Nuchtere innovatie met social media: Interview SocioToco

30 maart 2010, 05:30

“Social media is een complex systeem en één van de eigenschappen van een complex systeem is dat wat voor jou werkt niet per definitie voor een ander hoeft te werken.” – Jeroen van Eck. Ik had een gesprek met Jurgen Appelo en Jeroen van Eck, beide werkzaam voor ISM eCompany, en specifiek binnen de nieuwe business unit Sociotoco over de visie van beider heren op social media. ISM eCompany richtte Sociotoco een half jaar geleden op om de Sociotoco specialisatie in social media, social crm en social commerce meer ruimte te geven.

Visie op social media

Social media draait om het opbouwen van een relatie met je klanten waarbij social media interactiviteit toevoegt aan het opbouwen van deze. Deze relatie hoeft niet meer 1 op n maar kan dus ook 1 op 1 zolang het binnen de context van de klant blijft. Personen zijn belangrijker dan merken bij social media ook al wordt dit deels door social media in de hand gewerkt (logo bijv. als avatar). Klanten hebben echter vooral een relatie (vanuit de interactiviteit bekeken) met een persoon die dan werkzaam is voor dat merk. Het ontwikkelen van een social media strategie voor klanten doet Sociotoco vanuit een geïntegreerde aanpak en goed te kijken naar het DNA van de organisatie en het krachtenveld waar deze organisatie zich in bevindt.

De waarde van social media is afhankelijk van de context en de doelstellingen die een bedrijf of merk heeft. Jurgen zet social media zelf actief in waarbij hij zijn blog ook gebruikt als input voor het boek waar hij aan werkt. Daarnaast is het belangrijk voor klanten om niet met grote verwachtingen met social media aan de slag te gaan. Hierbij kiest Sociotoco voor gecontroleerd experimenteren door te groeien door middel van kleine stappen.

Sociotoco tools

Sociotoco heeft het afgelopen half jaar hard gewerkt en zal de komende tijd steeds nieuwe dingen lanceren. Sociotoco heeft haar focus op het vullen van het gat tussen crm-systemen en sociale netwerken. Sociotoco heeft een people search zoals 123people en wieowie alleen beter, tenminste, dat zegt Jurgen Appelo. De search van Sociotoco zoekt niet alleen profielen op netwerken maar heeft ook een crawler om door de profielen heen te gaan. Verder is sinds vandaag een alpha-omgeving live van Sociotoco sets. Sociotoco sets kun je als een über friendfeed zien waarbij de gebruiker zelf kan bepalen welke streams je van iemand die je volgt wilt binnenkrijgen en niet. De api van Sociotoco sets biedt leveranciers van systemen en andere geïnteresseerden de mogelijkheid om proactief content en de gegevens van identiteiten binnen te krijgen. Een voorbeeld van Sociotoco sets is te zien op D66-lijst (klik op de iconen achter een politicus en je komt op een Sociotoco sets pagina).

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

6 Reacties

    rubenbos

    Interessant interview met Jurgen en Jeroen! Had die D66 lijst nog niet gezien, is dat iets dat je kan generen en embedden oid? Wou zelf testen, maar de Alpha werkte hier nog niet (Safari).


    30 maart 2010 om 08:16
    Jeroen van Eck

    Hi Ruben, dank voor je terugkoppeling. Een embed functie is inderdaad nog iets wat op onze feature lijst voor toekomstige releases staat. We willen eerst iedereen de mogelijkheid geven om sets aan te maken in plaats van een aantal vaste sets.

    Ik neem je punt met betrekking tot Safari ook mee, thanks!


    30 maart 2010 om 08:45
    Dennis

    Ha collega’s! Leuke video! Ben het helemaal eens met de visie achter sociale media, toch denk ik dat het ook waarde kan hebben om als merk een account te hebben. Neem bijvoorbeeld de Twitter-account van Rock Werchter. Ik volg deze account al een tijdje puur alleen voor de aankondigingen van nieuwe artiesten en informatie over de kaartverkoop (soort nieuwskanaal). Op deze manier heb ik geen last van information-overload aangezien er alleen relevant nieuws opkomt. Bij het volgen van een persoonlijke account zou deze informatie deels ‘vervuild’ raken met andere berichten. Neemt niet weg dat als het echt gaat om een relatie opbouwen je dat natuurlijk sneller doet met een persoon dan een merk.

    Ik ben wel benieuwd naar de juridische achtergrond van het verzamelen van content van sociale netwerken. Is het niet zo dat je de voorwaarden van de sociale netwerken schendt zodra je de content opslaat/kopieert buiten het netwerk zelf (met name op grote schaal)? Of lezen jullie het slechts realtime in vanuit originele bron?

    Alvast veel succes met de nieuwe lancering! Ik blijf jullie zeker volgen!


    30 maart 2010 om 20:07
    Jeroen van Eck

    Hi Dennis, een ‘corporate’ account kan natuurlijk prima werken, dat is geheel afhankelijk van de context. Bij het door jou genoemde voorbeeld van Rock Werchter kan ik mij voorstellen dat dit succesvol onder een bepaalde doelgroep is. Zoals je zelf al aangeeft betreft het hier meer een ‘nieuwskanaal’.

    Met betrekking tot de wetgeving is het inderdaad complex én ook hier afhankelijk van de context wat mag en niet mag. Wanneer een persoon al klant is bij een organisatie mag je meer dan wanneer iemand dat nog niet is. Kortom, per geval afhankelijk. Je bent uiteraard van harte welkom om eens te komen spieken, je zit immers (behalve vandaag) 4 meter bij mij vandaan 😉


    31 maart 2010 om 11:12
    Justin Hendrik

    even kort:

    sterke vragen van Ayman van Bregt

    Mooi om te zien hoe de door zichzelf uitgeroepen social media ‘enthusiast’ @lemoentje eigenlijk toch wel een expert blijkt te zijn!

    Knap hoe Jurgen telkens zijn boodschap met een duidelijke metafoor weet over te brengen.

    Interessant jongens.


    31 maart 2010 om 14:37
    Jeroen van Eck

    @Justin dank je – maar ik blijf bij de term ‘enthusiast’!


    31 maart 2010 om 15:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief