E-commerce: Online distributie is nou eenmaal anders dan offline distributie
Het is januari 2010. Ondertussen bestaat het internet, en e-commerce als zodanig, al een goede 15 jaar. Het is dus niet gek om te verwachten dat zakelijk Nederland deze tijd heeft benut voor het vinden van een goed antwoord op online commercie. De waarheid, zoals jij zelf al weet, is anders. Veel bedrijven en instellingen blijven worstelen met deze nieuwe mogelijkheid om te interacteren met de eindgebruiker. Vaak grijpen ze dan terug naar die wereld die velen wel kennen, namelijk de offline wereld. Hoe vaak zie je niet dat een bedrijf een commercial ontwikkeld voor TV 1-op-1 kopieert naar het online kanaal? Duidelijk een gemiste kans. Online biedt immers meer.
Zo geldt dit ook voor online distributie (e-commerce).
Over het algemeen is het zo dat het voor velen niet helemaal helder is hoe on- en offline verkoop zich tot elkaar verhouden. Hiervoor heb ik onderstaand, illustratieve staatje, opgesteld. Met deze lijst geef je collega’s / managers wat eenvoudiger inzicht in de verschillen van deze takken van distributie. Begin de lijst dan ook met dat wat je collega / manager kent en geef weer hoe dit in de online wereld past.
Zoals uit bovenstaande (absoluut niet uitputtende) lijst duidelijk naar voren komt is er een ontegenzeggelijk verschil tussen on- en offline. Een inzicht dat op deze manier wat eenvoudiger gedeeld kan worden. Dit verschil leidt logischerwijs ook tot een andere inzet van het distributie vraagstuk.
Zou het leuk en interessant vinden om te horen hoe velen van jullie omgaan met de distributie vraagstukken en met name hoe je hiermee omgaat binnen de corporate omgevingen.