Het augmented reality-kinderboek, de autolift naar je huiskamer en creatieve MINI Cooper-reclame

3 april 2010, 06:19

Wekelijks hier een overzicht van opmerkelijke innovaties, start-ups en creatieve uitingen op Idealize. Deze week:uitvindingen uit Oost-Azië als de autolift, het 3D-kinderboek en de duurzame frisdankfles. Baal je ervan je auto pas de volgende ochtend terug te zien, als je hem ’s avonds in de garage parkeert? Een Japanse yup uit Tokyo was daar in ieder geval wel geïrriteerd door. De Japanse architect Takuya Tsuchida kreeg de volgende opdracht van hem: “Ik wil een garage voor negen wagens en ik wil in staat zijn om er één te bewonderen in de woonkamer” Zo gezegd, zo gedaan. Tsuchida loste de eis in met een autolift.

Efficiënte zonnecellen

Een andere Japanse innovatie voor woningen, komt van Kyosemi. De elektronicafabrikant heeft micro-zonnecellen ontwikkeld, die vanwege hun ronde vormen vanuit alle hoeken licht absorberen. Daardoor is zeer efficiënt zonne-energie te verzamelen. Huisbewoners kunnen strippen met deze Spheral Cells op hun ramen plakken.

Mat met instant-stoelen

Handig voor een kinderkamer of zolder is de vloermat van Shin Yamashita. Je kunt de mat vlak houden, maar je kunt er ook allerlei soorten interieurstukken mee creëren. De vloermat bestaat uit verschillende panelen, die eenmaal uitgeklapt een tafel, een rugleuning of een bureau kunnen vormen. Zo ontstaat een multifunctionele ruimte.

3D-kinderboeken

Waren je kinderen kortgeleden helemaal in de ban van 3D-film Avatar? Dan is het te hopen dat de nieuwe kinderboeken van het Koreaanse Gwanju Instituut, Digilog Books, snel op de markt komen. Als je de albums bekijkt met een speciale bril, dan zie je sprookjes in augmented reality-vorm. Elke bladzijde bevat een 3D-animatie, die ook voorzien is van geluid.

Functionele kauwgompot

Mogelijk hoef je je kinderen in de toekomst ook minder fatsoen bij te brengen, als het gaat om kauwgom spugen op de stoep. Designer Gonglue Jiang stelt een kauwgompot voor met een plakstrip en een dubbele bodem, waar je je kauwgom in kwijt kan.

Duurzame frisdankfles

Hetzelfde geldt voor frisdankflessen: er zijn nog genoeg mensen die ze niet in de prullenbak gooien: Ontwerper Andrew Kim claimt een drankverpakking ontworpen te hebben, die 66% beter in elkaar te pletten is dan de huidige modellen van Coca-Cola. Andere voordelen: de fles is smaller en door de rechthoekige vorm kunnen we onze Fanta, Cola of Sprite, in tegenstelling tot de huidige flessen van de frisdrankfabrikant, opstapelen.

Sloten we een tijd geleden af met creatieve Hummer-reclames, ditmaal doen we dat met zijn kleine tegenpool, de MINI Cooper.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!