Seth Godin en de vragen die we allemaal wilden stellen

Seth Godin en de vragen die we allemaal wilden stellen

Waarom gebruik je zelf geen Twitter? En waarom laat je geen reacties toe op je blog? Lastig om eens iets nieuws te schrijven over Seth Godin. Met name over zijn boeken de Purple Cow en Linchpin is de laatste tijd al veel geschreven. Tijdens het B2B Marketing Forum in Amsterdam wist Godin opnieuw meer dan 400 marketeers te inspireren en aan verslaggeving geen gebrek, zie onder meer op Marketingfacts, Molblog en het blog van B2B Marketing Forum zelf. Wat ik zo knap vind bij sprekers als Seth Godin is dat als je hem live ziet, je geen speld kunt of wilt prikken in zijn verhaal, het komt er zo overtuigd en ‘smooth’ uit. Hieronder het video-interview:

Op alles een antwoord, een verhaal waarin ‘overtuiging’ de hoofdrol speelt. Of dit nu gaat over hoe je opvallend zou moeten zijn of hoe je alleen succes kunt behalen als je je nek uitsteekt. Met mooie voorbeelden waarbij het verhaal van de niet-bijpassende sokkenfabrikant natuurlijk erg aanspreekt, vooral als Seth zelf zijn broekspijpen omhoog trekt om de veelkleurige sokken live te laten zien.

Nu zijn er altijd vragen die iedereen denkt en toch niet stelt. Shimon Ben Ayoun stelde dit soort vragen in het bovenstaande exclusieve videointerview. Allereerst vroeg hij aan Gpdin waarom hij, terwijl hij zo positief is over Twitter, zelf niet twittert? En zoals het hem met alles succesvol lijkt af te gaan heeft hij hierop meteen een antwoord paraat:

“Ik wil graag de beste zijn in wat ik doe. Als ik ga twitteren, dan moet ik daar een paar uur per dag voor vrijmaken, en dan moet ik dus iets anders laten vallen, minder schrijven, minder bloggen, minder mensen ontmoeten?”

Kortom, kies bewust waar je je tijd aan besteedt. Prima antwoord natuurlijk, kan ik me goed iets bij voorstellen, maar heeft Seth ook een antwoord op de volgende vraag: Waarom mogen mensen niet op je blog reageren? Die vraag had ik zelf ook al langer, maar goed ik kon de vraag niet op het blog van Seth kwijt… Is het juist niet de bedoeling dat je de discussie opent en dat je juist met een blog aangeeft dat je graag kennis deelt en met reacties kennis of ideeen verrijkt? Anyway, Shimon stelt de vraag aan Seth en krijgt uiteraard ook hier weer zonder aarzeling een doordacht antwoord:

“Ik vond het niet plezierig dat ik mijn schrijfstijl onbewust ging aanpassen onder invloed van commentaar op mijn blog. Daardoor werden mijn blogposts langer en slechter. Ik lees al mijn e-mails en bovendien lees ik ook wat anderen op hun eigen blogs over mij schrijven.”

Tja, ook daar heeft Godin dus over nagedacht. Waarschijnlijk waren de vragen toch al eens eerder gesteld. Ik blijf nog met 1 vraag zitten en die is misschien nog niet gesteld, misschien komt het doordat wij in Europa zitten en hij in de VS, maar wat mij bezighoudt is de paarse koe van Seth. Had ‘Milka’ die niet eerder bedacht? Met andere woorden is die paarse koe wel zo origineel? Geen idee of hij de Milka-koe kent. Misschien dat ik hem toch eens een email stuur met die vraag.

De video is tot stand gekomen in samenwerking met de Filmfactory.


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Leuk stuk. Wat ik wel opvallend vind is dat zijn argument om niet te twitteren anders is dan toen ik hem zag bij FlandersDC in Antwerpen. Ik schreef er dit over...
    Typisch geval van jammer maar het zal zijn goeroe-status ongetwijfeld niet schaden ;-)

    geplaatst op
  • Ik heb ook moeite met de tegenstrijdigheid. Het artikel van Ayman is daar een mooie aanvulling op. En ook ik schreef daar daags na Godins bezoek aan NL over op Molblog: http://www.molblog.nl/bericht/over-seth-godin-god-en-goeroes/ Daarin noem ik ook een ander manco van Godin en veel andere goeroe's. Ze vertellen wel WAT er moet gebeuren met je marketingaanpak, maar niet HOE dat moet. Terwijl dát marketeers juist enorm zou helpen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.