De online speurtocht is in opkomst. Merken zetten via blogs en bekende Nederlanders een speurtocht op, waarmee prijzen te winnen zijn. Op grote blogs en diverse social media worden sporen achtergelaten die leiden tot de oplossing van een raadsel of de (fysieke) plek van een verborgen item. Op Marketingfacts kwamen bijvoorbeeld al TheYouFlickinmyHyveFaceChase en de Blackberry Hide Out voorbij (beide campagnes hebben als doel een productintroductie te ondersteunen), maar ook een blad als Elle deed met de actie Zoek de gouden Pump een duit in de zak en gaat zelfs op voor de beste marketingactie van het jaar.
David Spark geeft op Mashable tien voorbeelden van creatieve wedstrijden aangewakkerd door Social Media. Daaronder een dagelijkse web chase van de Down Town Ithaca alliance een non-profit organisatie voor gebiedspromotie. De chase is een middel tot het opbouwen van een community. Spark schrijft:
“Traditionally, companies hold contests to get people excited about their brand and to gather names for mailing lists to push even more promotions. Now that social media is in vogue, there’s no reason to limit a content submission to just a one-way promotional mailing list. Social media contests are multi-directional-they allow for increased customer engagement and content generation. With creativity and a thoughtful connection to your audience, a contest can provide a host of benefits beyond just a list of names.”
Gezien de voorbeelden wordt een web chase ingezet voor:
1. Het opbouwen van een community rond je merk
2. Het ondersteunen van een productintroductie
3. Een merk verbinden aan een bestaande community
4. Merkactivatie
Nu de vraag.
Is een web chase dan eindelijk die sociale mediatoepassing die écht aantoont dat het web geschikt is voor branding? Waarom wel, waarom niet?