De invloed van Social Media op Personal Branding

De invloed van Social Media op Personal Branding
, IBM

{title}Personal branding: jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. In eerste instantie werd het gebruikt om snel promotie te maken en/of een werkgever te vinden. Met de opkomst van internet kreeg personal branding een hele andere invulling, omdat je sneller vindbaar werd via Google en je profiel duidelijk zichtbaar werd op social media. Hierdoor is personal branding ook interessant geworden voor grote, internationale bedrijven, waardoor het helpt bij interne communicatie. IBM werkt met een social media platform, met hulp van eigen tools (collaboration software). Binnen dit platform kan elke werknemer, wereldwijd, zijn of haar profiel aanmaken en op die manier kunnen de werknemers van IBM heel gemakkelijk collega´s vinden met een bepaalde expertise. Niet alleen kunnen de werknemers van IBM hier een profiel aanmaken, dit platform biedt ook ruimte voor blogs, micro-blogging, digitale businnes cards creëren en ranking.

Op deze manier kan er dus ook intern aan je personal brand gewerkt worden en is het dus belangrijk op te letten wat je over jezelf publiceert binnen dit platform. Een mooi voorbeeld van personal branding is, jezelf binnen zo´n social media platform op zo´n manier positioneren ( dmv ranking, blogging, profiling etc ) dat het hele bedrijf jouw als de expert op een bepaald gebied ziet, terwijl je net een week in dienst bent.

Influence Landscape

De werking van beïnvloeding van je personal brand, komt mooi tot uiting in de Influence Landscape, waar Ross Dawson onlangs mee kwam, en waar digital (social media) nadrukkelijk worden genoemd bij alle vertakkingen die van invloed zijn op het Influence Landscape. In dit model wordt onderscheid gemaakt tussen:

  • Drijvende krachten achter invloed: zoals vertrouwen in peers, social media aggregatie, democratisering van media
  • Influence mechanismen zoals social media, massa media, maar (juist) ook persoonlijke interactie
  • Influence networken. Invloed is niet lineair te verklaren, maar enkel door het achterliggende netwerk te begrijpen
  • Influence aggregatoren zoals Delicious, Stumble upon en in Nederland NUjij.nl
  • Influencers. Iedereen is een beïnvloeder, maar sommigen meer dan anderen. Denk aan bloggers, analisten, journalisten en politici.

 

{title}

Uit bovenstaand model blijkt al dat Social Media Influence een wezenlijk ander karakter heeft dan traditionele (online) marketing-communicatie. Het heeft veel meer weg van het bedrijven van PR en dus ook je persoonlijke PR. Dit verklaart de sterke opkomst van PR 2.0.

Vijf tips voor een effectieve personal brand:
1. Authenticiteit; wees je eigen merk en behoud daarin je eigen persoonlijkheid.
2. Integriteit; blijf bij je eigen normen en waarden.
3. Onderscheidendheid;  wees onderscheidend in het benoemen van je persoonlijke kwaliteiten en eigenschappen.
4. Relevantie; zorg dat je merk relevant is voor je doelgroep
5. Consistentie; wees consistent op alle plekken waar je personal brand zichtbaar is, off- en online.


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Als aanvulling op je titel kunnen we wel vaststellen dat de opkomst en het gebruik van social media de kansen en de noodzaak voor personal branding hebben bepaald. Het begrip is al een jaar of 12 oud, maar de pr en communicatie om een personal brand op te bouwen zijn de laatste paar jaar nogal toegenomen. Zo kwam ik vorige week nog ruim 2 miljoen marketing managers tegen op LinkedIn. Een paar jaar geleden was online aanwezig zijn nog genoeg. Maar dat is nu ook niet het geval. Voor een personal brand moet je wel meedoen. Als belangrijkste aanvulling op je bovenstaande tips heb ik nog: enthousiasme. Doe vooral iets wat je ontzettend leuk vindt om te doen. Dan is het het gemakkelijkst om de andere 'tips' vol te houden en waar te maken.

    geplaatst op
  • En als je overtuigd bent van het nut van personal branding, maak dan een planning voor jezelf. Werk vanuit je eigen "merkwaarden" een plan uit en hou jezelf daaraan. Met, zoals Tom al zegt, enthousiasme. Omdat je het gewoon leuk vindt. Dat is het uitgangspunt. Het moet bij je passen.

    geplaatst op
  • Ik vind iedereen die op deze manier bezig is met zijn eigen personal brand onecht en niet authentiek.

    Lekker online bezig zijn met je vak en gebruik maken van de mogelijkheden van dat mooie internet omdat ze leuk en handig zijn, dat moet wat mij betreft de insteek zijn.

    Opereren als je 'personal brand', dat is wel de ergste vorm van beroepsdeformatie.

    geplaatst op
  • Er lekker mee bezig zijn, is precies de insteek. Net zoals dat je nadenkt over hoe je je cv en/of portfolio vormgeeft, kun je nadenken over hoe je verder met social media omgaat. Vanuit jezelf, want dat is wie je bent.

    Daar het beste uit willen halen en laten zien, kun je "personal branding" noemen. Je zou het ook als "lekker bezig zijn", kunnen betitelen. Net als dat je het allerbeste voor je klanten wil realiseren. Wat je weer "company branding" zou kunnen noemen. Want goed presteren, is de beste reclame.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.