Farma item start op 1:05. Bekijken van video, vereist (helaas) installatie van Silverlight.
Gisteravond een pracht kijkje in de marketingkeuken van de farmacie bij Tros Radar. Er mag geen reclame gemaakt worden voor geneesmiddelen die alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn. Gevolg is dat de fabrikanten regelmatig marketingcampagnes lanceren rondom de kwaal en daarbij oproepen naar de huisarts te gaan. Middels promotiemateriaal in de wachtruimte bij de dokter, speciale websites (zoals www.overactieveblaas.nl, www.erectiestoornis.nl en www.restlesslegs.nl) en massamedia wordt de kwaal via symptoomreclame volop onder de aandacht gebracht.
TROS Radar verzon zelf een campagne rondom winderigheid om aan te tonen hoe gemakkelijk de media persberichten overnemen. Naast een speciale website www.hetluchtop.nl was ook een daadwerkelijk door TNS Nipo uitgevoerd onderzoek onderdeel van de campagne.
TNS Nipo (die overigens niet in het complot zat) werkte graag mee en gaf gretig toe dat de naam TNS Nipo zeker hielp bij het verkrijgen van exposure. Een eigen opgericht PR-bureau deed de rest met volop massamediale aandacht tot gevolg; van onder andere Trouw, BNR, Nu.nl, Radio 538 tot Hart van Nederland. Hier meer achtergrond. Hier de reactie van het Ministerie van VWS op de campagne. Hier de reactie van TNS Nipo. Hier het persbericht van de consumentenbond.
De actie van Tros Radar met slechts een beperkt budget laat zien waar de farmacie (met totaal andere budgetten) toe in staat is. De volgende keer kijk ik toch even heel anders naar de posters en foldertjes in de wachtkamer van de dokter.
Overigens valt het als farma-marketeer niet mee om promotie te maken voor je product. Budget is veelal niet het probleem, maar net zoals in de sigarettenindustie en goksector, heb je te maken met een scala aan regeltjes wat wel en wat niet mag. Regeltjes die Tros Radar in deze case volgens medicalfacts ook niet helemaal juist heeft geïnterpreteerd.
Het blijft een spel waarbij de grenzen opgezocht worden. Mocht je de uitzending gemist hebben, neem zeker even de tijd voor stukje inzicht. Iemand nog spraakmakende succesvolle creatieve ideeën gezien op vlak van farma-marketing die laten zien hoe het ook kan ondanks de regelgeving?