In mei 2008 kondigde Google aan dat het aan derden toe ging staan om display campagnes via AdSense weg te zetten op websites in het Google content netwerk.
Ad servers en rich media partijen als DoubleClick, Atlas, Eyeblaster en Mediaplex kregen toegang tot AdSense en dat betekende dat mediabureaus en adverteerders deze technologieën vanaf dat moment ook konden gebruiken voor display campagnes op het Google content netwerk. Voor publiceerders betekende dit dat er ineens veel meer en rijkere display campagnes beschikbaar kwamen die zij via AdSense op hun website konden plaatsen.
Gisteren liet Google weten nog een stap verder te gaan. Binnenkort zullen namelijk ook andere advertentienetwerken toegang krijgen tot het AdSense netwerk om te kunnen meebieden op de beschikbare inventory. Daarmee wordt het voor publiceerders dus mogelijk om via AdSense ook campagnes uit andere netwerken weer te geven en zodoende extra inkomsten te genereren.
Meerdere netwerken via AdSense
Het is een slimme stap van Google die goed aansluit bij de strategie van het bedrijf om een grotere rol te krijgen binnen online display. Door ook andere advertentienetwerken te laten meebieden op de gigantische AdSense inventory, zal er meer concurrentie ontstaan tussen adverteerders. Meer concurrentie betekent hogere biedingen en dus meer inkomsten, zowel voor de publiceerders als voor Google zelf.
Het is nog niet duidelijk welke netwerken exact toegevoegd zullen worden. Google wil hier nog niets over los laten. Emerce meldt dat o.a. partijen als DoubleClick, AdRime, Atlas en Eyeblaster toegang zullen krijgen, maar dat is niet correct. De ad serving technologieën van deze bedrijven kunnen al sinds medio mei 2008 ingezet worden voor het serveren van (rich media) banners. Het zijn echter niet de partijen waar Google nu op doelt. Het gaat nu echt om advertentienetwerken.
Exchange en Yield manager in één
Door andere netwerken te koppelen aan AdSense verandert het platform in feite van rol. Het is geen zelfstandig netwerk meer, maar het wordt het een Exchange vergelijkbaar met Right Media. In theorie zouden alle advertentienetwerken (mits goedgekeurd door Google) kunnen worden gekoppeld, waardoor het bereik van AdSense onbeperkt groot wordt. Daarmee zou het met afstand het grootste advertentienetwerk ter wereld zijn.
Ook voor publiceerders verandert de functie van AdSense. Doordat er niet meer alleen advertenties uit andere netwerken kunnen worden getoond, verandert AdSense in een Yield Manager (zoals bijvoorbeeld OpenX of Google AdManager). De hoogste bieder wint de advertentiepositie en zorgt dus voor maximale inkomsten. Een win-win situatie voor publishers en Google.