Brandende Zaken: Hadewych Kuiper, CMO Triodos

9 september 2009, 06:30

‘Wat voegt het merk Hadewych eigenlijk toe aan Triodos?’ Scherpe vraag Joris Van Zoelen (Merkstrateeg van Merkadviesbureau Synergie) 1. ‘Wat betekent de duurzame missie van Triodos in je dagelijkse werk? Ik kan me voorstellen dat jij andere afwegingen maakt dan een andere marketeer.’ Scherpe vraag Van Zoelen 2. ‘Is de enorme groei die jullie nu doormaken eigenlijk niet een beetje “gevonden geluk”?’ Scherpe vraag Van Zoelen 3. ‘Wat is voor jou echt een merk?’ Scherpe vraag Van Zoelen 3. ‘Is de marketeer eigenlijk de nieuwe CEO?’ Scherpe vraag Van Zoelen 4.

Een gesprek met antwoorden op bovenstaande vragen van Hadewych Kuiper, CMO van Triodos. Over een bank die groeit in crisistijd (er komt binnenkort een aandelenemissie om de GROEI te financieren), over merkwaarden, over de mooie merken van Kuiper (Apple, HEMA). Over marketing hoog in de organisatie (“marketing als de vakbond van de klant”). Over merkhoeders, over de waarden van Triodos. Kuiper: ‘Als alle klanten tegen ons zeggen dat we nucleaire energie moeten gaan financieren, dan zeggen wij “Sorry”.’ 30 minuten. Ga er maar even voor zitten 😉

Brandende Zaken is de interview rubriek van Egbert-Jan van Bel en Joris van Zoelen in MarketingTribune. Op onregelmatige basis interviewen we marketeers en mediapersoonlijkheden over merken en merkstrategie. Zie ook de eerste editie: “Brandende Zaken: Interview Frank Heemskerk”.

Joris van Zoelen
Co-Founder, Managing Partner, Identiteitsstrateeg bij Synergie | identiteits- en merkstrategie

Co-founder van Synergie in 1995. Synergie is een strategisch adviesbureau dat organisaties helpt een merk te worden en blijven. Wij ontwikkelen marktstrategieën vanuit organisatie en ondersteunen bij het doorleven. Identiteit is altijd ons uitgangspunt omdat organisaties met gedeelde ambities hun categorie verslaan. Het bureau maakt onderdeel uit van Central Park - Group for Growth. Joris is mede-oprichter van Central Park, waarvan ook Mantion - bureau voor ondernemingsstrategie en -cultuur, Brand Republic (reclamebureau in Utrecht en Alkmaar) en Pure Activatie onderdeel zijn. In zijn vrije tijd is hij actief met De Nederlandse Wijnwinkel: de eerste online winkel met alleen Nederlandse wijnen. Voormalig voorzitter van Pragma en Nima Communicatie. Voorzitter van het MEC, voorzitter van Creative Connection en juryvoorzitter van CCB. Spreker en publicist, onder andere voor MEC in 10 Minuten op MarketingFacts en MarketingTribune.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Debbie.G

    Jammer dat Joris in de intro niet in de camera kijkt…


    9 september 2009 om 13:48
    jorisvanzoelen

    @Debbie.G … Joris kijkt in de andere camera … waarvan we in de editing vonden dat de kwaliteit niet goed genoeg was. Dat gaat de volgende keer dus beter. Dank voor je reactie.


    9 september 2009 om 16:13
    Erwin van Asselt

    Leuk interview, niet in de laatste plaats vanwege de eerlijke antwoorden die Hadewych gaf. Daarnaast: goed idee om in deze tijden aandacht te besteden aan Triodos.


    9 september 2009 om 19:41
    Bart

    Kuiper gaat wel met auto (slecht voor milieu) naar werk en ze zit er natuurlijk voor de $$$


    27 augustus 2012 om 20:46
    Joris van Zoelen

    @Bart: mooi dat zo’n 2 jaar na het interview, er nog steeds mensen zijn die het lezen. Dank je wel!

    Je reactie kan ik niet zo goed plaatsen. Beetje op de persoon en voor mij niet nodig.


    28 augustus 2012 om 06:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!