Megadeal: Adobe koopt Omniture voor 1.8 miljard dollar

16 september 2009, 06:07

Gisteren maakte Adobe bekend dat het Omniture gekocht heeft voor het aardige bedrag van 1.8 miljard dollar. Deze overname is geheel in lijn met de strategie die Adobe aan het voeren is:

{title}

Adobe die goed is in het creëren van rich content waarin interactiviteit centraal staat vult dit nu aan met een pakket die het analyseren en optimaliseren hiervan mogelijk maakt. De meningen over deze deal lopen nogal uiteen, Eric T. Peterson van Web Analytics Demistified zegt het volgende:

“I don’t really see the synergy in the deal,” said Eric Peterson of research and consulting group Web Analytics Demystified. “But I admit that I love Adobe and so I’m willing to be surprised. I think of Adobe as a software company for creative types; Omniture sells software-as-a-service to analytical types. These are different business models and very different customers.”

En een andere mooie quote van John Lovett:

“This acquisition has the potential to embed measurement technologies into a burgeoning landscape of interactive media. Adobe’s content creation tools are widespread and this acquisition now provides the opportunity for both developers and content creators to use a measurement tool that is inherent to the development platform.”

Anderen beweren dat Adobe met deze overname een complete set aan tools in handen heeft waarmee gebruikers een site/product/game kunnen designen, bouwen, publiceren en monitoren. Ik ben benieuwd wat dit brengen gaat: krijgen we doormeetbare PDF bestanden, of zal Site Catalyst een gelikte gebruikersvriendelijke Flash interface krijgen? Wie heeft nog andere meningen over deze overname?

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

11 Reacties

    mgvandenbroek

    “Wie heeft nog andere meningen over deze overname?”

    Het is in ieder geval een ENORME smak geld, nietwaar? 😉


    16 september 2009 om 06:32
    André Scholten

    Klopt, maar de winst van Omniture groeide ondanks de wat moeilijkere tijden toch prima, en dat was bij Adobe in het geheel niet het geval. Ze kunnen ook veel van elkaar leren: waar Adobe vooral software verkoopt maakt Omniture bijna alleen maar software beschikbaar via het web. Op veel vlakken kunnen deze partijen elkaar flink aanvullen, het is alleen afwachten in hoeverre dit ook gebeurd.


    16 september 2009 om 06:36
    Tim de Vrind

    Persoonlijk vind ik het een onverwachte move, maar wel een hele slimme. Tegenwicht aan Google bieden, creaties gaan tonen op sites (local) op basis van gedrag en looppadden en wellicht zoals Andre aangeeft (andere) meer geintegreerde oplossingen. BT op site niveau van een adverteerder? Maar ook mogelijkheden van directe gegevens koppeling(en) van en naar CMS- en CRM applicaties..? Van creatie meer naar techniek/marketing en datamining.

    Verbreding van hun portfolio en nieuwe markten aan zich binden.

    Dat Adobe de beste software maakt wisten we al, nu kijken wat ze hier mee gaan doen. Ben erg benieuwd en erg positief!


    16 september 2009 om 06:36
    David van Dam

    Adobe blinkt niet alleen uit in software, maar ook in het koppelen van desktop met online. Adobe AIR in combinatie met AJAX, Flex en Flash is het grootste wapen dat Adobe heeft. Door dit te gaan koppelen met de analytics mogelijkheden van Omniture ontstaat er een zeer krachtig platform in mijn ogen.

    @Tim de Vrind

    Adobe en Google zijn behoorlijke vriendjes, dus het ’tegengewicht bieden aan Google’ is naar mijn mening hier niet van toepassing. Ze werken op heel veel vlakken nauw samen (toolbar, rich media search, analytics for Flash, video). Persoonlijk heeft het mij altijd verbaasd dat Google nog nooit een bod op Adobe heeft gedaan. Misschien gaat dat nog komen.

    Wat dat betreft denk ik dat de overname eerder een bedreiging vormt voor Microsoft Silverlight.


    16 september 2009 om 07:16
    Tim de Vrind

    @ David Vriendjes met Google of niet, we zijn het iig inhoudelijk eens…


    16 september 2009 om 07:22
    daniel@clickvalue.nl

    @Roger

    Interessant over Scene7. Ik deel die bevinding, dat de waarde zit in de meetbare e-commerceplatforms. Daarnaast verwacht ik ook impact op banners en microsites. Die zijn steeds vaker gebouwd in Flash, Ajax en andere technologieen waarvoor Adobe ontwikkelplatformen biedt.

    Verder is het interessant dat iedereen de overname als een verassing ziet. Online marketeers hebben blijkbaar een blinde spot als het gaat om ICT ontwikkeling. Iedereen verwachtte een consolidatie van de web analytics markt. Maar dan dachtten we altijd aan overnames door bedrijven op het gebied van Business Intelligence, AdNetworks of E-commerce platforms.


    16 september 2009 om 11:44
    Wouter Deelman

    Om door te meten wat end-users precies doen met en binnen Flash en Air (desktop) en Flash Lite (mobiel) vergt een veel grotere inspanning dan een stukje javascript toevoegen aan een HTML pagina. Met de overname van Omniture kan Adobe straks (na het ontwikkelen van een soort analytics API) veel preciezer de waarde en het effect van haar produkten aantonen, daarmee prijzen beschermen en de klant in staat stellen de ROI op Flash enz. te berekenen.

    (voor Flash en Flash Lite hebben wij zelf de development inspanning gepleegd zodat onze klanten het effect van onze online SaaS produkten kunnen meten en monitoren met gebruikmaking van Google Analytics en Site Catalyst).


    16 september 2009 om 16:51
    Dennismik

    Wat kost Omniture Sitecatalyst per jaar aan licentiekosten?

    Volgens mij zit SiteCatalyst toch echt aan de bovenkant van markt en moet je tienduizenden euro’s per jaar schuiven om dit pakket te gebruiken?


    18 september 2009 om 05:38
    Tim de Vrind

    @Dennismik ja dat klopt. Hun model wordt grotendeels gebaseerd op het aantal te meten pageviews. Maar alles is ondelhandelbaar. Ben, of beter gezegd, heb je een site van enige naam of faam dan zou dit voordeliger kunnen uitpakken.


    19 september 2009 om 09:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!