Vredestein campagne: Strooizout is op, winterbanden niet
Zoals het er nu naar uitziet gaat het de komende dagen weer kouder worden en de winter is consequent dit jaar: het gaat weer sneeuwen. Camiel Eurlings heeft besloten niet meer strooizout aan lokale gemeenten toe te kennen. Allemaal koren op de molen van de Vredestein campagne “Strooizout is op!”. Die slogan wordt de komende dagen crossmediaal het land in geslingerd: doelstelling is natuurlijk om meer winterbanden van Vredestein te verkopen en het merk onder de aandacht te brengen. Benieuwd waar de actie de komende dagen gaan tegen komen.
Bandi Vaczi, Manager Marketing Communicatie:
“Helaas is er nog veel te weinig aandacht voor het belang en positieve eigenschappen van winterbanden. Vanwege het lage interesse karakter van banden, is het voor ons een hele uitdaging om consumenten erop te wijzen. Dat is dan ook de reden dat wij de actualiteit gebruiken om het belang nogmaals onder de aandacht te brengen. Het is absoluut niet bedoelt als een sneer naar de overheid, want zo een lange en intensieve winter had niemand kunnen verwachten. Sterker nog, ook de bandenindustrie heeft moeite om aan de vraag te voldoen en zijn wij dan ook erg gelukkig met onze flexibele productieapparaat. Wij hopen dat onze realtime Marketing aanpak bijdraagt aan het winterbanden-bewustzijn en dat het de hoeveelheid ongevallen, zoals de afgelopen weken, sterk doet verminderen.
”
Vredestein maakt, voor de bannercampagnes, onder andere gebruik van prominente websites zoals Nu.nl en Weeronline.nl, Bovenstaand filmpje (in het Engels, met NL payoff) is gemaakt door CreativeBastards, die in totaal twee filmpje voor Vredestein op YouTube hebben gezet. Vind het zelf erg raar dat er geen aparte landingspagina van de actie is.
Dit is duidelijk ijzel en bij mijn weten helpen de in NL verkrijgbare winterbanden dan ook helemaal niets. Je moet dan echte spijkerbanden hebben, wil je een beetje vooruitkomen.
Snel wezen en inspelen op de actualiteit, dat is wat Vredestein doet…
Jammer dat ze er niet in slagen zich het territorium toe te eigenen.. ze maken hier gewoon reclame voor de sector en het merk met het grootste marktaandeel zal het grootste voordeel halen.
Ik ga nu gewoon michelin winterbanden steken..
Persbericht:
“Vredestein crossmedia campagne deel 2: “Strooizout is op, óók in Duitsland!!”
Vredestein benut wederom de actualiteit. Na een file van 560 kilometer gisteravond en de door de ANWB voorspelde piek in het verkeer door de wintersportdrukte komend weekend, verlengt Vredestein haar campagne en wordt deze zelfs uitgebreid. Gedurende de komende dagen zal crossmediaal de boodschap “Strooizout is op, óók in Duitsland!!” worden gecommuniceerd.
Aandacht vragen
Bandi Vaczi, Manager Marketing Communicatie: “Na de vele positieve reacties van afgelopen week naar aanleiding van onze “Strooizout is op, Vredestein winterbanden niet!”- campagne”, lijkt dit vervolg bijna op egostrelerij. Niets is echter minder waar. Wij proberen maximaal gebruik te maken van de attentie die er momenteel is. Komend weekend verwacht de ANWB weer een topdrukte richting de wintersportgebieden. Uiteraard zijn al heel veel mensen op de hoogte van de winterbandenplicht in Duitsland, dit valt echter onder een bredere regelgeving die voorschrijft de auto voor winterse omstandigheden uit te rusten. Gebeurt dat niet of onvolledig, dan betekent dat gedeelde aansprakelijkheid bij een ongeluk en daarbovenop een boete. De auto dient namelijk niet alleen te zijn uitgerust met winterbanden, maar ook met voldoende antivries in de ruitenwisservloeistof. Wij raden automobilisten ook aan om voldoende water, eten, een extra jerrycan brandstof en warme dekens mee te nemen. Er worden lange files verwacht en door het opraken van de strooizout in Duitsland is het niet verstandig om bij file van de snelwegen af te wijken.”
Websites, promotieteam en viral filmpjes
Het vervolg van de campagne krijgt gestalte door een uitbreiding van bannering op prominente websites zoals Routenet.nl en Hyves.nl en er wordt een promotieteam bij het drukbezochte BP tankstation de Lucht ingezet, aan de A2 op de route naar het zuiden. Dit promoteam zorgt voor warme chocolademelk, ijskrabbers en Vredestein sleetjes voor kinderen. Op YouTube zal naast de grappige viral van het eerste deel van de campagne, nu een informatieve film te zien zijn, waarin de voordelen van winterbanden ten opzichte van zomerbanden worden toegelicht.
@Bandi Vaczi, Manager Marketing Communicatie:
Heel goed dat Vredestein de consument nogmaals aangeeft dat in DE winterbanden niet verplicht zijn, maar wel sterk zijn aan te bevelen door de regelgeving indien er iets goed mis gaat tijdens de reis naar de sneeuw.
Echter, de EU geeft een homologatie aan auto’s die in een willekeurig EU-land is gekeurd. Dus ook met zomerbanden. Dit in Italië of Frankrijk. Ik vraag me dan ook sterk af hoe deze DE regelgeving stand houdt. Een EU auto is immers een EU auto.
Tja, de choco en de krabbers kan ik wel begrijpen.
Die sleetjes echter totaal niet! Als je als merk staat voor winterbanden die minder slippen, dan deel je toch geen sleetjes uit? Die zijn immers juist bedoeld om te glijden?
Geef dan anti-slip-zooltjes die op elke schoen van een vader-of moeder past – van een lease-rijder.
Beste allen,
Hartelijk dank voor jullie reacties!
Hierbij kort puntsgewijs mijn antwoorden:
– bij sneeuw, slush en/of ijzel hebben winterbanden meer grip, in meerdere tests bewezen dat het al bij temperaturen onder +7 graden Celsius zo is
– Vredestein is marktleider in het winterbanden segment in Nederland, vandaar dat wij ons graag als autoriteit profileren en consumenten informeren.
– Mijn persoonlijke mening; ik verwacht juist dat winters zoals deze meer besef en voorstanders voor winderbandenplicht brengen in andere Europese landen.
– @Gosse AdB hoef jou mbt tot de sleetjes als Marketeer zijnde niks uit te leggen over life time value, toch?..;-)
Met vriendelijke groet!
Bandi
@Bandi:
Nog niet gezegd: vind het een heel mooie en creatieve inhaker op de actualiteit. Compliment en ben heel benieuwd naar de resultaten voor jullie!
Echter, over je opmerking: Life time value kan in sommige branches betrekkelijk zijn. Waar staat Vredestein over 15 à 20 jaar als de sleeënde kids aan een auto toe zijn? Zijn er dan nog auto’s met banden?
Wellicht heeft mijn idee om anti-slip-zooltjes uit te delen een iets kortere termijn impact, maar wel gericht op de huidige doelgroep: ouders en opa’s en oma’s. Die willen hun kinderen en kleinkinderen toch veilig vervoeren over de weg en de stoep? Juist met die anti-slip-zooltjes laat je zien hoe belangrijk winterbanden zijn!
Inspiratie:
Een paar weken geleden sprak ik bij de AH een omaatje (met kinderwagen) die anti-slip-schoentjes droeg. Een soort van instappers met een bandje om de enkel. Zij vertelde me dat die al “wel 15 jaar oud zijn”, en dat haar moeder vroeger in China dikke wollen sokken droeg over haar schoentjes om niet uit te glijden.
@Gosse:
Resultaten zijn uiteraard niet 1-op-1 te koppelen aan verkopen, die overigens BOOMING zijn!!
Life time value bedoelde ik ook niet alleen met betrekking op autobanden…wij hebben ook fietsbanden (Race, MTB en Tour/Trek/City) en scooterbanden!..dus meer mbt het merk Vredestein.
Inderdaad leuk idee!! Gooi het even in de groep voor volgend winterseizoen! Bedankt!!!!
Waarmee zou ik mee kunnen/mogen denken met jou?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!