Waarde meeste weblogs omlaag, Marketingblogs stabiel
In februari van dit jaar lanceerde hyped.nl de weblog top 30. Dat is een overzicht met de dertig meest waardevolle weblogs van Nederland. Vandaag verscheen de nieuwe versie van de lijst. Om de waardes van blogs beter in te schatten, werd gebruik gemaakt van meer bronnen, waaronder Google Adplanner. Daarnaast werd gesproken met diverse mediabureaus en stuurden sommige blogs hun (winst-)cijfers ter ondersteuning van hun waardering. De lijst wordt nog altijd aangevoerd door Geenstijl.nl met een waarde van 9,7 miljoen. Vorig jaar was het blog nog 13,7 miljoen waard.
Op plaats twee staat Flabber.nl (1,4 miljoen) en op drie staat Autoblog.nl (1,3 miljoen). Acht weblogs hebben een waarde van meer dan een half miljoen. Niche weblogs die schrijven over marketing en technologie blijken redelijk waardevast. Zo blijkt Marketingfacts.nl zelfs in waarde te zijn gestegen van 567.000 euro naar nu een waarde van 597.000 euro. Dutchcowboys.nl en Frankwatching.com zijn nauwelijks gedaald in waarde.
Voor de berekening van de waarde van een weblog is voor het eerst gebruik gemaakt van data van Google Adplanner. Daarmee wordt goed inzicht verkregen in de commerciële mogelijkheden en bezoekerscijfers van een weblog. Daarnaast worden gegevens van de Stichting Internetreclame (STIR), Alexa.com, Google Trends en weblog zoekmachine Technorati.com gebruikt. Tenslotte werd gesproken met diverse mediabureaus en marketing experts.
Tegen hyped.nl stelt Michiel Frackers, mede-eigenaar van Flabber, dat een waarde van een weblog in feite alleen bepaald kan worden door het bedrag dat iemand er echt voor wil betalen: De waarde van een site wordt uiteindelijk bepaald bij een zogeheten liquiditeitsmoment en ik denk dat vrijwel geen enkel blog zonder serieuze groep adverteerders voor een even serieus bedrag wordt overgenomen.
De top 10 ziet er alsvolgt uit:
(1) GeenStijl.nl (€ 9.629.986)
(2) Flabber.nl (€ 1.422.968)
(3) Autoblog.nl (€ 1.301.105)
(4) Biertijd.com (€ 1.016.840)
(5) Bright.nl (€ 867.480)
(6) DutchCowboys.nl (€ 629.992)
(7) Vkmag.com (€ 597.578)
(8) Marketingfacts.nl (€ 596.650)
(9) Pocketinfo/Mobilyz (€ 497.959)
(10) Frankwatching.com (€ 491.414)
Zie tevens de gehele weblog top 30.
“Zo blijkt Marketingfacts.nl zelfs in waarde te zijn gestegen van 567.000 euro naar nu een waarde van 597.000 euro.”
Goed nieuws! Ben zeer benieuwd hoe je dat “inzicht in de commerciele mogelijkheden en bezoekcijfers” hebt gekregen van ons, Jeroen!
We hebben de ratecards van de meeste blogs in bezit. Die geven samen met de bezoekerscijfers (op basis STIR/Google Adplanner/Alexa/Technorati/PR) een redelijke indruk. Marco praat zijn mond bovendien soms wel eens voorbij, en op bijeenkomsten/feestjes hoor je nog wel eens wat van mediabureaus over de omzet die sommige blogs doen. Het is vooral lastig om de kosten van blogs (en daarmee de winst) te berekenen. Want hoeveel kost het nou eigenlijk om Matthijs van den Broek in dienst te hebben 😉
“Want hoeveel kost het nou eigenlijk om Matthijs van den Broek in dienst te hebben ;)”
@Jeroen: Dat is ongeveer het enige wat je ECHT hard zou kunnen maken. Tip: CAO BTU. 😉 Uiteraard houden we management fees strikt geheim.
Die management fees doen het em! Zo kan een sterk winstgevend blog als MF opeens amper winst overhouden.
MF is overigens wel een speciale case omdat het merk ook gebruikt wordt voor andere zaken, zoals opleidingen en het MF jaarboek. Wat dat betreft vindt er heel wat cross-sale plaats en daar zit ook waarde in.
Eens dat de exacte waarde van een blog niet hard te maken is, tenzij er heel recentelijk een officiele waardebepaling heeft plaatsgevonden t.b.v. een verkoop of investering. Maar de lijst geeft in ieder geval een (relatieve) inschatting tussen blogs onderling.
Nu snap ik waarom Jeroen bij feestjes altijd zo gul is met uitdelen van biertjes 😉
Hah, inderdaad, je hebt me door. Ben het hele jaar alleen maar bezig met die weblog top 30, dus bier moet vloeien om informatie te vergaren 😉
Uit het artikel op Hyped: “Uit de nieuwe weblog top 30 blijkt dat de waarde van weblogs ten opzichte van de eerste lijst met ruim 30 procent gedaald is.” Dit komt dus door de nieuwe rekenmethode?
Het verbaast me dat NRC Next (nog) niet in de lijst staat.
Jeroen toch leuk dat jullie de moeite nemen weer zo`n ranking in elkaar te zetten. Je hebt inderdaad gelijk dat verhouding omzet/kosten lastig te bepalen is.
Blijft altijd lastig zo een prijskaartje, sites als Biertijd.com met een enorm bereik en het ‘vieze’ Xmissy.nl staan niet in de lijst. Terwijl beide partijen prima rond kunnen komen van hun site(s) (zover ik weet) en dus omzet draaien. Iets wat toch niet onbelangrijk is in een waardebepaling.
@Dave
Je zat met je ogen ergens anders :-). Biertijd.com met dik 1mio staat op vier. Knappe prestatie, met een aantal ‘serieuze adverteerders’…..en toch voor mijn gevoel beperkte formule.
Als ik een site als netters.nl zie staan in dit lijstje die al zeker 3 maanden geen updates heeft gedaan dan kan je zo’n lijstje toch gewoon niet serieus nemen…
Frackers heeft uiteraard gelijk als hij stelt dat de waarde van een weblog enkel te bepalen is door de daadwerkelijke prijs die er bij een overname betaald wordt. Zolang er weinig inzicht is in die bedragen lijken bovenstaande bedragen redelijk arbitrair. Ik ben wel benieuwd naar de weging die aan de verschillende factoren is meegegeven waardoor dit soort bedragen tot stand zijn gekomen.
Wat een onzin, kijk eens naar de STIR gegevens van een site als waarbenjij.NU (tussen de 2 en 3 miljoen bezoeken) en een hoge alexa rank en een pagerank van 6 dan had deze er ook inde hoogste regionen moeten meedoen..
Conclusie, lijst moet met scepcis worden bekeken..
@De Zwart: de site waarbeniij.nu hoort ook niet op de lijst. Als je de toelichting op de weblog top 30 leest, zul je zien waarom. Neem daar eerst even de tijd voor voordat je conclusies trekt.
Laat onverlet waarbenjij.nu een prachtig initiatief is.
@ Raoul van Heese
Ja, ogen in zak idd
My bad…
Vanavond is Hyped gehackt…… Ook wij hadden al problemen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!