• Mobile
    wordt gesponsord door

Grappies in Appie tijdens Pasen

Grappies in Appie tijdens Pasen

Met Pasen startte Albert Heijn een zoektocht naar easter eggs in Appie. Bij de lancering van Appie versie 1.5 begin maart, waren er vijf nieuwe easter eggs verstopt, die tot op dat moment niet ontdekt waren. Met Pasen werd iedereen opgeroepen de ‘Grappies van Appie’ te gaan zoeken, in ruil voor een iPhone voetje. Via het Twitteraccount @grappievanappie werden mensen getipt over waar ze een grappie in Appie konden vinden. Als hoogtepunt kon iedereen op zoek gaan naar het zesde grappie: een gouden voetje die in een echte Albert Heijn verstopt lag. De eerste die deze wist te vinden, won een iPad.

Iedereen die één van de vijf grappies vindt, en de productnaam invult op www.ah.nl/grappievanappie krijgt een iPhone voetje thuisgestuurd. Het voetje is gemaakt om je een handje te helpen in de keuken, zodat je Appie (vooral de kookstand) makkelijk op je aanrecht kan gebruiken. De actie loopt nog t/m 16 april, dus ook nu kunnen de voetjes nog aangevraagd worden.


Easter Eggs in Appie
Albert Heijn heeft bij de eerste versie van Appie voor de iPhone (versie 1.0) ook al een vijftal easter eggs verstopt (de oude filmpjes zijn hier nog terug te zien). Door het juiste product in te voeren bij het boodschappenlijstje in Appie en op de detailpagina van het product te kijken (door het grijze pijltje aan te klikken), krijgt de gebruiker als verrassing een leuk filmpje. Voor de easter eggs in versie 1.5 zijn ook voor twee A-merken easter eggs ontwikkeld: Friesche Vlag Milk & Fruit en Knorr Wereldgerecht Yakitori. Dit is eigenlijk een soort van ‘easter eggvertising’ omdat gebruikers nu zelf op zoek gaan naar reclame. Wie alle vijf grappies wil zien en dus niet zelf wil zoeken, kan hier een filmpje bekijken dat Amsterdam Ad Blog maakte van alle vijf easter eggs.

iPad actie
Als hoogtepunt moesten mensen op zoek gaan naar het zesde grappie. Het zesde grappie was niet in Appie zelf, maar in een echte Albert Heijn verstopt. Om die te kunnen vinden moest je het volgende raadsel oplossen: ‘In de Appie in Appie staat waar het voetje achterin het schappie staat van het grappie in Appie. Snappie?’

Door te zoeken in Appie in het onderdeel ‘In de Appie’ kon je een gouden eitje vinden. Daar stond een GPS coördinaat van de Albert Heijn in de Rijnstraat in Amsterdam. Je moest daarbij ook weten welke vijf grappies er waren, omdat het gouden voetje achter één van die vijf te vinden was.

Binnen een half uur na de start van de actie, werd het raadsel al gekraakt en was de Albert Heijn bekend. Aangezien deze winkel tijdens Pasen gesloten was, werd het aantal mensen die het raadsel achterhaalden (zelf of via andere Twitteraars) steeds groter. Enkele tientallen mensen stonden dan ook bij de winkel (eentje zelfs al om 5 uur in de ochtend) om als eerste de winkel in te rennen. Hieronder is de gelukkige winnaar te zien.


Twitter
Via het Twitteraccount werd op eerste Paasdag vroeg gestart met het geven van tips over de grappies. Vanaf het moment dat iPhoneclub over de actie schreef, nam het aantal tweets en followers op Twitter sterk toe. Alle tweets voorzien van #Appie werden in een Twitterfeed op de actiesite gezet, zodat ook mensen zonder Twitter daar de tips konden lezen. Ondanks dat de vijf grappies snel werden gevonden (via zoeken of technisch), bleven de meeste Twitteraars en bloggers in hints over de grappies praten. Het werd niet meteen gewaardeerd om in een reactie de productnamen te tippen, omdat de lol van het zoeken er dan af was. Veel Twitteraars starten hun zoektocht ook via het Twitteraccount en bleven grappie van Appie vragen om specifieke tips over de grappies die ze nog niet gevonden hadden.

Doel en resultaat
De aanleiding van de actie (ontwikkeld door bureau MUSE Amsterdam) waren de nog niet ontdekte easter eggs. Pasen was een logisch moment om daar iets te mee doen. Het doel was om de aandacht voor Appie onder iPhone gebruikers te verhogen door gebruikers te activeren te zoeken naar de grappies in Appie. De reacties van de (uiteindelijk rond de 270 followers in twee dagen) Twitteraars waren zeer positief.

In twee dagen werden enkele duizenden grappies bekeken binnen Appie, en werden er een aantal duizend voetjes aangevraagd. Op dit moment komen de aanvragen nog steeds binnen aldus Karlijn van den Berg van Muse Amsterdam.


Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.