Hyves organiseert tweetup voor bloggers

19 oktober 2009, 11:45

{title}Een tweetup bij Hyves? Moet niet gekker worden, zou je denken. Op 6 november organiseert Yme Bosma, business developer van Neerlands grootste sociale netwerk, een open dag om bloggers, twitteraars en ander webgespuis bij te praten over het vijfjarige Hyves.

Borreltje erbij, dus het wordt vast gezellig. Hier meer en aanmelden. De reacties zijn enthousiast: “Reuze directcontact 2.0”, aldus Dré Kampfraath. Natuurlijk draait het niet alleen om de gezelligheid. Er is meer aan de hand.

Ergernis

Informeel hebben Hyves-crewmembers al meermaals hun ergernis uitgesproken over het toenemende gelul over Hyves. Met name in de trant van: Hyves is geweest en Facebook neemt het over. Liefst drie mensen (wel- en niet-bloggers) zeiden iets soortgelijks nog dit weekend – onafhankelijk van elkaar. Ik kreeg zelfs een mailtje van een vrouw die de stekker trok uit haar Hyvespagina. En eerlijk gezegd, zij is niet de enige die zoiets overweegt.

Kop en schouders

Nou heeft Facebook intussen zo’n 1,5 miljoen leden in Nederland, maar Hyves steekt daar met 7 miljoen nog altijd met kop en schouders bovenuit. Hyves (9,3 miljoen gebruikers worldwide) groeit, 80 miljoen mobiele pageviews per maand, een iPhone- plus een Blackberry-app. Zo’n 1.478.341 krabbels per vandaag. Etcetera.

Hyves nuttig voor marketeers

Lovend over Hyves

En vandaag schreef David Meerman Scott, succesauteur/spreker lovend over Hyves op Web Ink Now. Ook voor de lokaal opererende marketeer onder ons blijft Hyves, zeker met hun uitgekiende social media marketingstrategie (zie bijvoorbeeld de Texas Boxmaster van KFC), uiterst relevant.

Waarheid

Wat is nou de waarheid? Hyves sterft uit, of Hyves levendiger dan ooit? Genoeg stof tot discussie op 6 november, lijkt mij. Mijn ongezouten mening: het ligt aan een gebrek aan externe communicatie van Hyves zélf.

Remco Janssen
Founder & Publisher bij Silicon Canals

Remco Janssen is de Godfather van de Nederlandse startup scene, aldus BNR. Hij is de founder en publisher van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Arne

    Kan het wel vinden in je eindconclusie over communicatie. Het enige dat je altijd leest over Hyves is het aantal gebruikers in Nederland (welk deel is daadwerkelijk actief vraag ik me dan af?) en de PR mogelijkheden. 2 sellingpoints voor marketeers, maar niet echt voor gebruikers. Een groot deel van het Hyves gezeur komt voort uit het feit dat de NL blogosphere zich ook niet in de doelgroep van Hyves bevindt.


    19 oktober 2009 om 12:30
    remcojanssencom

    Ik zou zeggen, @baswillems meld je aan!

    @arne: als je de doelgroep social media fanatics die over social media bloggen als de Nederlandse blogosfeer ziet, heb je gelijk. Hyves is van studentenplatform uitgegroeid tot veel meer dan dat, de bereikcijfers van STIR tonen dat aan, alleen zijn de early adopters en wellicht ook de early majority alweer uitgekeken op de site. Is dat erg? Wel als het hun werk is om bedrijven te adviseren hoe social media marketing en PR in te zetten;-)

    Ik zeg altijd zo: Hyves is voor m’n ‘provinciale’ netwerk (mijn oude buurmeisje bijvoorbeeld).


    19 oktober 2009 om 17:45
    remcojanssencom

    De Hyves tweetup is vanmiddag 16:00 uur. Hashtag: #htu. #hyves kan natuurlijk altijd.


    6 november 2009 om 07:30
    remcojanssencom

    @Yme ook goed #hyveshq is de juiste hashtag voor hyvestweetup #htu komt te vervallen!


    6 november 2009 om 10:52
    Wim

    Hyves is als marketing app voor bedrijven een ideale uitkomst, ook als je geen actief gebruiker meer bent heb je wel allerlei representatieve gegevens als interesses ingevuld. Waardoor hyves in staat is een heel persoonlijk marketingbeleid te voeren, het feit dat het netwerk aan het vertroebelen is staat daarbij buiten kijf. Hyves kan las het ware een veel beter beeld geven van wat er speelt bij kinderen volwassenen dan facebook, waar wat meer de fanatics zitten die voor gebruiksgemak kiezen. Wel zie ik een absolute teruggang bij de eerste doelgroep van hyves de “studenten” dit merk ik zelf omdat ik daar ook een van ben, en die zie ik echt met bosjes naar facebook verhuizen. Ik zelf ben ook een voorstander van de gebruikersgemakken van FB en dan vooral de mobile app

    Tijd voor hyves dus om de koe eens goed te gaan melken en daarna de boel te verkopen aan facebook:-p


    6 november 2009 om 14:50
    Arnoud

    “its all hyves here”?

    Remco, das een beetje jammer..ik denk dat jij als social media expert toch ook wel onderkent dat het juist NIET meer allemaal hyves is in NL?

    Kijk naar de verschillende campagnesposters die door het land verspreid hangen en de radio commercials…Facebook staat INEENS overal bij en in sommige spotjes wordt hyves zelfs helemaal niet meer genoemd.

    Dit nieuws item “tweetup” en allerlei andere integraties maken alleen maar duidelijk dat hyves niet langer de alleskunner is van NL. Zodra je updates van een ander social network (Facebook) gaat importeren geef je daarmee aan dat je een leegloop ziet.

    Ik begrijp de stap wel, maar ipv integreren zouden ze beter kunnen kijken naar een andere manier om de leegloop te stoppen, andere toegevoegde waarde bieden dus…en NIET alles kopieren van Facebook.

    Ik heb toch geen zin om moeite te doen om mijn Facebook updates te tonen op hyves als ik daar NIKS voor hoef te doen op Facebook!

    Ik geef hyves nog 2 jaar…dan is het niks meer dan CU2 nu is


    6 november 2009 om 22:18
    Junior

    lekker met zn allen geilen op de statistieken…triest…

    one site to bind them all in darkness…FACEBOOK!!

    als je dan toch geilt op stats…check dan de facebook stats…MEER dan 1 miljoen nieuwe gebruikers per DAG!

    dus leuk die 18 vriendschappen per seconde…maar sorry…je wint t gewoon echt niet!

    Iedereen die eenmaal begint aan Facebook wil niet meer anders!


    8 november 2009 om 03:29
    Freek

    Het is geen “gebrek aan externe communicatie van Hyves zelf”, het is gebrek aan luisteren naar de markt!

    Als hyves beter had gekeken naar de wensen en behoeften van hun bezoekers ipv zeer arrogant te denken te kunnen bepalen wat de beozekers willen (hyves positioneren als enige optie, als de site waar als je er niet lid van bent je er eigenlijk niet bij hoort).

    En door die arrogantie is er binnen 1 tot 3 jaar is er niks meer van over.

    Ik zal ze niet missen!


    22 november 2009 om 21:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!