Zowel Bing als Google samen met Twitter

22 oktober 2009, 03:26

{title}Yusuf Mehdi, de senior vice president van Microsoft’s Online Audience Business, maakte op het podium van het Web 2.0 Summit van O’Reilly in San Francisco bekend dat zoekmachine Bing een deal gesloten heeft met zowel Twitter als Facebook. Volgens Mehdi maakt de deal met Twitter onderdeel uit van Bing’s strategie: “The emerging hot area of real-time information”.

Bing krijgt toegang tot de firehose van Twitter en als tegenprestatie levert Microsoft de algoritmes om de tweets te doorzoeken en te indexeren. Tevens verzorgt Bing de mogelijkheid om tweets naar relevantie te ranken. Op Bing kun je inmiddels een Beta versie van de integratie met Twitter testen.

Microsoft heeft al een aandeel in Facebook. Het was dan ook geen verrassing dat tegelijkertijd – met de aankondiging van een deal met Twitter – ook bekend werd gemaakt dat de realtime statusberichten van Facebook ontsloten zullen worden. De manier waarop is nog onduidelijk aangezien Facebook nog steeds een walled garden is. Schijnbaar gaat Facebook haar gebruikers tools verstrekken waarmee ze aan kunnen geven welke informatie ze met de rest van de wereld willen delen. Een beta versie van Bing met Facebook laat dus voorlopig nog op zich wachten.

Hoe raar kan een balletje echter rollen. Vlak nadat Microsoft bovenstaand nieuws naar buiten bracht, kondigde Marissa Mayer, Vice President van Search Products en User Experience, via het officiele Google blog aan, dat ook zij een overeenkomst hebben afgesloten met Twitter. De resultaten van deze samenwerking zullen echter pas over een paar maanden gedemonstreerd worden.

Given this new type of information and its value to search, we are very excited to announce that we have reached an agreement with Twitter to include their updates in our search results. We believe that our search results and user experience will greatly benefit from the inclusion of this up-to-the-minute data, and we look forward to having a product that showcases how tweets can make search better in the coming months. That way, the next time you search for something that can be aided by a real-time observation, say, snow conditions at your favorite ski resort, you’ll find tweets from other users who are there and sharing the latest and greatest information.

Voor de nuance omtrent deze hype stelde ik via Twitter aan Umair Haque, blogger voor Harvard Business en voormalig keynote spreker op het VINT symposium Fast Forward, gisterenavond de volgende vraag “What do you think about the deal Microsoft Bing-Twitter-Facebook and Google-Twitter?”. Zijn reactie hierop was: “Much less of a big deal than everyone’s making it out to be. Bing is still the new Yahoo. it’s Google’s DNA that’s different.” In een reactie op zijn tweet stelde ik mijn volgende vraag: “Just read an article: “Search it seems, just went real-time. http://bit.ly/1b2ALz So you think this is BS?” Zijn reactie hierop was: “It’s ok, but not a path to advantage for anyone. Just simple value chain evolution. Google’s DNA is where advantage lies.”

En hier slaat Umair denk ik de spijker op zijn kop. Het realtime web dat nu met een enorme opmars bezig is, is slechts de volgende fase in de evolutie van het web. Logisch dat zowel Microsoft als Google mee willen eten uit deze ruif. De concurrentiestrijd die gaande is tussen Microsoft en Google is hier echter niet mee beslist. Het geeft Microsoft misschien een tijdelijk voordeel, maar zoals Marissa Mayer aangeeft, is Google over enkele maanden ook weer van de partij.

Op deze manier kan Microsoft dus niet winnen van Google. Microsoft zal moeten innoveren. Met nieuwe dingen moeten komen. En hierin zal ze alleen slagen wanneer ze in staat is om haar DNA te veranderen.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

3 Reacties

    arno

    hoebedoelu Dna veranderen? hoe doe je dat?


    22 oktober 2009 om 04:25
    Remi

    Prachtig dit haantjesgedrag. Haan Bing heeft de integratie met Twitter al op orde en lijkt dus de winnaar van deze zinloze wedstrijd.

    Maar haan Google kan het niet laten en vertelt ons dat ze ook een deal hebben. “Wat lief, ze doen ook mee…” is mijn eerste reactie.

    Maar… Voorlopig krijgen wij in Europa de gebruikelijke errors van Bing:

    Sorry!

    Bing Twitter Search is not available in this locale.

    Het Bing team is namelijk nog steeds van mening dat het allemaal om Amerika draait. Alle veelbelovende en mooie dingen die ze de afgelopen maanden gelanceerd hebben zijn alleen in de VS beschikbaar. En in feite zitten wij dus nog gewoon naar de rommel van de oude MSN-Live-Windows-Search te kijken.

    Dus deze wedstrijd, hoe zinloos ook, is nog niet gelopen. Ik ben benieuwd welk van deze twee kemphaantjes als eerste real-time op mijn scherm weet te krijgen.


    22 oktober 2009 om 04:40
    Bram Fasseur

    Begrijp ik het goed als mijn tweets straks bij een search op mijn naam naar boven komen in Bing en wellicht ook Google? Dan moet ik toch wat interessanter gaan tweeten 😉 of een slotje er op gooien.


    22 oktober 2009 om 06:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief