SES Amsterdam: Webanalytics & conversieoptimalisatie
De SES Amsterdam bood op de tweede dag niet alleen keynotes aan, maar ook diepere inhoudelijke sessies in zogenaamde parallelsessie rondes. Zo vlak voor de lunch was het podium in de Grand Ballroom gereserveerd voor Andre Scholten van Traffic4u en Karin Bakker van Oxfam Novib. In deze gecombineerde sessie werd gekeken naar webanalytics en de case van conversieoptimalisatie bij Oxfam Novib. Scholten begon zijn presentatie met resultaten uit een onderzoek die zijn collega “Master Mark” heeft gedaan. Een samenvatting van de bevindingen daaruit:
Drempels, waar lopen gebruikers tegenaan
– Vastzitten in een traditionele gedachtegang
– Gebrek aan Web Analytics doelstellingen
Wat kunnen we goed:
– Efficienter adverteren met behulp van Web Analytics
– Alle informatie voor de click.
Algemene conclusies uit het onderzoek zijn:
– Toegevoegde waarde van Web Analytics wordt steeds duidelijker
– Potentie = groot, maar alles gaat nog niet zoals we het zouden willen.
De bevindingen uit dit onderzoek zullen overigens binnenkort uitgebreider verspreid worden. Houdt de bekende blogs daarvoor in de gaten.
Sitespeed
In het volgende deel van de presentatie neemt Andre alvast een voorloper op conversieoptimalisatie: Sitespeed. De snelheid van een website is belangrijk voor conversies en ook steeds belanglijker voor SEO (aldus Matt Cutts). Maar hoe verbeter ik de snelheid van mijn site en misschien nog belangrijker: hoe weet ik wat de snelheid van mijn site is? Andre komt met een lijstje handige tips en tools:
- Als eerste de opbouw van de code. Sommige onderdelen van de site kunnen tegelijk door een browser worden ingeladen, denk aan bijvoorbeeld stylesheets. Andere onderdelen moet een-voor-een worden gedaan, denk aan Javascript.
- Ten tweede: Caching. Andre maakt de analogie met koekjes. “Je kunt in de supermarkt alle ingrediënten kopen en dan zelf je koekjes gaan maken. Maar je kunt ook naar het schap met de kant en klare ingepakte producten lopen”. Als je caching aanzet op je webserver, zorg je ervoor dat alle informatie waar een pagina uit is opgebouwd, wordt opgeslagen zodat de pagina sneller inlaad voor een gebruiker.
Tools om je snelheid te meten en analyseren
Andre komt in zijn presentatie met een praktisch lijstje aan tools die gebruikt kunnen worden de snelheid van je site te meten en te analyseren.
Google Page Speed
Conversie attributie
Andre stipt vervolgens een interessant punt aan: conversie attributie. Welke campagnes hebben mee gedaan in het aanbrengen van een conversie en in welke mate was hun rol hierin belangrijk? Wie krijgt de credits en wie niet. Andre stelt: “Vaak hoor je dat we van 1% naar 1,2% zijn gegaan en dus 20% gegroeid zijn. Maar dat klopt niet. Het heeft namelijk impact op meer dan 1 doel en zo moet je het ook gaan beoordelen. Last cookie counts geldt niet meer. Wat ik jullie hierover wil meegeven is: denk er over na. Ik weet dat het een moeilijk vraagstuk is, dus doe het met babystapjes”.
Oxfam Novib
Vervolgens was het de beurt aan Karin Bakker om de case conversieoptimalisatie te laten zien namens Oxfam Novib. In deze case staat “Oxfam Novib pakt uit”. Dit is een cadeau uit de webwinkel van Oxfam Novib. De ontvanger krijgt eigenlijk niets (behalve een mooie kaart) Het echte cadeau gaat naar iemand in een arm land. Uitgangspunt van de case was: conversieverbetering.
Het stappenplan zag er als volgt uit:
Stap 1: Analyse
Stap 2: Optimalisatie doelstellingen bepalen
Stap 3: Hypothesen opstellen
Stap 4: Conclusie, resultaten en vervolgstappen
Wat heeft Oxfam Novib geleerd
Organisatorisch (structureel testen, alle partijen betrekken, kennisopbouw binnen eigen organisatie)
Doortesten op productcombinaties loont
Belang van overtuiging en inspelen op emotie weegt zwaarder dan usability