Effectief Online Netwerken in 4 stappen

8 januari 2010, 06:18

Een misvatting die vaak voorkomt is dat netwerken alleen maar goed is voor het binnenhalen van klanten of het krijgen van een baan. In werkelijkheid gaat netwerken om het opbouwen van relaties die je voorzien van feedback en je in staat stellen om goed overwogen keuzen te maken.

Zakelijk netwerken is de sleutel tot het vergaren van informatie, zichtbaar worden in je werkgebied en het leggen van persoonlijke connecties die je kunnen helpen om verder te groeien in je carrière. De opkomst van social media verandert niets aan het feit dat succesvolle mensen nog verder komen met behulp van hun netwerk. Sterker nog, social media bieden je de mogelijkheid om in contact te komen met mensen met wie je anders nooit in contact was gekomen. Maar hoe doe je dat nou eigenlijk, succesvol en effectief online netwerken?

1. Zoek manieren om je netwerk uit te breiden

In een tijdperk waarin de gemiddelde persoon zo’n twaalf verschillende banen in een cariere heeft, moet je er op letten dat je niet alleen binnen je eigen bedrijf en kennissenkring netwerkt, maar ook daar buiten. Dan heb je er ook op de lange termijn wat aan! Met dat in je achterhoofd, word lid van organisaties die je interesseren en bezoek eens per maand een activiteit of bijeenkomst die hiermee te maken heeft. Daarnaast is het zinvol om met enige regelmaat aan je bestaande contacten te vragen of zij nog iemand kennen die voor jou handig is om een keer te ontmoeten. Het gaat erom dat je het netwerken leuk vindt! Als je netwerkt met mensen met gelijksoortige interesses, is het leuk en wordt het geen vervelende taak!

Social media websites, voornamelijk LinkedIn en Facebook, zijn ideaal voor het professionele netwerken. LinkedIn koppelt je automatisch aan mensen die je kent, waar je mee gewerkt hebt en geeft suggesties over wie je nog meer kunt toevoegen aan je netwerk.

Of je nou bij LinkedIn of een ander social network bent aangesloten, het is belangrijk om te zorgen dat je te vinden bent op de gebieden die jij interessant vindt. Hier kun je voor zorgen door de juiste sleutelwoorden toe te voegen aan je profiel en door je persoonlijke websites met portfolio’s toe te voegen. Dit kan bijvoorbeeld ook in je e-mail handtekening. Wel zo makkelijk als je een interessante connectie wil maken via e-mail.

2. Wees bewust van wat je wil, en wat je kan

Veel mensen voelen zich bezwaard als ze wildvreemden moeten vragen om hulp of informatie. Het is echter slechts een kwestie van de juiste benadering kiezen.

Of je nu online of offline mensen ontmoet, het is belangrijk om je goed voor te bereiden op de ontmoeting door je te realiseren wat je precies wil met het gesprek. Zorg ervoor dat je verzoek of wens gepast en overwogen is, je kent de andere persoon immers nog nauwelijks. Zo werkt het bijvoorbeeld goed om voor de informatie of hulp die je zoekt, advies of hulp terug te bieden. Verdiep je in het werkveld en de bezigheden van je nieuwe connecties zodat jij, wanneer nodig, een helpende hand kunt bieden. Doe echter geen beloftes die je niet kunt waarmaken, alleen maar om indruk te maken. Via netwerken zoals Twitter, LinkedIn of Facebook kun je goed in de gaten houden waar je connecties zich mee bezig houden. Zie je bijvoorbeeld dat je connecties een nieuw product promoten, aarzel dan niet om te helpen met verspreiden van het nieuws, dan krijg jij op jouw beurt ook hulp.

3. Kies voor een persoonlijke benadering

Zo gauw je je nieuwe connecties een beetje begint te kennen, is het tijd voor een meer persoonlijke benadering. Stuur een e-mail waarin je je nog even opnieuw voorstelt en benoem de zaken die je eerder met de desbetreffende persoon hebt besproken. Zoek naar overeenkomsten op een persoonlijker gebied, dit houdt het gesprek luchtig en geeft blijk van echte interesse.

Zorg dat je bij het benaderen van een mogelijk contact altijd vriendelijk, respectvol en to-the-point bent in je verzoek. Vergeet niet dat deze persoon jou een gunst verleent. Als je verzoek ongelegen komt, vraag dan of je het op een ander moment kan bespreken. Als je je in de buurt van je contact bevindt, kan een persoonlijke ontmoeting geen kwaad. Bedank de persoon daarna altijd voor zijn tijd. Zelfs als je denkt dat de connectie de goede kant op gaat, houd je verwachtingen in toom.

4. Denk aan de opvolging!

Je bent zelf verantwoordelijk voor het in stand houden van gesprekken. Heb je advies gekregen van iemand, laat hem of haar dan ook weten wat je ermee doet. Houd op jouw beurt in de gaten waar je connecties mee bezig zijn en vergeet niet om ze af en toe eens uit te nodigen voor koffie!

Bron: Mashable.

Maartje van Hoorn
Community Manager bij Kentaa

Categorie
Tags

2 Reacties

    Danny Verhoeven

    Goed artikel.

    Ben overgestapt naar een ander mailprogramma en zie dat ik mijn social media profielen helemaal niet gebruik in mijn email handtekening :o. Meteen even veranderen…


    8 januari 2010 om 12:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!