Google Adwords experimenteert met afbeeldingen
Google expertimenteert met het toevoegen van afbeeldingen aan Google Adwords-advertenties bij zoekresultaten. Dat blijkt uit een screenshot die op diverse blogs is verschenen en besproken. In het voorbeeld zijn advertenties van webwinkels bij de zoekopdracht “golf shoes” niet voorzien van omschrijvingen, maar tonen in plaats daarvan een foto en de prijs van het artikel.
Het is, na de aankondiging van de aanstaande Caffeïne-update, een nieuw voorbeeld van hoe Google zijn zoekmachine en producten continu blijft ontwikkelen. Voorlopig gaat het om een test onder een kleine groep bezoekers en adverteerders.
Volgens bronnen zou de screenshot die is opgedoken onderdeel zijn van Adwords Product Plusbox. Dit zou Adwords-adverteerders in de toekomst in staat moeten stellen om productinformatie (zoals foto’s) toe te voegen aan hun advertenties. Deze gegevens dienen aangeleverd te worden via Google Base, de dienst waarmee contenteigenaren hun informatie gestructureerd kunnen delen met Google.
Afbeeldingen zullen Adwords-advertenties (zeker bij concrete producten) interessanter maken voor Google-gebruikers. Een foto zegt gauw meer dan een omschrijving en het toevoegen van prijzen maakt kiezen nog eenvoudiger. Met dergelijke nuttige informatie zullen de advertenties zich meer onderscheiden van de organische resultaten. De extra aandacht en kliks die dit soort advertenties zou kunnen opleveren maakt de ontwikkeling erg interessant voor adverteerders.
Een productmanager van Google vertelt op WebProNews dat Google steeds meer informatie haalt uit websites over de producten die bedrijven en webwinkels verkopen. In de nabije toekomst zou Google aan de hand van gecrawlde informatie zelfs automatisch Adwords-advertenties kunnen genereren. Het zal voor adverteerders steeds interessanter worden om niet per klik (CPC) maar per conversie (CPx) te betalen voor zijn advertenties zodra ook het conversieratio een factor wordt in het behalen van een toppositie bij de gesponsorde zoekresultaten. Een nieuwe revolutie in adverteren in zoekmachines lijkt op komst.
Google heeft de gewoonte om nieuwe producten en functies eerst op kleine schaal te beta-testen en verbeteren voor ze in te voeren. De zoekadvertenties met foto’s zullen we voorlopig dus nog niet massaal tegenkomen. Zodra de mogelijkheid om op deze manier te adverteren officieel wordt gelanceerd is dit zeker een kans om eens naar te kijken.
Het aanbieden van tekstlinks voorzien van afbeeldingen is zeker niet nieuw, dat wordt ook nergens beweerd. Veel websites en advertentienetwerken bieden deze mogelijkheid al aan adverteerders.
Google is wel de eerste grote zoekmachine (met het grootste SEA-netwerk) die hiermee experimenteert.
ja, maar in de sponsored results in (grote) search engines nog niet…het verbaasd me dat dit zo moest duren….het werkt conversie verhogend en is niet storend voor gebruikers….nadeel is wellicht een grote redactie voor controle tegen oneigenlijk gebruik
Dit is niet nieuw, dit deed adwords al jaren terug, geen idee of het toen slechts een experiment was, maar heb ze toen op me eigen website ook wel gezien.
Lijkt me relevant voor producten en webshops, maar voor gewone bedrijven is dit minder relevant. Uiteraard gaan de partijen met een grotere naamsbekendheid beter profiteren van de afbeelding dan iemand kleiner..
@ Oggy,
Zou je kunnen toelichten waarom het volgens jou voor gewone bedrijven minder relevant zou zijn? In principe kun je toch altijd je product met een afbeelding toelichten. Als is het maar een logo.
Daarbij ben ik het er ook niet mee eens dat partijen met een grotere naamsbekendheid er meer van profiteren. De naamsbekendheidsslag zit toch ook al in de Adwords-advertentie zoals hij nu is?
Zolang je maar blijft testen met afbeeldingen kun je hoe dan ook altijd wel meer rendement uit zo’n advertentie halen. Ik denk dat dat niets met branche of naamsbekendheid te maken heeft.
De uitdaging voor Google zit ‘m er denk ik in om de afbeeldingen relevant te houden.
Als ik zoek naar een product, wil ik het product zien en geen logo o.i.d.
Een logo kan bijvoorbeeld weer wel interessant zijn als ik zoek naar een bedrijfsnaam.
In eerste instantie lijkt Google zich vooral op producten te willen richten (niet voor niks is een technische eis dat gegevens via Google Base gedeeld moet worden) en daarbij is een afbeelding denk ik ook het meest waardevol.
Het is dus vooral de moeite waard voor bedrijven die met producten willen adverteren. Dat kunnen webwinkels zijn, maar hoeft natuurlijk niet. Er is op dit moment ook nog niets duidelijk over de ruimte die Google geeft aan adverteerders. Het is goed om t.z.t. in elk geval de mogelijkheden voor je bedrijf of je klanten in kaart te brengen en pas dan te bepalen of het relevant is.
@Erik,
Niet iedereen leest die advertenties zo grondig, terwijl een visuele ervaring van het coca cola logo veel groter zal zijn dan met tekst, mij dunkt. Ook nog een grote vraag is hoe ze gaan beslissen wanneer images getoond worden en wanneer gewone ads. De ads met images nemen blijkbaar veel meer ruimte in beslag + meer visibiliteit en zouden daardoor duurder moeten zijn, wat weer minder leuk is voor de kleine vissen.
@meding, ik dacht dat het om adwords in algemeen ging, en niet specifiek over google zoekresultaten, daar heb ik ze idd not niet eerder gezien, wel op externe websites.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!