De invloed van Social Media op Personal Branding

18 november 2009, 06:43

{title}Personal branding: jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. In eerste instantie werd het gebruikt om snel promotie te maken en/of een werkgever te vinden. Met de opkomst van internet kreeg personal branding een hele andere invulling, omdat je sneller vindbaar werd via Google en je profiel duidelijk zichtbaar werd op social media. Hierdoor is personal branding ook interessant geworden voor grote, internationale bedrijven, waardoor het helpt bij interne communicatie. IBM werkt met een social media platform, met hulp van eigen tools (collaboration software). Binnen dit platform kan elke werknemer, wereldwijd, zijn of haar profiel aanmaken en op die manier kunnen de werknemers van IBM heel gemakkelijk collega´s vinden met een bepaalde expertise. Niet alleen kunnen de werknemers van IBM hier een profiel aanmaken, dit platform biedt ook ruimte voor blogs, micro-blogging, digitale businnes cards creëren en ranking.

Op deze manier kan er dus ook intern aan je personal brand gewerkt worden en is het dus belangrijk op te letten wat je over jezelf publiceert binnen dit platform. Een mooi voorbeeld van personal branding is, jezelf binnen zo´n social media platform op zo´n manier positioneren ( dmv ranking, blogging, profiling etc ) dat het hele bedrijf jouw als de expert op een bepaald gebied ziet, terwijl je net een week in dienst bent.

Influence Landscape

De werking van beïnvloeding van je personal brand, komt mooi tot uiting in de Influence Landscape, waar Ross Dawson onlangs mee kwam, en waar digital (social media) nadrukkelijk worden genoemd bij alle vertakkingen die van invloed zijn op het Influence Landscape. In dit model wordt onderscheid gemaakt tussen:

  • Drijvende krachten achter invloed: zoals vertrouwen in peers, social media aggregatie, democratisering van media
  • Influence mechanismen zoals social media, massa media, maar (juist) ook persoonlijke interactie
  • Influence networken. Invloed is niet lineair te verklaren, maar enkel door het achterliggende netwerk te begrijpen
  • Influence aggregatoren zoals Delicious, Stumble upon en in Nederland NUjij.nl
  • Influencers. Iedereen is een beïnvloeder, maar sommigen meer dan anderen. Denk aan bloggers, analisten, journalisten en politici.

{title}

Uit bovenstaand model blijkt al dat Social Media Influence een wezenlijk ander karakter heeft dan traditionele (online) marketing-communicatie. Het heeft veel meer weg van het bedrijven van PR en dus ook je persoonlijke PR. Dit verklaart de sterke opkomst van PR 2.0.

Vijf tips voor een effectieve personal brand:

1. Authenticiteit; wees je eigen merk en behoud daarin je eigen persoonlijkheid.

2. Integriteit; blijf bij je eigen normen en waarden.

3. Onderscheidendheid; wees onderscheidend in het benoemen van je persoonlijke kwaliteiten en eigenschappen.

4. Relevantie; zorg dat je merk relevant is voor je doelgroep

5. Consistentie; wees consistent op alle plekken waar je personal brand zichtbaar is, off- en online.

Yuki Mitsunaga
Lotus Market Manager Benelux bij IBM

Yuki Mitsunaga (1980) is werkzaam als marketing manager Benelux bij IBM. Zij is verantwoordelijk voor de Lotus Software portfolio, waar de softwareoplossingen onder vallen die gaan over digitaal samenwerken. Dagelijks houdt zij zich bezig met het op de voet volgen van de laatste trends in ´social software land´ en het op strategisch niveau in de markt zetten van de IBM social software oplossingen voor zakelijk gebruik. Voordat zij bij IBM aan de slag ging, had zij diverse salesfuncties. Zij sloot haar Masteropleiding Internationaal Communicatiemanagement af met een onderzoek over de positionering van vrouwen in het zakenleven. Yuki is altijd al geïnteresseerd geweest in media, en hoe deze bijdraagt aan discussies in de samenleving.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Sonja van Vuren

    En als je overtuigd bent van het nut van personal branding, maak dan een planning voor jezelf. Werk vanuit je eigen “merkwaarden” een plan uit en hou jezelf daaraan. Met, zoals Tom al zegt, enthousiasme. Omdat je het gewoon leuk vindt. Dat is het uitgangspunt. Het moet bij je passen.


    18 november 2009 om 14:47
    Dennismik

    Ik vind iedereen die op deze manier bezig is met zijn eigen personal brand onecht en niet authentiek.

    Lekker online bezig zijn met je vak en gebruik maken van de mogelijkheden van dat mooie internet omdat ze leuk en handig zijn, dat moet wat mij betreft de insteek zijn.

    Opereren als je ‘personal brand’, dat is wel de ergste vorm van beroepsdeformatie.


    19 november 2009 om 12:35
    Sonja van Vuren

    Er lekker mee bezig zijn, is precies de insteek. Net zoals dat je nadenkt over hoe je je cv en/of portfolio vormgeeft, kun je nadenken over hoe je verder met social media omgaat. Vanuit jezelf, want dat is wie je bent.

    Daar het beste uit willen halen en laten zien, kun je “personal branding” noemen. Je zou het ook als “lekker bezig zijn”, kunnen betitelen. Net als dat je het allerbeste voor je klanten wil realiseren. Wat je weer “company branding” zou kunnen noemen. Want goed presteren, is de beste reclame.


    19 november 2009 om 14:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!