#TNW: real time platform MobyNow als branded backchannel

29 april 2010, 02:57

Een van de interessante nieuwe features tijdens The Next Web was hun branded backchannel. Mathys van Abbe implementeerde het event in zijn nieuwste start-up Mobynow.com. Ga maar eens kijken naar now.thenextweb.com, het ziet er vet uit en je kunt inloggen met Mobypicture of Twitter (andere opties optioneel :-). Je kunt getagde tweets zien, live de talks volgen, foto’s voorbij zien vliegen en geocontent terugvinden. Voor wie zich afvraagt wat het verdienmodel is: de site is in feite een branded webpagina die in licentie is uitgegeven, maar een andere betaalmogelijkheden zoals CPM, CPA/CPL zouden ook tot de mogelijkheden behoren.

Mathys van Abbe (@mathys), wat is Mobynow?

Mobynow is aantal dingen: een aggregatiesysteem rond een bepaald onderwerp dat gedeeld wordt op alle mogelijke sociale netwerken, tweets, Facebook of Mobypictures, Foursquare. Dat soort sociale sites. Er wordt continu content gedeeld, en Mobynow probeert dat op een plek te brengen. Wij willen mensen die het onderwerp interessant vinden faciliteren, maar ook de content vinden door binnen de geaggregeerde content te filteren wat de meest populaire of geretweete onderwerpen zijn. Als laatste helpen wij de traffic naar dat platform te genereren.

Via real time kun je bijvoorbeeld de tweets zien die getagd zijn met een bepaalde hashtag, zoals #tnw. Hoe werkt dat precies?

Er zijn een aantal contextuele drivers, zoals wij dat noemen, om de content op te halen. Het kan zijn dat je #tnw gebruikt, maar er zijn hier op The Next Web ook een heleboel sprekers. Van TNW Speakers weten wij vantevoren dat zij er zijn, dus kunnen wij alle content die zij delen aggregeren. Zoals Joe Stump, van SimpleGeo, gebruikt geen #tnw. Toch kunnen wij hun content ophalen. Een andere manier van aggregeren is de kaart. Alles wat gegeotagged is en hier gebeurt, kennen we toe aan The Next Web. De mooiste is de magic, een soort fairy dust. Werner Vogels, de CTO van Amazon, heeft aangegeven toen hij zich aanmeldde bij now.thenextweb.com dat als hij iets post bij Mobypicture, de traffic als je op een moby.to- linkje klikt in een tweet niet naar zijn pagina op Moby gaat, maar dat je komt binnen op zijn pagina in het platform. Dus je komt volledig in zijn Mobypicture-pagina, maar dan in de context van The Next Web.

Je hebt now.rabosport.nl, waar je de wielrenners kan volgen die nu de voorjaarsklassiekers rijden. Maar voor televisieprogramma’s is het ook een vette aggregator?

Ik zeg altijd: het is interessant voor alle onderwerpen waar mensen graag over ouwehoeren. Dat kan rond tv-programma’s zijn, rond artiesten zijn, sport, events. We hebben al een backchannel voor het tv-programma De Wereld Draait Door (#dwdd). Mensen vinden het al leuk om met anderen die niet bij hen op de bank zitten te praten over dat programma. Rond actualiteiten- of infotainmentprogramma’s is Mobynow een fantastisch medium.

What’s next? Lowlands?

Lowlands, of andere festivals zijn interessant. We gaan dit jaar Rock Werchter doen, Solar, Mystery Land.

Je krijgt hier echt veel energie van, merk ik.

Ja, want dit voegt weer heel veel beleving toe. Mobypicture helpt met het delen van je avonturen, door Mobynow er overheen te leggen kunnen we nog veel meer aan dat avontuur toevoegen.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!