E-commerce: Online distributie is nou eenmaal anders dan offline distributie

20 januari 2010, 09:03

Het is januari 2010. Ondertussen bestaat het internet, en e-commerce als zodanig, al een goede 15 jaar. Het is dus niet gek om te verwachten dat zakelijk Nederland deze tijd heeft benut voor het vinden van een goed antwoord op online commercie. De waarheid, zoals jij zelf al weet, is anders. Veel bedrijven en instellingen blijven worstelen met deze nieuwe mogelijkheid om te interacteren met de eindgebruiker. Vaak grijpen ze dan terug naar die wereld die velen wel kennen, namelijk de offline wereld. Hoe vaak zie je niet dat een bedrijf een commercial ontwikkeld voor TV 1-op-1 kopieert naar het online kanaal? Duidelijk een gemiste kans. Online biedt immers meer.

Zo geldt dit ook voor online distributie (e-commerce).

Over het algemeen is het zo dat het voor velen niet helemaal helder is hoe on- en offline verkoop zich tot elkaar verhouden. Hiervoor heb ik onderstaand, illustratieve staatje, opgesteld. Met deze lijst geef je collega’s / managers wat eenvoudiger inzicht in de verschillen van deze takken van distributie. Begin de lijst dan ook met dat wat je collega / manager kent en geef weer hoe dit in de online wereld past.

Zoals uit bovenstaande (absoluut niet uitputtende) lijst duidelijk naar voren komt is er een ontegenzeggelijk verschil tussen on- en offline. Een inzicht dat op deze manier wat eenvoudiger gedeeld kan worden. Dit verschil leidt logischerwijs ook tot een andere inzet van het distributie vraagstuk.

Zou het leuk en interessant vinden om te horen hoe velen van jullie omgaan met de distributie vraagstukken en met name hoe je hiermee omgaat binnen de corporate omgevingen.

Mattijn Duinhoven
Manager Direct Sales bij Online Breedband

Mattijn Duinhoven is e-commerce liefhebber van het eerste uur. Hij heeft onder andere gezicht gegeven aan de webshops van grote telecombedrijven als Telfort en T-Mobile. Op dit moment is Mattijn nog steeds bezig op het snijvlak van mobiele telecom en e-commerce. Hij blijft gefascineerd door de ontwikkeling die het e-commerce / e-business terrein blijft doormaken. Zijn online interesse is , met name door de generieke online rollen, breed. Dit loopt uiteen van de optimalisatie van de verschillende traffic methodes (affiliates, display, search etc) tot een verhoogde grip op conversie (analytics, usability, multi variatie tests etc)

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!