Nieuwe Nespresso campagne met Clooney en Malkovich

9 november 2009, 06:51

{title}

Als je het voor elkaar hebt gekregen dat heel veel mensen heel veel geld betalen voor je veel te dure koffiemachines en je veel te dure koffiecups, dan kun je héle mooie dingen maken. En dat heeft Nespresso wat mij betreft gedaan in deze nieuwe ‘What else’ campagne (ik had hem nog niet gezien). Idee: George Clooney koopt zo’n koffiemachine in een Nespresso-winkel (hij is er inmiddels van gaan houden). Hij stapt naar buiten, en oeps: Een grote vleugel valt op zijn hoofd. Clooney gaat op weg naar de hemel en bij de poort staat Petrus, in dit geval John Malkovich. Clooney denkt aan een vergissing. Malkovich: “We don’t make mistakes here. Ever.” Maar er valt voor Clooney wél wat te onderhandelen met deze Petrus. Want Malkovich wil óók wel eens lekkere koffie. Daar in de hemel.

{title}

Kiezen

Naast de geweldig geschoten beelden (niemand minder dan Robert Rodriguez tekende ervoor) is de campagne ook interactief: je kunt een drietal scenario’s bepalen voor Clooney. Je kunt dooronderhandelen met Malkovich, of Clooney zijn koffiemachine aan hem af laten geven. Allemaal aardige opties. En de scenes zitten vol humor. “Ik heb ook een heel mooi huis, aan het Comomeer. Daar heb ik ook personeel rondlopen,” probeert Clooney. Malkovich is in zijn rol als Petrus natuurlijk niet onder de indruk…

Facebook

Als je de scenes bekeken hebt, komt je automatisch op de homepage, waar meer informatie en behind the scenes foto’s van Rodriguez te vinden zijn. Je kunt de filmpes ook direct skippen en doorgaan naar de homepage. En overal vind je een Facebook-knop om de campagne te delen met je vrienden. Op een van de pagina’s vind je ook een knop om lid te worden van de brandpage van Nespresso op Facebook. Andere integratie met andere social media heb ik trouwens niet gezien. Of dat ook een “educated guess” is of bewuste strategie; dat weet ik niet.

{title}

Interactiviteit en personages

Moet gezegd: heel erg interactief is het allemaal niet. Je hebt drie keer een keuze en dan ga je automatisch door naar de productpagina/landingspagina. Daar valt nog wel meer te kiezen, maar echt veel invloed heb je als consument nu ook weer niet. Verder is het voor het gevoel over deze campagne best belangrijk wat mensen van de belangrijkste personages vinden. Zelf ben ik groot fan van John Malkovich. George Clooney is niet per definitie mijn held, maar dat hij zichzelf te kakken zet door met zijn Porsche en Italiaans buitenhuis te onderhandelen: ik vind het sterk.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze campagne vinden!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Lotte Meijer

    Beste Matthijs,

    Geweldig stuk heb je geschreven. Ik ben beig 4 Amerikaanse online campagnes te vergelijke met vier Europese. De 4 ameriakaanse campagnes heb ik al, vroeg me af of jij 4 voorbeelden hebt van Europese campagnes die vergelijkbaar zijn?

    Vriendelijke groet,

    Lotte Meijer

    Eurpean Studies

    Den Haag


    24 november 2012 om 13:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief