Waarde meeste weblogs omlaag, Marketingblogs stabiel

3 september 2009, 10:31

In februari van dit jaar lanceerde hyped.nl de weblog top 30. Dat is een overzicht met de dertig meest waardevolle weblogs van Nederland. Vandaag verscheen de nieuwe versie van de lijst. Om de waardes van blogs beter in te schatten, werd gebruik gemaakt van meer bronnen, waaronder Google Adplanner. Daarnaast werd gesproken met diverse mediabureaus en stuurden sommige blogs hun (winst-)cijfers ter ondersteuning van hun waardering. De lijst wordt nog altijd aangevoerd door Geenstijl.nl met een waarde van 9,7 miljoen. Vorig jaar was het blog nog 13,7 miljoen waard.

Op plaats twee staat Flabber.nl (1,4 miljoen) en op drie staat Autoblog.nl (1,3 miljoen). Acht weblogs hebben een waarde van meer dan een half miljoen. Niche weblogs die schrijven over marketing en technologie blijken redelijk waardevast. Zo blijkt Marketingfacts.nl zelfs in waarde te zijn gestegen van 567.000 euro naar nu een waarde van 597.000 euro. Dutchcowboys.nl en Frankwatching.com zijn nauwelijks gedaald in waarde.

Voor de berekening van de waarde van een weblog is voor het eerst gebruik gemaakt van data van Google Adplanner. Daarmee wordt goed inzicht verkregen in de commerciële mogelijkheden en bezoekerscijfers van een weblog. Daarnaast worden gegevens van de Stichting Internetreclame (STIR), Alexa.com, Google Trends en weblog zoekmachine Technorati.com gebruikt. Tenslotte werd gesproken met diverse mediabureaus en marketing experts.

Tegen hyped.nl stelt Michiel Frackers, mede-eigenaar van Flabber, dat een waarde van een weblog in feite alleen bepaald kan worden door het bedrag dat iemand er echt voor wil betalen: De waarde van een site wordt uiteindelijk bepaald bij een zogeheten liquiditeitsmoment en ik denk dat vrijwel geen enkel blog zonder serieuze groep adverteerders voor een even serieus bedrag wordt overgenomen.

De top 10 ziet er alsvolgt uit:

(1) GeenStijl.nl (€ 9.629.986)

(2) Flabber.nl (€ 1.422.968)

(3) Autoblog.nl (€ 1.301.105)

(4) Biertijd.com (€ 1.016.840)

(5) Bright.nl (€ 867.480)

(6) DutchCowboys.nl (€ 629.992)

(7) Vkmag.com (€ 597.578)

(8) Marketingfacts.nl (€ 596.650)

(9) Pocketinfo/Mobilyz (€ 497.959)

(10) Frankwatching.com (€ 491.414)

Zie tevens de gehele weblog top 30.

Jeroen Bertrams
Investeerder en Digitaal Strateeg bij Zelfstandig

Jeroen is een actieve angel investeerder en adviseert bedrijven over online strategie. Misschien wel één van de eerste auteurs op Marketingfacts.nl. Eerste blog in 2006 (en dat artikel is inmiddels bijna 100.000 keer gelezen). Auteur van 9 boeken, waaronder "Succesvol investeren in startups" (2019), "Bedwing het monster social media" (2015), "Social Media Expert in een Week" (2012/2013), "Online Marketing Expert in een Week" (2012) en "Online Marketing: strategie & tactiek" (2010).

Categorie
Tags

16 Reacties

    mgvandenbroek

    “Zo blijkt Marketingfacts.nl zelfs in waarde te zijn gestegen van 567.000 euro naar nu een waarde van 597.000 euro.”

    Goed nieuws! Ben zeer benieuwd hoe je dat “inzicht in de commerciele mogelijkheden en bezoekcijfers” hebt gekregen van ons, Jeroen!


    3 september 2009 om 10:40
    jerbe

    We hebben de ratecards van de meeste blogs in bezit. Die geven samen met de bezoekerscijfers (op basis STIR/Google Adplanner/Alexa/Technorati/PR) een redelijke indruk. Marco praat zijn mond bovendien soms wel eens voorbij, en op bijeenkomsten/feestjes hoor je nog wel eens wat van mediabureaus over de omzet die sommige blogs doen. Het is vooral lastig om de kosten van blogs (en daarmee de winst) te berekenen. Want hoeveel kost het nou eigenlijk om Matthijs van den Broek in dienst te hebben 😉


    3 september 2009 om 11:08
    mgvandenbroek

    “Want hoeveel kost het nou eigenlijk om Matthijs van den Broek in dienst te hebben ;)”

    @Jeroen: Dat is ongeveer het enige wat je ECHT hard zou kunnen maken. Tip: CAO BTU. 😉 Uiteraard houden we management fees strikt geheim.


    3 september 2009 om 11:13
    jerbe

    Die management fees doen het em! Zo kan een sterk winstgevend blog als MF opeens amper winst overhouden.

    MF is overigens wel een speciale case omdat het merk ook gebruikt wordt voor andere zaken, zoals opleidingen en het MF jaarboek. Wat dat betreft vindt er heel wat cross-sale plaats en daar zit ook waarde in.

    Eens dat de exacte waarde van een blog niet hard te maken is, tenzij er heel recentelijk een officiele waardebepaling heeft plaatsgevonden t.b.v. een verkoop of investering. Maar de lijst geeft in ieder geval een (relatieve) inschatting tussen blogs onderling.


    3 september 2009 om 11:29
    media

    Nu snap ik waarom Jeroen bij feestjes altijd zo gul is met uitdelen van biertjes 😉


    3 september 2009 om 11:34
    jerbe

    Hah, inderdaad, je hebt me door. Ben het hele jaar alleen maar bezig met die weblog top 30, dus bier moet vloeien om informatie te vergaren 😉


    3 september 2009 om 11:45
    Bram Fasseur

    Uit het artikel op Hyped: “Uit de nieuwe weblog top 30 blijkt dat de waarde van weblogs ten opzichte van de eerste lijst met ruim 30 procent gedaald is.” Dit komt dus door de nieuwe rekenmethode?

    Het verbaast me dat NRC Next (nog) niet in de lijst staat.


    3 september 2009 om 11:57
    Paul Hottinga

    Jeroen toch leuk dat jullie de moeite nemen weer zo`n ranking in elkaar te zetten. Je hebt inderdaad gelijk dat verhouding omzet/kosten lastig te bepalen is.


    3 september 2009 om 12:09
    Dave

    Blijft altijd lastig zo een prijskaartje, sites als Biertijd.com met een enorm bereik en het ‘vieze’ Xmissy.nl staan niet in de lijst. Terwijl beide partijen prima rond kunnen komen van hun site(s) (zover ik weet) en dus omzet draaien. Iets wat toch niet onbelangrijk is in een waardebepaling.


    3 september 2009 om 15:03
    rjvanheese

    @Dave

    Je zat met je ogen ergens anders :-). Biertijd.com met dik 1mio staat op vier. Knappe prestatie, met een aantal ‘serieuze adverteerders’…..en toch voor mijn gevoel beperkte formule.


    3 september 2009 om 17:37
    Ivo

    Als ik een site als netters.nl zie staan in dit lijstje die al zeker 3 maanden geen updates heeft gedaan dan kan je zo’n lijstje toch gewoon niet serieus nemen…


    4 september 2009 om 03:52
    Floris

    Frackers heeft uiteraard gelijk als hij stelt dat de waarde van een weblog enkel te bepalen is door de daadwerkelijke prijs die er bij een overname betaald wordt. Zolang er weinig inzicht is in die bedragen lijken bovenstaande bedragen redelijk arbitrair. Ik ben wel benieuwd naar de weging die aan de verschillende factoren is meegegeven waardoor dit soort bedragen tot stand zijn gekomen.


    4 september 2009 om 07:00
    De Zwart

    Wat een onzin, kijk eens naar de STIR gegevens van een site als waarbenjij.NU (tussen de 2 en 3 miljoen bezoeken) en een hoge alexa rank en een pagerank van 6 dan had deze er ook inde hoogste regionen moeten meedoen..

    Conclusie, lijst moet met scepcis worden bekeken..


    4 september 2009 om 07:55
    jerbe

    @De Zwart: de site waarbeniij.nu hoort ook niet op de lijst. Als je de toelichting op de weblog top 30 leest, zul je zien waarom. Neem daar eerst even de tijd voor voordat je conclusies trekt.

    Laat onverlet waarbenjij.nu een prachtig initiatief is.


    4 september 2009 om 11:29
    Dave

    @ Raoul van Heese

    Ja, ogen in zak idd

    My bad…


    4 september 2009 om 12:47
    Medical Facts

    Vanavond is Hyped gehackt…… Ook wij hadden al problemen.


    23 september 2009 om 20:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief