Seth Godin en de vragen die we allemaal wilden stellen

10 mei 2010, 07:53

Waarom gebruik je zelf geen Twitter? En waarom laat je geen reacties toe op je blog? Lastig om eens iets nieuws te schrijven over Seth Godin. Met name over zijn boeken de Purple Cow en Linchpin is de laatste tijd al veel geschreven. Tijdens het B2B Marketing Forum in Amsterdam wist Godin opnieuw meer dan 400 marketeers te inspireren en aan verslaggeving geen gebrek, zie onder meer op Marketingfacts, Molblog en het blog van B2B Marketing Forum zelf. Wat ik zo knap vind bij sprekers als Seth Godin is dat als je hem live ziet, je geen speld kunt of wilt prikken in zijn verhaal, het komt er zo overtuigd en ‘smooth’ uit. Hieronder het video-interview:

Op alles een antwoord, een verhaal waarin ‘overtuiging’ de hoofdrol speelt. Of dit nu gaat over hoe je opvallend zou moeten zijn of hoe je alleen succes kunt behalen als je je nek uitsteekt. Met mooie voorbeelden waarbij het verhaal van de niet-bijpassende sokkenfabrikant natuurlijk erg aanspreekt, vooral als Seth zelf zijn broekspijpen omhoog trekt om de veelkleurige sokken live te laten zien.

Nu zijn er altijd vragen die iedereen denkt en toch niet stelt. Shimon Ben Ayoun stelde dit soort vragen in het bovenstaande exclusieve videointerview. Allereerst vroeg hij aan Gpdin waarom hij, terwijl hij zo positief is over Twitter, zelf niet twittert? En zoals het hem met alles succesvol lijkt af te gaan heeft hij hierop meteen een antwoord paraat:

“Ik wil graag de beste zijn in wat ik doe. Als ik ga twitteren, dan moet ik daar een paar uur per dag voor vrijmaken, en dan moet ik dus iets anders laten vallen, minder schrijven, minder bloggen, minder mensen ontmoeten?”

Kortom, kies bewust waar je je tijd aan besteedt. Prima antwoord natuurlijk, kan ik me goed iets bij voorstellen, maar heeft Seth ook een antwoord op de volgende vraag: Waarom mogen mensen niet op je blog reageren? Die vraag had ik zelf ook al langer, maar goed ik kon de vraag niet op het blog van Seth kwijt… Is het juist niet de bedoeling dat je de discussie opent en dat je juist met een blog aangeeft dat je graag kennis deelt en met reacties kennis of ideeen verrijkt? Anyway, Shimon stelt de vraag aan Seth en krijgt uiteraard ook hier weer zonder aarzeling een doordacht antwoord:

“Ik vond het niet plezierig dat ik mijn schrijfstijl onbewust ging aanpassen onder invloed van commentaar op mijn blog. Daardoor werden mijn blogposts langer en slechter. Ik lees al mijn e-mails en bovendien lees ik ook wat anderen op hun eigen blogs over mij schrijven.”

Tja, ook daar heeft Godin dus over nagedacht. Waarschijnlijk waren de vragen toch al eens eerder gesteld. Ik blijf nog met 1 vraag zitten en die is misschien nog niet gesteld, misschien komt het doordat wij in Europa zitten en hij in de VS, maar wat mij bezighoudt is de paarse koe van Seth. Had ‘Milka’ die niet eerder bedacht? Met andere woorden is die paarse koe wel zo origineel? Geen idee of hij de Milka-koe kent. Misschien dat ik hem toch eens een email stuur met die vraag.

De video is tot stand gekomen in samenwerking met de Filmfactory.

Ingrid Archer is mede-oprichter van B2B marketingbureau SPOTONVISION en het B2B Marketing Forum. Als marketing- en communicatieprofessional heeft zij ruim 20 jaar ervaring in B2B. Zij initieerde succesvolle campagnes in diverse sectoren en is een van dé experts in Nederland op het gebied van buyer persona’s, customer journeys, account-based marketing en buyer enablement in B2B. Ingrid schrijft voor verschillende blogs en geeft regelmatig webinars en masterclasses over B2B-marketing. Ook is zij docent persona-ontwikkeling aan de Beeckestijn Business School. Voordat Ingrid spotONvision oprichtte in 2006 werkte zij onder meer als Manager Marketing en Communicatie bij Stater (onderdeel ABN AMRO) en als Global Product Launch Manager bij Baan Company. Ingrid werkte in meerdere nationale en internationale functies en kent de uitdagingen van B2B marketing in de meest brede zin.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Hayle

    You saved me a lot of halsse just now.


    12 juli 2016 om 05:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!