Thijs Pitlo (Zadan.nl): Wij zijn geen intellectueel schrijversblog

22 april 2010, 05:52

Flabber is meer voor een jonger publiek, GeenStijl heeft met dumpert.nl een aparte eigen community gecreëerd en dus is er zéker ruimte voor een user generated content site voor entertainment en snack nieuws. Helemaal als je je community de kans op het winnen van een wekelijkse prijs (van partners als Logitech) voor het best gelezen artikel kunt voorhouden. In het kort is dit het concept van het in november gelanceerde Zadan.nl van ondernemer Thijs Pitlo. Hieronder een zonnig videogesprek aan het IJ over waar ze nu staan met Zadan.nl, over bier en tieten, over het belonen van user generated content (“Je kunt een filmpje op Flabber of op Dumpert plaatsen, maar als je hem bij ons plaats dan win je zó een squeezebox ter waarde van 300 euro”) en over meisjes met katoenen cappuccino-shirts:

User generated content

Als het gaat om de hoogste views, krijg je veel YouTube filmpjes en geen uitgeplozen achtergrond verhalen. Hoe je daarin onderscheidend kunt zijn ten opzichte van de andere portals en entertainmentsites, dat leek mij de uitdaging voor Zadan.nl. Er is inderdaad al Flabber voor entertainment, er is al Dumpert.nl en er is al YouTube. Video scoort, tekst minder. Verder had of heb ik zelf het idee, dat een prijs niet het juiste incentive voor user generated content. Pitlo denkt van wel:

“Je kunt een filmpje op Flabber of op Dumpert plaatsen, maar als je hem bij ons plaatst, en hij wordt veel bekeken, dan win je zó een squeezebox ter waarde van 300 euro.”

Want, als je iets kunt winnen, dan worden mensen gestimuleerd om mee te doen, denkt Pitlo. Prijzen worden een keer per week uitgekeerd, door een aantal sponsorpartners, waaronder Logitech maar ook Shirts & Cappuccino. Voor dat laatste bedrijf is Pitlo een concept aan het uitwerken waar ze ook redactioneel een plek vinden op de site.

Intellectueel

Het is een feit, dat we geen intellectueel schrijversblog zijn, zegt Pitlo. Maar als je een leading nieuwssite wilt zijn, moet je ook een bepaalde urgentie hebben, vond en vind ik. De markt zit, denk ik zelf, best wel vol. Pitlo: “Ik denk dat daar nog wel ruimte is, vermaak blijft aanspreken. Zéker gecombineerd met het competitie-element dat wij inbrengen.”

Ouwe lul

Pitlo werkt samen met een groep studenten van de Haagse Hogeschool, die ook een belang hebben gekregen in het bedrijf. Dat is dus input vanuit jonge mensen, die weten wat er speelt. ‘Het is fijn werken met jonge mensen. Op bestaande afdelingen communicatie en webontwikkelafdelingen wordt vanuit vroeger geredeneerd. We krijgen nu heel veel inspiratie, en ik heb het zakelijke netwerk en mijn sponsorpartners. Dat moet je aan elkaar knopen.’

Doelstellingen

Er wordt nu al teveel content geplaatst dan de site aan kan. ‘We willen dat de mensen die de moeite nemen om bij ons iets te plaatsen een goed gevoel meekrijgen.’ Deze zomer wil Pitlo ‘een trouw schare bezoekers hebben.’ Die moet groter, en uiteindelijk moet de user generated portal die ‘vooral leuk moet zijn’ rendabel worden. ‘En daar hebben we de tijd voor,’ zegt Pitlo.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Reinier

    Concept klinkt interessant. markt van UGC staat inderdaad nog in de kinderschoenen. Er is (te) veel content om een goede schifting te maken. Vraag me wel af hoe dit beheersbaar blijft als dit echt groot gaat worden.


    22 april 2010 om 07:54
    Remco

    Goed gesproken ! Ik denk denk dat Pitlo gelijk heeft…….


    22 april 2010 om 16:47
    mgvandenbroek

    Waarin heeft Thijs gelijk, Remco? We hebben best lang gepraat 😉


    22 april 2010 om 16:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief