Twitter vernieuwt homepage: Discovery Engine

Twitter vernieuwt homepage: Discovery Engine

nieuwe homepage TwitterIn eerste instantie wilde ik beginnen met: “zoals je ongetwijfeld hebt gemerkt, is de homepage van Twitter aangepast”. Maar is dat wel zo ongetwijfeld? Hoe vaak bezoekt een gemiddelde Twitter gebruiker de homepage? Misschien moet die vraag eerst beantwoord worden, voordat we de nieuwe homepage onder de loep gaan nemen.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de groei in populariteit er ook voor gezorgd heeft dat het gebruik van Twitter clients is gestegen. Was de webinterface medio 2008 nog verre weg koploper (56%), in de afgelopen maanden hebben Twitter clients het gat gedicht. In maart 2009 was van de 56% nog maar 29.5% over. En kijken we vandaag naar het “web marktaandeel” dan is dat nog maar 22%.

De top 10 twitter clients ziet er momenteel zo uit:

1. Web - 22.44 %
2. TweetDeck - 12.94 %
3. Tweetie - 8.16 %
4. Twitterfeed - 7.66 %
5. API - 4.31 %
6. txt - 2.69 %
7. FriendFeed - 2.50 %
8. Twhirl - 2.38 %
9. TwitterFon - 1.91 %
10. Ping.fm- 1.91 %
Bron: twitstats.com

Ook onder de mensen die ik zelf volg op Twitter merk ik dat niet iedereen de nieuwe homepage direct ontdenkt heeft.

Quote Marlooz over nieuwe Twitter homepage

Het zoeken centraal

Hoe dan ook, op dinsdag werd de nieuwe homepage van Twitter live gezet en werden eerder gemaakte beloftes waargemaakt: de nieuwe homepage zet het zoeken centraal. Een duidelijk statement: geen uitleg over wat Twitter is en wat het doet, maar een zoekmachine. Medeoprichter Biz Stone geeft op het weblog aan waarom ze hiervoor hebben gekozen:

“Uitleggen wat een ‘Tweet’ betekent en vertellen hoe een account aangemaakt moet worden, spreekt bezoekers niet aan. ‘Waarom zou ik dat moeten doen?’, is een van de meest gehoorde vragen. Maar de kracht van Twitter laten zien als discovery engine geeft veel vaker het gevoel: ‘hoe doe ik hier aan mee?’”

Twitter de toekomst van search

Dus we hebben nu Bing als decision engine, we hebben Twitter als discovery engine en Google als.. engine? In welke categorie valt Google momenteel? Toen in mei 2009 Santosh Jayaram werd aangetrokken als VP of operations werd duidelijk dat het zoeken binnen Twitter een prominetere rol zou aannemen (Jayaram was manager van het Google Search Quality Team). “The Buzz” rondom dit onderdeel was al snel gecreëerd: Twitter zou de zoekgiganten kunnen verslaan met net dat deel waar tradionele zoekmachines het lastig mee hebben: real time resulaten.

Daarnaast het sociale aspect: in plaats van zoeken in je favoriete zoekmachine naar “beste restaurant in Amsterdam”, zou je via Twitter kunnen zoeken naar discussies over restaurants in Amsterdam en op basis van ervaringen van andere Twitter gebruikers een restaurant kiezen. En mocht de zoekopdracht niet opleveren wat je wilde, dan vraag je het toch gewoon aan je eigen volgers. En heel eerlijk gezegd, waarschijnlijk is die volgorde precies andersom.

Maar wat dacht je van de overload aan informatie die een gemiddelde zoekopdracht geeft? In een steeds snellere wereld, wil je dan nog een hoop verschillende pagina’s doorzoeken en doorlezen om een simpele vraag te beantwoorden: waar kan ik het beste gaan eten?

Zullen we dan de mogelijkheden van locatie gerichte zoekopdrachten nog maar achterwegen laten? Tuurlijk is Google hier mee bezig en steeds beter in, maar wat dacht je van de mogelijkheid om de GPS locatie van iemands Tweet te verwerken in je zoekopdracht resultaten.

En als laatste: vertrouwen. Twitter biedt zoekers de mogelijkheid om antwoorden te krijgen uit een netwerk van personen die ze vertrouwen. Zij hebben selecte groep mensen gekozen om te gaan volgen die voor hun interessant zijn. Want laten we eerlijk zijn, als je wilt weten wat Kevin Spacey momenteel aan het doen is, typ je dat dan in in Google of ga je hem volgen op Twitter?

Je zou verwachten dat Google wel van zich af zou bijten, maar ze blijven vrij rustig. Zij zien Twitter (nog) niet als bedreiging. De real-time troefkaart van Twitter zien ze zelfs niet als relevant. Maar toch merk je dat ze graag willen laten weten dat ze sneller zijn met indexeren dan de meeste mensen denken.

{title}

De echte toekomst van search

Niemand kan de echte toekomst van search voorspellen. Persoonlijk geloof ik niet dat Twitter de bestaande zoekmachines, zoals wij deze nu gebruiken, zal gaan vervangen. Ik zie eerder dat elke zoekmachine een eigen propositie in zal nemen. En misschien zijn ze dat nu al aan het doen door labels op zichzelf te plakken als “decision engine” en “discovery engine”. Daarnaast heeft Twitter momenteel genoeg andere ontwikkelingen om zich druk over te maken. Want de searchfunctie is nog lang niet waar het zou moeten zijn.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Goed punt op het eind. Twitter zet search nu wel centraal, maar de zoekfunctie is nog erg slecht. Daarnaast hebben ze enorm last van spam. Check voor de grap eens een trending topic, nu bijvoorbeeld Bing: http://twitter.com/#search?q=Bing Er staan meerdere spammers tussen die random tweets doen met keywords van trending topics en dan een linkje naar een of andere PPC (Porn Pills Casino's) site. Van de 20 zoekresultanen zie ik nu sowieso al 6 spammers. Dan doen veel zoekmachines het toch een stuk beter ;-)

    geplaatst op
  • SJ, "Twitter vernieuwT homepage: etc." graag en haal deze reactie maar gauw weer weg. Ben zelf ook vaak van de tiebvauden ;-)

    geplaatst op
  • @Jaap Bloem: nee hoor, het is ook een verschrikkelijke typfout. Dat krijg je als je met de titel van een artikel gaat zitten prutsen. Zo houden we elkaar scherp :)

    @Remi: absoluut. Er wordt ten eerste veel gespamt op Twitter, met fake accounts en meer veel tweets de wereld in sturen rondom trending topics, zodat links geklikt worden. Daarnaast zit je met algoritme, want volgens mij is die er bijna niet in de search functie van Twitter.

    Ik denk dat ze nog minimaal een jaar nodig hebben om de zaakjes wat op orde te krijgen. Zeker als ze met deze snelheid blijven doorgroeien. Dan blijf je bezig brandjes te blussen ipv te innoveren/verbeteren.

    geplaatst op
  • Beste Siegfried,

    D of T, boeit voor geen meter. Wat me wel intrigeert in jouw uitstekende stuk is "TWITTER ALS DISCOVERY ENGINE". Interessant topic, maar precies dat waag ik dus van ganser harte te betwijfelen. De meesten, die ongetwijfeld desperaat heen en weer schichtend op zoek zijn naar inspiratieve serendipiteit omdat daarin de ware kracht van innovatie ligt, zijn tevens te beroerd of incapabel om een beetje leuk door te (blijven) zoeken op Bing of Google of whatever. Wat zij willen is gemakzuchtig de serendipiteit op het gouden Twitter-bord gepresenteerd krijgen, maar helaas. Zo werkt het niet.

    Q: hoe kom je bij benzeenringen? Omdat het als staartbijtende slangen in je slaap tot je komt, wanneer je je brein even de rust gunt om zich niet de godganse dag met body en experience management (Twitter) te moeten bezighouden. Focus in verscheidenheid, in de ruis zou AdS zeggen. Maar da's nou juist de ellende. De techniek is zo scherp geworden, dat vandaag de dag alle ruis glashelder signaal is.

    Eindelijk echt kiezen dus. Maar wel onwijs de eigen kop erbij. Dat waren we misschien een beetje vergeten. Wie met Twitter in het oppervlakkige mussenplasje duikt, heeft geen tijd meer om te "discoveren". Dus discovery engine . . . My ass!

    geplaatst op
  • Voor "Het signaal is ruis geworden" van Abram de Swaan, typt u gewoon "swaan signaal fonds" in. Weer zo'n -probleem. Pfff.

    geplaatst op
  • Hoi Siegfried, je hebt gelijk over die clients. Maar ook de mensen die de website gebruiken zullen 'm nog veel gemist hebben. Als je nl. automatisch inlogt ("wachtwoord onthouden"), word je bij het benaderen van de homepage automatisch doorgestuurd naar je persoonlijke homepage. En daar is (volgens mij) niets veranderd.

    Ik heb dus eerst moeten uitloggen om de nieuwe pagina te zien.

    geplaatst op
  • @Bram: klopt helemaal, goede toevoeging! Zoals Biz Stone ook schrijft op het Twitter weblog: de doelgroep van de nieuwe homepage is bezoekers die niet weten wat ze met Twitter moeten. Zij verwachten dat het aanbieden van een zoekbox/zoekfunctie snel duidelijk maakt wat voor nieuws je allemaal kan ontdekken, zodat je mee wilt doen.

    geplaatst op
  • @Siegfried: inderdaag ligt de focus van de homepage op deze nieuwe bezoekers. Maar ik neem aan dat als ze een serieuze "discovery engine" willen zijn, ook (juist?) het gebruikers door Twitterati gestimuleerd zal gaan worden. Ben wel benieuwd wat dat voor bijv. de persoonlijke homepage gaat betekenen én bijv. voor alle clients...

    geplaatst op
  • @Bram: ja, helemaal mee eens. Persoonlijk vind ik dat ze nog heel wat aan de zoekfunctionaliteit moeten verbeteren voordat ze de Twitterati echt kunnen inschakelen. Het is ook meer dat ze aangeven waar ze naar toe willen, dan dat ze er al zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.