RTL gaat experimenteren met Internettelevisie: Op en Top NL

13 april 2010, 07:41

Met een nieuw project, genaamd Op en Top NL, gaat RTL een experimenteel traject in. Gisteren ging de website live en de promotie is al gestart op RTL-Z. Ik sprak (in het DigitaalCommunicatieLab Arnhem, hieronder de video van 5 minuten) met Hella Hueck, de initiatiefneemster van dit nieuwe project. Hueck wilde graag kijken of ze niet met behulp van alle middelen die ’s avonds niet gebruikt worden op de redactie een internet tv-programma kon starten. Zij werkte het idee uit en legde het voor bij de directie van RTL. En nu gaat het beginnen.

Waarom een internet TV-programma?

RTL is erg goed in het gebruik van internet en social media. Ze zetten veel content on-line maar nu willen ze echt denken van uit het internet en een programma maken voor het internet.

Interactie met de kijkers

RTL gaat diverse Social Media inzetten om de kijkers te betrekken bij de uitzending. Dit kan vooraf via een speciale linkedin Group en tijdens de uitzending via Twitter en een speciale chat-box. Er zal wel redactie worden uitgevoerd op de kijkersvragen om te zorgen dat de vragen relevant blijven voor het onderwerp dat besproken wordt.

Verschil met TV uitzendingen

De reguliere RTL-Z uitzendingen hebben maximale tijdslots van 14 minuten. Dat doet te kort aan dit concept. De uitzendingen beginnen om 20:30 en hebben geen vaste eindtijd.

Verdienmodel

Op dit moment zit er nog geen verdienmodel aan dit nieuwe concept. Wel wil RTL na het eerste seizoen kijken of er sponsors en adverteerders interesse in het concept hebben.

Ook op TV

In de zomer zullen de uitzendingen wel op TV getoond worden. Daarbij moet rekening gehouden worden met het model van maximaal 14 minuten. Maar daarna kunnen mensen de uitzending verder bekijken op internet.

Toekomstvisie

Als dit experiment slaagt, zal RTL ook kijken of ze meer met deze ontwikkeling kunnen doen.

Eerste uitzending

Donderdag is de eerste uitzending met als gast Johan Hagenbeuk , oprichter en mede-eigenaar van Endless Ideas. Zijn bedrijf maakt de BeBook, een e-reader. Uiteraard willen wij weten wat jullie van het concept vinden. Kijk dus aanstaande donderdag en geef je feedback hieronder.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!