met AdWords Campaing Experiments (ACE) is het mogelijk om een split-run test te doen binnen AdWords. Gedurende dezelfde periode kun je de huidige campagne vergelijken met een gewijzigde versie. Beide worden vervolgens in real-time naast elkaar gelegd door Google, zodat ze eerlijk kunnen worden vergeleken. Daarbij wordt rekening gehouden met statitische significantie, zodat de uitkomsten niet op toeval kunnen berusten.

Wijzigingen die je kunt testen met Campaign Experiments zijn:

  • Zoekwoorden
  • Biedingen
  • Advertentiegroepen
  • Posities in het content netwerk

Gedurende de test kun je de resultaten in de gaten houden. Zodra een wijziging siginificant beter presteert kun je dat direct zien en de wijziging definitief doorvoeren. Is dat niet het geval, dan kun je er voor kiezen om de oude instellingen te behouden. In onderstaande video legt Google het zelf nog even uit.

Meer video’s met uitleg zijn beschikbaar in het AdWords Help Centrum.

Beschikbaarheid

Zoals helaas bijna altijd het geval is, is deze nieuwe feature alleen nog maar in bèta beschikbaar voor een aantal adverteerders in de Verenigde Staten. Heb je Amerikaanse AdWords campagnes lopen, dan kun je een aanvraag indienen om deel te mogen nemen aan de bèta. Aanmelden kan hier. Voor de andere adverteerders zit er niets anders op dan te wachten tot de tool beschikbaar komt in Nederland.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jordy van Gent

    Top tool, jammer dat wij in Europa weer wat langer moeten wachten.


    9 juni 2010 om 12:10
    Eelke Kuipers

    Goede ontwikkeling dit, hopelijk kunnen wij er ook snel gebruik van maken!


    10 juni 2010 om 04:55
    Sander Jacobs

    Mooie ontwikkeling, vooral interessant bij campagnes met veel conversies.


    10 juni 2010 om 12:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief