Tijdens de Marketingfacts & Interimic Chinareis van vorig jaar begon het al te kriebelen bij Klaas Weima van interactief marketingbureau Energize (uit Utrecht, het kán dus wel). Vorige week meldde Weima, hier op M! bekend van die kekke Sparkcasts-interviews, dat Energize een vestiging gaat openen in Shanghai.
Energize gaat samenwerken met de in Shanghai gevestigde Battersea-park Investment Group, wat volgens het persbericht ‘zorgt voor een vliegende start.’ Drie vragen aan Klaas Weima over de stap naar China. “In China is marketing nog een vrij nieuw concept.”
Klaas Weima, heb je Nederland al veroverd met Energize. Ben je hier al klaar?
“Nee. Mijn focus blijft liggen op Europa. We zijn ook in België actief, en zijn bijvoorbeeld in Ierland voor UPC aan de slag. Ik ga voor deze stap naar China werken met twee operationele mensen. Rogier Bikker gaat de brug slaan tussen Europa en China. Verder is er nog Bas Bergmans van Battersea-park Investment. Hij is al drie jaar in Shanghai. Hij weet hoe de markt in elkaar zit, heeft daar al een kantoor waar we ruimte bij kunnen huren. Als ik dat niet had gehad, dan was dit avontuur nooit aangegaan.”
In de recessie ga je anti-cyclisch investeren?
“Ik had gisteren het FD aan de lijn met precies dezelfde vraag. Maar nee, we groeien met 30 procent dit jaar in Nederland. Voor mij is het echt ondernemen. Ondernemen is aan de ene kant zorgen dat je een goede business case hebt, maar aan de andere ingaan op je intuïtie en je buikgevoel. Het gaat om kansen zien en daar op inspringen. In Shanghai gebeurt zoveel op dit moment, het is een land op zich. We willen een graantje meepikken van de groeimarkt. Wat we gezien hebben is een opkomende markt waar veel behoefte is aan marketingkennis. In China is marketing nog een vrij nieuw concept.”
Waarom zie jij juist op het gebied van interactieve marketing kansen in China?
“De internetpenetratie in China is geweldig hoog. Dat is een kant. Want je ziet ook, dat de Chinese markt best achterloopt op de onze. Als je ziet hoever we hier zijn met open source, api’s en social networks, zover zijn ze nog niet in China. Je hebt wel enorme sociale netwerken, waar Chinezen uren op doorbrengen. Als die ‘open’ gaan, kunnen we de dingen die we hier voor Disney doen ook daar doen.”
En in welke mate ga jij je nu precies met dit avontuur bemoeien?
“China doe je voor de lange adem: we gaan de boel opbouwen in China. Dus we gaan een deel van de capaciteitsbehoefte die we hier Europa hebben invullen vanuit Shanghai. We moeten de communicatie tussen Europa en China eerst goed op de rit hebben. Later nemen we dan in China iemand aan die voor introducties gaat zorgen.”