SXSW 2010: John Gruber over geld verdienen als blogger

15 maart 2010, 07:52

Met name een hoop Apple fans hebben uitgekeken naar de komst van Daring Fireball, oftewel dé Apple insider blogger John Gruber naar SXSW interactieve. Samen met Jim Coudal (The Deck) voerden ze een dubbel-interview. Daring Fireball is inmiddels één van de grootste tech blogs met uitgebreide artikelen over met name ontwikkelingen omtrent industriereuzen als Apple, Google en Adobe. Gruber gebruikt verschillende kanalen aan voor enthousiaste bezoekers. Zo verkoopt hij t-shirts gecombineerd met abonnementen aan trouwe bezoekers, met het idee dat zij meer goede artikelen kunnen lezen als hij de kans heeft om er full-time van te leven. Het werkt, maar daarnaast verdient hij ook geld met ‘klassiekere’ advertenties, maar wel met een nieuwe insteek.

Wat voor advertenties plaats je?

Op de website gebruikt Gruber The Deck. Een advertentienetwerk van zijn tafelpartner Jim Coudal dat zich specifiek richt op de creatieve, web en design industrie. Ze hebben daarbij vaste blogs als Zeldman, 37 Signals, Ffffound en A List Apart. De blogger krijgt een vast maandelijks tarief voor het plaatsen, als de bezoekersaantallen enkele dagen hoger of lager zijn heeft dit geen directe invloed op het tarief. Het tarief groeit wel mee met de populariteit van de blog. De adverteerders krijgen de garantie dat er geen andere (Google) ads op de website staan en de advertentie stijlvol en niet pusherig op de website staat.

Hoe ga je om met RSS?

Veel bezoekers lezen zijn blog echter ook via RSS. Gruber vindt dat je RSS niet moet afknijpen om wanhopig bezoekers naar je website door te leiden. Het probleem voor bloggers die winst willen behalen met hun weblog is dat veel lezers hierdoor geen geld opbrengen. Bedrijven als Feedburner bieden ads in RSS, maar Gruber heeft ervoor gekozen om elke week op een vast moment één advertentie in de feed te plaatsen.

Interessant, zijn er bloggers die hetzelfde doen?

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief