Google expertimenteert met het toevoegen van afbeeldingen aan Google Adwords-advertenties bij zoekresultaten. Dat blijkt uit een screenshot die op diverse blogs is verschenen en besproken. In het voorbeeld zijn advertenties van webwinkels bij de zoekopdracht “golf shoes” niet voorzien van omschrijvingen, maar tonen in plaats daarvan een foto en de prijs van het artikel.
Het is, na de aankondiging van de aanstaande Caffeïne-update, een nieuw voorbeeld van hoe Google zijn zoekmachine en producten continu blijft ontwikkelen. Voorlopig gaat het om een test onder een kleine groep bezoekers en adverteerders.
Volgens bronnen zou de screenshot die is opgedoken onderdeel zijn van Adwords Product Plusbox. Dit zou Adwords-adverteerders in de toekomst in staat moeten stellen om productinformatie (zoals foto’s) toe te voegen aan hun advertenties. Deze gegevens dienen aangeleverd te worden via Google Base, de dienst waarmee contenteigenaren hun informatie gestructureerd kunnen delen met Google.
Afbeeldingen zullen Adwords-advertenties (zeker bij concrete producten) interessanter maken voor Google-gebruikers. Een foto zegt gauw meer dan een omschrijving en het toevoegen van prijzen maakt kiezen nog eenvoudiger. Met dergelijke nuttige informatie zullen de advertenties zich meer onderscheiden van de organische resultaten. De extra aandacht en kliks die dit soort advertenties zou kunnen opleveren maakt de ontwikkeling erg interessant voor adverteerders.
Een productmanager van Google vertelt op WebProNews dat Google steeds meer informatie haalt uit websites over de producten die bedrijven en webwinkels verkopen. In de nabije toekomst zou Google aan de hand van gecrawlde informatie zelfs automatisch Adwords-advertenties kunnen genereren. Het zal voor adverteerders steeds interessanter worden om niet per klik (CPC) maar per conversie (CPx) te betalen voor zijn advertenties zodra ook het conversieratio een factor wordt in het behalen van een toppositie bij de gesponsorde zoekresultaten. Een nieuwe revolutie in adverteren in zoekmachines lijkt op komst.
Google heeft de gewoonte om nieuwe producten en functies eerst op kleine schaal te beta-testen en verbeteren voor ze in te voeren. De zoekadvertenties met foto’s zullen we voorlopig dus nog niet massaal tegenkomen. Zodra de mogelijkheid om op deze manier te adverteren officieel wordt gelanceerd is dit zeker een kans om eens naar te kijken.