De Web2.0 Summit vorige week in San Francisco was spraakmakend en indrukwekkend (zie ook deze posting van Vincent Everts). Terwijl de traditionele industrieen zich zorgen maken over de economie, was het optimisme op Web 2.0 verfrissend. In de berichtgeving was veel aandacht voor het optimisme, maar niet voor de onderliggende verklaring. Die werd echter ook gepresenteerd op Web2.0 door Sean Parker, mede oprichter van Napster, Plaxo, Facebook en de Facebook applicatie Causes. Dat laatste is al voldoende reden om te luisteren, zeker als je weet dat Parker pas 28 jaar oud is. Zijn presentatie is snel, abstract en met een hoge informatiedichtheid. Parker presenteert matig, dus het is niet de meest toegankelijke presentatie. Maar wel de presentatie met de meeste strategische inzichten.
Sean Parker zet uiteen waarom Facebook, Twitter en Hyves - maar niet Google - de toekomst bepalen. Hij legt uit hoe netwerkeffecten werken en uit welke drie componenten deze bestaan. De netwerkeffecten zorgen voor specifieke strategische voordelen, waarvan Ebay bijvoorbeeld duidelijk heeft geprofiteerd. Aanlsuitend zet hij uiteen dat de overname van Skype een slimme zet blijkt te zijn. Met een scherpe analyse van de opeenvolging van Friendster, MySpace en Facebook legt Sean uit hoe de markt zich heeft ontwikkeld en hoe het zijn huidige positie heeft verworven. Terloops voorspelt hij dat Facebook in Duitsland marktleider gaat worden.
Meer over de Web 2.0 Summit: Dag 1, Dag 2 en dit interview met Michiel Buitelaar.