Het RTL Debat, the day after

Het RTL Debat, the day after

Gisteravond van 20.00 - 21.30 uur ging er een tsunami over Twitter tijdens het RTL Twitterdebat. Als één van de betrokken bij dit project leek het me interessant om een aantal ervaringen te delen.

Van te voren was het moeilijk in te schatten hoeveel mensen er zouden gaan deelnemen. Gezien de populariteit van de verkiezingen op Twitter hielden we rekening met zo’n 10.000 deelnemers. Om voor een schaalbare oplossing te zorgen werd de hosting ondergebracht bij Amazon. Om een idee te geven: daar draaiden op het hoogtepunt zo’n 19 servers, overigens op 50% van hun capaciteit. Eventuele vertraging bij sommigen lag echt aan de hoeveelheid tweets die via de browser werden binnengehaald. Een simpele F5 loste dat echter op.

Politici en kiezers debatteerden over zes stellingen, aan de hand van thema’s als veiligheid, economie en milieu en onder begeleiding van Frits Wester op Twitter. Interessant was om te zien dat De Piratenpartij volgens bijna 30% van de bezoekers als beste naar voren kwam in het debat, met Marianne Thieme (circa 13%) en Halsema (circa 12%) als tweede en derde. Actieve participatie werd dus duidelijk door het publiek gewaardeerd.

Enkele kerncijfers:

  * ca. 34.000 bezoekers, waarvan 29.000 uniek
  * ca. 30.000 tweets
  * ca 8.000 deelnemers
  * ca. 900.000 hits
  * #rtldebat worldwide trending topic van 21.00 - 21.30 uur

Verwachting vooraf

Het was moeilijk in te schatten hoeveel twitteraars er zouden deelnemen. De eerste verwachting was dan ook dat dat er minder zouden zijn dan bij de eerdere RTL TV-debatten. Immers zonder TV en Twitter-only was de kans op minder deelnemers groot. Toch zijn er zonder TV-uitzending van dit debat evenveel tweets gerealiseerd als bij het Premiersdebat en het Carré-debat.

Fruitmachine

Als voorzorg op vele bezoekers waren de tweets van Frits Wester en de politici reeds in aparte feeds weergegeven. Om geen verwarring onder het grote publiek te zaaien wilden we alle tweets laten zien. De meeste mensen willen namelijk hun eigen tweets terug zien ter bevestiging. In de publieke feed werd het daarom erg druk. Het vertonen van 30.000 tweets in anderhalf uur is ook nogal wat. Doordat we tweets van RTL en de politici andere kleuren hebben gegeven (om deze beter te kunnen herkennen) leek de publieksfeed af en toe wel een fruitmachine.

De reacties vanuit het publiek zijn overigens divers, van ‘niet te volgen’ tot uiterst positief. Velen konden het initiatief van RTL waarderen.

Een optie voor een volgend debat is om tweets langer te laten staan en bij grote drukte slechts een selectie te tonen. Gevaar daarbij is dat mensen kunnen denken dat hun tweets niet doorkomen met alle gevolgen van dien. Beter nog zou zijn om mensen hier zelf een keuze voor te geven, of wellicht alleen tweets te laten zien van mensen die zij volgen. Voor nu wilden we het gewoon ook niet te moeilijk maken. We hebben dan ook nauwelijks tweets ontvangen van mensen die het niet snapten. Daarnaast was de schaalbaarheid een focusgebied en wilden we het systeem snel houden en niet te ‘zwaar’ maken. Tenslotte de veiligheid. Er zijn veel voorzorgsmaatregelen genomen om beïnvloeding van het debat te voorkomen. Dit was onder andere terug te zien in de zeer kleine hoeveelheid spam-accounts die op trending topics afkomen.

RTL is tevreden met de massale belangstelling en beschouwt het debat dan ook als een geslaagd experiment.

Debatleider Frits Wester, die overigens zijn followers tijdens het debat met meer dan 2.000 zag toenemen: “Het was een fantastisch experiment, waaraan massaal is deelgenomen. We hebben ervoor gekozen om het debat voor iedereen toegankelijk te maken en alle tweets te laten zien. Daardoor ging het ontzettend snel en was het soms lastig te volgen. Gelukkig waren de tweets van de politici goed te volgen omdat ze een eigen stream hadden. Heel spannend, maar geweldig om te doen.”

En dat is eigenlijk ook hoe ik er naar kijk. Het was een zeer interessant project met zeker wat ruimte voor verbetering en daar zijn genoeg ideeën over. RTL heeft hiermee aangetoond experimenten aan te durven en naast een brede massa-benadering via RTV ook het publiek te willen betrekken via nieuwe manieren en mee te gaan met de ontwikkelingen.

De uitslagen van de poll die gehouden werd staan overigens hier.


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Als experiment is het zeker geslaagd (want massale aandacht, grotendeels technisch geslaagd enz). Maar wat ik al opmerkte tijdens RTL journaal, de vraag is of Twitter op deze manier inzetten zinnig is. Ik ben van mening dat je beter zou kunnen kijken naar (en tijd/geld/moeite zou moeten steken in) het combineren van de kracht van televisie en de kracht van Twitter. Dus debatten in een studio, maar met vragen/reacties van het publiek via Twitter. Puur een debat in 140 tekens zie ik als een verarming en niet als een verrijking. Dat Twitter directere communicatie mogelijk maakt en dat het een zeer krachtige en nuttige tool is, dat is wel bewezen, maar ik zou doorgaan met experimenteren tot er een betere mix (of toepassing is).

    geplaatst op
  • Imho was het een grote #fail. Omdat twitter en zo'n debat twee dingen zijn die niet bij elkaar aansluiten. De essentie va twitter is dat iedereen gelijk is, evenveel kan meepraten. Een debat is dat per definitie niet. Zie ook mijn eigen analyse op:

    http://www.dejaap.nl/2010/06/rtldebat-1-0-in-een-2-0-jasje/

    geplaatst op
  • We hebben als Debatplaats.net gister met veel belangstelling gekeken naar het Twitterdebat dat georganiseerd werd door RTL. Vooropgesteld is het erg leuk om te zien dat er met 29.000 unieke bezoekers veel animo is voor een debat via Twitter.

    Om te voorkomen dat er een onoverzichtelijke berg tweets ontstaat is het (denken wij) belangrijk dat tweets te waarderen moeten zijn. Op die manier betrek je burgers actiever bij een debat en worden ook die tweets een belangrijk onderdeel.

    Uiteraard was de opzet van het RTL twitterdebat anders dan die van Debatplaats.net. Debatplaats.net richt zich op een langdurige debatten via hashtags die ook terug vinden zijn met de zoekfunctie.

    Desalniettemin complimenten aan de collega's van RTL!

    geplaatst op
  • @David en @Huub,
    Twitter en sich is geen beperking. Ik vind het toch ook wel een groot voordeel dat we nu eens niet kijken naar de presentatie van de politicus. Lacht iemand veel, likt ie z'n tong af, kan hij goed door de ander heen schreeuwen.. Ik ben nu voor mijn masterscriptie de inhoud van Hyves Twitter en blogs en het vergelijken, maar daar komt Twitter niet zo slecht uit.

    Dit debat kwam denk ik om 2 redenen niet uit de verf. RTL het veel beter moeten filteren, bijvoorbeeld op wat het meest geretweet werd. Dan kunnen politici ook wat minder selectief antwoorden. Zie bijvoorbeeld http://www.21dagendebat.nl/
    Politici moeten een algemene strategie uitstippelen, die ze consequent gebruiken. Ze laten zich nu alle kanten op leiden door de pers. Zet bijvoorbeeld een paar artikelen/filmpjes klaar die je graag wilt delen, en gooi die in de chat. Dan kun je inhoudelijk ook wat dieper gaan.

    geplaatst op
  • Twitter is geweldig en debateren leuk, maar of die twee zaken zich goed laten mengen betwijfel ik sinds gisteravond nog sterker. Je had eigenlijk net zo goed een telefonische babbelbox kunnen openen en iedereen door elkaar kunnen laten praten.

    Zijn er eigenlijk nog epilepsie meldingen binnegekomen als gevolg van dit stroboscopische media-project!

    geplaatst op
  • En wat te denken van dit? http://www.tss.nl/English/News-Events/News.aspx?NewsId=53 twitter op teletekst?

    geplaatst op
  • Maar Marco wat is daar behalve relevant uniek aan? Ga naar nos teletekst pagina 355 en je ziet iets vergelijkbaars indien actief.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.