Succesfactoren Web Analytics in organisaties onderzocht

25 maart 2010, 09:00

Vorige week op de SES in Amsterdam mocht ik al een tipje van de sluier oplichten over het onderzoek “Succesfactoren Web Analytics”. Het onderzoek gedaan door Mark van Kasteren gaat in op de factoren die meespelen in een al dan niet succesvolle Web Analytics implementatie in de organisatie. Waar loopt men tegen aan en waar ligt de potentie? Hieronder alvast wat leuke inzichten, en het volledige Web Analytics onderzoek is hier te vinden.

Bij het succesvol maken van Web Analytics in een organisatie loopt men vaak tegen drempels aan. De meest aangegeven drempels zijn hierbij als volgt:

De toppers hierbij zijn het vastzitten in een traditionele gedachtegang of het simpelweg niet stellen van doelen. Men heeft dus al wel de beschikking over 1 of meerdere Web Analytics tools maar de organisatie is er gewoon nog niet klaar voor. Een grote valkuil dus.

Als we dan kijken naar wat de markt inmiddels goed denkt te kunnen ziet het er als volgt uit:

Grofweg zeggen we dat we alles ‘voor’ de site onder controle hebben. Dus we weten hoe we het succes van onze marketingcampagnes op waarde moeten schatten en hoe we effectief met verbeteringen aan de slag kunnen. Het gedeelte daarna, wanneer de bezoeker eenmaal op de site is, hebben we minder goed in de vingers. Veel mensen geven aan dat ze moeite hebben om de prestaties van de site en de bezoekers te analyseren en te verbeteren.

Toch worden we in de loop der tijd wel beter in Web Analytics. In 2008 kwam uit een onderzoek van ClickValue naar voren dat de toegevoegde waarde in veel gevallen nog niet gezien werd:

Maar 2 jaren later schuiven alle balken een niveau omhoog:

Dat kan ook heel goed te maken hebben met enkele gratis Web Analytics pakketten die in de afgelopen jaren een flinke vlucht genomen hebben. Een voorbeeld daarvan is Google Analytics die veel bedrijven in de wondere wereld van Web Analytics heeft geïntroduceerd.

En naast dat we steeds meer de toegevoegde waarde gaan zien, zien we nog veel meer potentie in de Web Analytics data:

De verwachting zal dan ook zijn dat de toegevoegde waarde steeds meer naar de cijfers van de potentie zullen groeien. Die trend zie je over de afgelopen 2 jaar ook mooi in de cijfers terug. Ik ben benieuwd waar we over 2 jaar vanaf nu staan. Iemand al een mooi idee?

Wie het hele onderzoek nog eens op zijn gemak door wil lezen verwijs ik naar deze pagina.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!