Economisch weerbericht (57): Endgame

14 november 2009, 08:43

{title}Vandaag een herfstdip in het Amerikaanse consumentenvertrouwen, nadat deze week het boek van Willem Middelkoop in Nederland uitkwam. Er zal wel geen verband zijn, maar je weet het natuurlijk nooit. Inmiddels is Willem bezig met zijn volgende boek, over The Endgame. In het voorbije jaar zijn we langs de rand van de financieel-economische afgrond gescheerd en onder bankiers is het een publiek geheim dat zoiets morgen of over een paar jaar zo maar weer kan gebeuren. De lekken zijn geplakt, maar de band is tot op de draad versleten. Elke meter die we er op doorrijden, nemen we een groot risico. Het mag een wonder heten, dat er nog geld uit de automaten komt. Bijna, aldus Middelkoop, waren we teruggeworpen op ruilhandel.

Ondertussen horen we CDA-fractievoorzitter Van Geel in de Tweede Kamer zeggen, dat we over tien jaar iedereen in het arbeidsproces nodig zullen hebben. Als dat er dan nog is. Tien jaar lang je adem inhouden en de broekriem aanhalen, is een vreugdeloos scenario. Maar een Endgame kan lang duren. Het einde is voorspelbaar, maar van opgeven wil niemand weten. Ook Middelkoop had gehandeld hoe de overheden wereldwijd hebben gedaan. Je wilt immers niet vandaag dood; dan liever morgen.

Van dit soort teksten wordt niemand vrolijk en als ik de hoofdeconomen van ABN AMRO, Rabobank, Fortis en ING zo beluister, varieert de stemming van optimisme voor 2010 (ABN) tot de incalculering van een dubbele dip (ING). Beide zijn wat mij betreft waar en alles daartussenin ook. Maar als dit The Endgame is, waarom zouden we dan niet nog gewoon straks nog een ander potje kunnen schaken? Of een ander spelletje kunnen spelen? Waarschijnlijk wordt het dat laatste, want in nog een keer het oude spelletje, heeft niemand eigenlijk meer trek.

Bron afbeelding: MONEYBIZ

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners.Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief