ReclameReview: Symantec Norton Heroes
Symantec wil met Norton Heroes het brede publiek overtuigen van het belang van goede computerbeveiliging.
Credits:
Bureau: Coryfeeën
Beeld: Boer & Goeroe
Online: Frismedia
Muziek: SonicPicnic
Postproductie:Vision Impossible
De doelstelling:
Met de “Norton Heroes” campagne probeert Symantec het brede publiek te overtuigen van het belang van goede beveiliging.
De uitwerking:
De website presenteert de fictieve cartooneske stad Netropolis. De bewoners van de stad worden bedreigd door vele gevaren. De Norton Heroes beschikken over een speciale superkrachten om de bewoners van Netropolis te beschermen tegen deze bedreigingen. Op de actiewebsite kun je een viral video bekijken, in deze video zie je de NortonHeroes in gevecht met virussen. De NortonHeroes worden uitgebeeld door drie parkouratleten. Op deze actiesite maak je tevens kans op een Netbook.
Het oordeel:
Dit is weer eens iets anders: een commercial voor een virusscanner. Indirect dan, want eigenlijk word je alleen gewezen op de site NortonHeroes.nl, waar je deze viral video kunt zien. En dat vond ik nu net een beetje vreemd: je kunt de viral video bekijken op de actiesite. Is dat niet omgekeerd geredeneerd? Tuurlijk: je kunt een Netbook winnen als je de video doorstuurt naar je vrienden. Maar het principe van viral marketing is toch dat je merk of product (in dit geval dus je actiesite) vanzelf onder de aandacht komt bij de doelgroep omdat je iets leuks hebt gemaakt? Hoe dan ook, ik vind de actiesite erg mooi gemaakt. Het is niet supercommercieel, want je wordt niet overal belaagd door aanbiedingen. Zo hou je het leuk voor bezoekers. Nog even over de commercial: goed gebruik gemaakt van parkour/freerun en bijpassende muziek om een energieke viral te maken waarin de Norton Heroes kwaadaardige virussen te lijf gaan.
Breed publiek overtuigen?
Ik voel me nog niet eens aangesproken hierdoor. zeker niet icm een virusscanner..
De video is mijns inziens echt tof uitgevoerd. De vraag is of deze viral waardig is. Het feit dat op basis van een incentive de video doorgestuurd kan worden en daarmee het viral effect op gang moet komen, zegt denk ik ook iets over de eigen verwachtingen rondom het filmpje. Ik zou persoonlijk ook niet verwachten dat het filmpje spontaan als viral doorgestuurd zou worden (zonder viral), daarvoor knalt deze net even te weinig.
Na zeker 10 minuten op de site rondgeklikt te hebben, heb ik informatie over ene Aurora en Nemesis gevonden, en er blijkt een volledige comics-serie verstopt te zitten achter de site. Het idee van een comics serie op zich, in een Sin City achtige stijl spreekt me wel aan, maar de teksten en verhaallijnen in de strips… Nee, maak er dan 1 goede van, want veel van de comics lopen na een te kort verhaal iets te kort door de bocht. Worden de beste comics ook als ad in offline media geplaatst?
Tot slot: jammer dat er geen simpele repetitieve game in de actiesite zit. Het zoals door David omschreven energieke filmpje vraagt hier wat mij betreft wel om. De game had zeker niet groots uitgepakt hoeven worden, aangezien de setting vanuit de actiesite al heel sterk neergezet wordt. Maar had denk ik net even meer interactie mogelijkheden en stimulans rondom de actie geboden.
Dat hele freerunnen is nu wel een uitgekauwd concept hoor.. en eerlijk gezegd past het al helemaal niet bij een poeptrage virusscanner..
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!