Het RTL Debat, the day after

3 juni 2010, 07:55

Gisteravond ging er een tsunami over Twitter tijdens het RTL Twitterdebat. Politici en kiezers debatteerden op Twitter onder leiding van Frits Wesster. Als één van de betrokken bij dit project leek het me interessant om een aantal ervaringen te delen.

Van te voren was het moeilijk in te schatten hoeveel mensen er zouden gaan deelnemen. Gezien de populariteit van de verkiezingen op Twitter hielden we rekening met zo’n 10.000 deelnemers. Om voor een schaalbare oplossing te zorgen werd de hosting ondergebracht bij Amazon. Om een idee te geven: daar draaiden op het hoogtepunt zo’n 19 servers, overigens op 50% van hun capaciteit. Eventuele vertraging bij sommigen lag echt aan de hoeveelheid tweets die via de browser werden binnengehaald. Een simpele F5 loste dat echter op.

Politici en kiezers debatteerden over zes stellingen, aan de hand van thema’s als veiligheid, economie en milieu en onder begeleiding van Frits Wester op Twitter. Interessant was om te zien dat De Piratenpartij volgens bijna 30% van de bezoekers als beste naar voren kwam in het debat, met Marianne Thieme (circa 13%) en Halsema (circa 12%) als tweede en derde. Actieve participatie werd dus duidelijk door het publiek gewaardeerd.

Enkele kerncijfers (afgerond):

  • 34.000 bezoekers, waarvan 29.000 uniek
  • 30.000 tweets
  • 8.000 deelnemers
  • 900.000 hits
  • #rtldebat worldwide trending topic van 21.00 – 21.30 uur

Het was moeilijk in te schatten hoeveel twitteraars er zouden deelnemen. De eerste verwachting was dan ook dat dat er minder zouden zijn dan bij de eerdere RTL TV-debatten. Immers zonder TV en Twitter-only was de kans op minder deelnemers groot. Toch zijn er zonder TV-uitzending van dit debat evenveel tweets gerealiseerd als bij het Premiersdebat en het Carré-debat.

Fruitmachine

Als voorzorg op vele bezoekers waren de tweets van Frits Wester en de politici reeds in aparte feeds weergegeven. Om geen verwarring onder het grote publiek te zaaien wilden we alle tweets laten zien. De meeste mensen willen namelijk hun eigen tweets terug zien ter bevestiging. In de publieke feed werd het daarom erg druk. Het vertonen van 30.000 tweets in anderhalf uur is ook nogal wat. Doordat we tweets van RTL en de politici andere kleuren hebben gegeven (om deze beter te kunnen herkennen) leek de publieksfeed af en toe wel een fruitmachine.

De reacties vanuit het publiek zijn overigens divers, van ‘niet te volgen’ tot uiterst positief. Velen konden het initiatief van RTL waarderen.

“Mensen willen hun eigen tweet terugzien”

Een optie voor een volgend debat is om tweets langer te laten staan en bij grote drukte slechts een selectie te tonen. Gevaar daarbij is dat mensen kunnen denken dat hun tweets niet doorkomen met alle gevolgen van dien. Beter nog zou zijn om mensen hier zelf een keuze voor te geven, of wellicht alleen tweets te laten zien van mensen die zij volgen. Voor nu wilden we het gewoon ook niet te moeilijk maken. We hebben dan ook nauwelijks tweets ontvangen van mensen die het niet snapten. Daarnaast was de schaalbaarheid een focusgebied en wilden we het systeem snel houden en niet te ‘zwaar’ maken. Tenslotte de veiligheid. Er zijn veel voorzorgsmaatregelen genomen om beïnvloeding van het debat te voorkomen. Dit was onder andere terug te zien in de zeer kleine hoeveelheid spam-accounts die op trending topics afkomen.

Fantastisch experiment

RTL is tevreden met de massale belangstelling en beschouwt het debat dan ook als een geslaagd experiment. Debatleider Frits Wester, die overigens zijn followers tijdens het debat met meer dan 2.000 zag toenemen: “Het was een fantastisch experiment, waaraan massaal is deelgenomen. We hebben ervoor gekozen om het debat voor iedereen toegankelijk te maken en alle tweets te laten zien. Daardoor ging het ontzettend snel en was het soms lastig te volgen. Gelukkig waren de tweets van de politici goed te volgen omdat ze een eigen stream hadden. Heel spannend, maar geweldig om te doen.”

En dat is eigenlijk ook hoe ik er naar kijk. Het was een zeer interessant project met zeker wat ruimte voor verbetering en daar zijn genoeg ideeën over. RTL heeft hiermee aangetoond experimenten aan te durven en naast een brede massa-benadering via RTV ook het publiek te willen betrekken via nieuwe manieren en mee te gaan met de ontwikkelingen.

De uitslagen van de poll die gehouden werd staan overigens hier.

John Meulemans
Strategy Director & Partner bij Endeavour

John Meulemans is oprichter en Strategy Director van award-winning influencer marketing agency 3sixtyfive, sinds 2022 Endeavour. Het bureau ontwikkelt campagnes & programma’s voor merken als Tikkie, Dopper, Toyota, bunq en KPMG. John is tevens host van de populaire podcast: What’s Next in Influencer Marketing. Hij was initiatiefnemer van de Taskforce Social binnen het Interactive Advertising Bureau (IAB) en is sinds 1998 professioneel actief in online marketing.

Categorie
Tags

5 Reacties

    David Nieborg

    Als experiment is het zeker geslaagd (want massale aandacht, grotendeels technisch geslaagd enz). Maar wat ik al opmerkte tijdens RTL journaal, de vraag is of Twitter op deze manier inzetten zinnig is. Ik ben van mening dat je beter zou kunnen kijken naar (en tijd/geld/moeite zou moeten steken in) het combineren van de kracht van televisie en de kracht van Twitter. Dus debatten in een studio, maar met vragen/reacties van het publiek via Twitter. Puur een debat in 140 tekens zie ik als een verarming en niet als een verrijking. Dat Twitter directere communicatie mogelijk maakt en dat het een zeer krachtige en nuttige tool is, dat is wel bewezen, maar ik zou doorgaan met experimenteren tot er een betere mix (of toepassing is).


    3 juni 2010 om 09:21
    Joris

    Twitter is geweldig en debateren leuk, maar of die twee zaken zich goed laten mengen betwijfel ik sinds gisteravond nog sterker. Je had eigenlijk net zo goed een telefonische babbelbox kunnen openen en iedereen door elkaar kunnen laten praten.

    Zijn er eigenlijk nog epilepsie meldingen binnegekomen als gevolg van dit stroboscopische media-project!


    3 juni 2010 om 13:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!