• Mobile
    wordt gesponsord door
  • Usability & design
    wordt gesponsord door

Ben de beste in sim only

Ben de beste in sim only
{title}

Mensen die op het internet op zoek gaan naar een aanbieder van sim only telefoonabonnementen, laten zich relatief vaak overtuigen een product van Ben aan te schaffen. Dat blijkt uit de WUA! Web Performance Scan, waarmee de relatieve prestaties van organisaties op het internet onderzocht wordt. Tijdens het onderzoek naar aanbieders van sim only abonnementen in juni wordt Ben als beste beoordeeld. De dochter van T-Mobile laat met een Web Performance Score van 6,5 Telfort en Vodafone – beide met een 6,3 – net achter zich. De verschillende merknamen van KPN nemen in het onderzoek gezamenlijk het grootste marktaandeel, maar presteren afzonderlijk uiterst wisselvallig. Hieronder ook een filmpje met een impressie van de groepsdiscussie onder de respondenten.

Ben uit de dood opgestaan
Na de overname van Ben door T-Mobile verdween Ben in 2003 als merk. Vorig jaar besloot het moederbedrijf echter om Ben opnieuw op de markt te brengen, als aanbieder van sim only abonnementen. Volgens geruchten gebeurde dit alleen omdat het merkrecht op het punt stond te verlopen, maar het resultaat telt! De website van Ben gooit hoge ogen op bijna alle deelaspecten die we bij WUA! onderzoeken, en krijgt uiteindelijk de voorkeur van ruim een kwart van de bezoekers. Omdat niet iedereen de website wist te vinden, scoort Ben hiermee een marktaandeel van 15% in ons onderzoek. Hiermee doet Ben het veel beter dan moederbedrijf T-Mobile. Hoewel ook deze website door ongeveer de helft van de deelnemers wordt gevonden, kiest slechts 2,5% van de deelnemers uiteindelijk voor een sim only abonnement van T-Mobile. De website van T-Mobile scoort op alle deelaspecten slechter dan die van Ben.

KPN niet dominant op de sim only abonnementen markt
KPN is met maar liefst vijf merknamen vertegenwoordigd in de top 17 die in het onderzoek naar voren komt. Samen slaan ze 25% van de potentiële klanten aan de haak, maar van een teamprestatie is niet te spreken. Telfort zorgt voor de helft van dit aandeel, en vormt met zowel de website als de vindbaarheid ervan een voorbeeld voor de rest van de groep. Op een verdienstelijke tweede plaats scoort het met een 6,3 de enige voldoende van het gezelschap.

thephonehouse.nl pikt ook een graantje mee
Hoewel de top van het klassement voornamelijk wordt bezet door directe aanbieders, pakken ook de verschillende webwinkels een stukje van de markt. Bijna een kwart van de deelnemers besloot een abonnement af te sluiten via één van de zes winkels die in de top 17 staan. The Phone House, dat vorig jaar Typhone heeft overgenomen, haalt in totaal 10% van de deelnemers binnen.

Onderzoeksmethode
De deelnemers aan dit onderzoek zijn tussen de twintig en achtenveertig jaar en oriënteren regelmatig op internet. Na het overhandigen van de casus – ‘je bent op zoek naar een sim only abonnement’ – moesten de deelnemers zich op het internet oriënteren naar een geschikte website waar zij de dienst wilden afnemen. Tijdens de zoektocht registreerden we zowel de gevonden websites als de meningen hierover. In een gecontroleerde onderzoeksruimte geven de deelnemers in totaal 281 individuele beoordelingen over 47 verschillende websites.

Conclusie
Met Ben heeft T-Mobile er duidelijk goed aan gedaan het oude merk weer op de markt te brengen. Het moederbedrijf zelf presteert minder goed, en heeft dit – net als Vodafone – te danken aan een website die op alle aspecten wordt bekritiseerd door de bezoekers. T-Mobile kan wat dit betreft veel leren van Ben, dat juist erg goed scoort met de website. Telfort staat stevig in de top 3, terwijl de andere merken van KPN het laten liggen wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar een sim only abonnement.

Ben benieuwd hoe de markt zich verder ontwikkelt. Hieronder een filmpje van de groepsdiscussie die gehouden werd na afloop van de zoektocht op internet. De respondenten praten na over de bezochte websites.


Delen

0
0


Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • Leuke toevoeging, die video. Geeft goed weer wat jullie precies aan het doen zijn.

    geplaatst op
  • Ik begrijp alleen het onderzoek niet Henk. Er worden providers, resellers en vergelijkingssites (die werken middels affiliate marketing) vergeleken en uiteindelijk in één onderzoek weergegeven onder de noemer 'Wie is de beste Sim Only' een betere vraagstelling lijkt mij, 'Via welke site zou ik het liefst een sim only abonnement afsluiten' . Dit staat gelijk aan de vergelijking tussen een groenteboer, een supermarkt en een fruitteler met de vraag 'Welke appel is het lekkerst'. Of zie ik dit verkeerd? Daarnaast, Wat zijn de criteria geweest? Als ik iemand hoor praten over hoe een site er uit ziet (vergelijksimonly.nl), lijkt mij dat niet een criterium om een abonnement af te sluiten. De Nederlander kijkt nog steeds naar de prijs/minuut. Er wordt niet gerept over de kwaliteit van de providers, zoals prijzen, bereik en ervaring, maar Ben krijgt wel de bokaal voor Beste Sim Only. Wanneer je gaat zoeken naar bijvoorbeeld ervaringen: http://www.telecomvergelijker.nl/prov/28 dan komt Ben er beroerd vanaf.

    geplaatst op
  • Je doet onderzoek met respondenten, daarmee kun je prima kwalitatieve zaken aan de orde stellen. Dus is een website bruikbaar, vindbaar, helder, enz. Maar wat niet kan is hier kwantitatieve zaken als marktaandeel mee bepalen, daarvoor heb je kwantitatief onderzoek nodig, en niet een groep van 40 personen.
    Maar je artikel gaat voornamelijk over "wie is de grootste", "wie pikt welk deel van de markt". En dat kun je in mijn ogen niet bepalen met een kleine groep respondenten. Daarnaast zegt een slechte site nog niets over het succes. Er zijn legio voorbeelden van slechte en lelijke sites die toch goed scoren.
    Volgens mij moeten jullie je focussen op de kwalitatieve onderdelen/scores en al het kwantitatieve er buiten laten. Dat is ook waar panel-onderzoek voor bedoeld is.

    geplaatst op
  • @ Dirk
    Het gaat er om dat potentiële klanten het doel hebben om een sim only abonnement af te sluiten. Wij brengen het oriëntatieproces van de potentiële klant in kaart en laten haar vrij in het zoekproces. Welke websites/aanbieders (providers, resellers of vergelijkingssites) ze vinden in dit proces ligt in handen van de potentiële klant. Verder kun je in een eerder artikel over autoverzekeringen meer zien over de criteria die wij onderzoeken.

    @ Andre
    Je hebt gelijk dat we veel kunnen halen uit deze vorm van onderzoek en geen exacte marktaandelen kunnen berekenen. Dat is ook niet de pretentie. Het onderzoek moet een beeld (kwalitatief, kwantitatief onderbouwd) geven van de winnaars en verliezers op het web binnen een bepaalde branche. De gekozen formulering is dan ook onjuist. Ik heb geschreven "De verschillende merknamen van KPN nemen in het onderzoek gezamenlijk het grootste marktaandeel, maar presteren afzonderlijk uiterst wisselvallig". Hier bedoel ik "De verschillende merknamen van KPN worden door onze respondenten het meest gekozen, maar ze presteren afzonderlijk uiterst wisselvallig. In het vervolg zal ik voorzichtiger zijn met formuleren, waarvoor mijn excuses.

    geplaatst op
  • Henk, het komt er eigenlijk op neer, dat de titel iets te misleidend was, waar ik over struikelde. Het concept dat jullie uitvoeren vind ik interessant. Het draait meer om de psychologie van de consument dan het koopgedrag op basis van productkeuring/vergelijking en zo zie je dat dit soort factoren ook meespelen in de keuzes. Goed om rekening mee te houden, al zijn er enkele laagscorende sites in de lijst die het in de praktijk beter doen dan de hoger scorende sites.

    geplaatst op
  • @Henk: helder, dank voor de uitleg ;)

    geplaatst op
  • Persoonlijk vind ik het onderzoek wel iets hebben, doch zal het na mijn mening allemaal 1 pot nat worden. Als ik even ga kijken en goed ervoor ga zitten dan kom ik alle huidige aanbiedingen wel ergens tegen. Hoe dan ook. Zeker als je nog even bij de sim only winkels / shops kijkt die vaak een goed overzicht hebben. Ben komt er nu het beste uit, maar ook Ben ontdek men op vele andere sites. Ik zie het nu weer staan SimOnly.nl en SIMstunts, beide hierboven genoemd, maar stel ik toets in google sim only ben in dan kom ik ook weer legio sites tegen waar ik het zal vinden zoals: sim only ,goedkoopste sim only ofprijzeninfo bijvoorbeeld.
    Kortom, even goed vergelijken bij de winkels en dan heb je zo de beste aanbieding te pakken en dan kun jezelf bepalen of je liever bij de providers zelf besteld of bij een winkel.

    geplaatst op
  • "Zeker als je nog even bij de sim only winkels / shops kijkt die vaak een goed overzicht hebben."

    Dat is juist waar het onderzoek om ging. Niet om te bepalen welke winkels de beste aanbieding hebben.

    "Kortom, even goed vergelijken bij de winkels en dan heb je zo de beste aanbieding te pakken en dan kun jezelf bepalen of je liever bij de providers zelf besteld of bij een winkel. "

    Er zijn met een bepaald sim only abonnement geen betere of slechtere aanbiedingen want een bepaald sim only abonnement is overal bij iedere aanbieder hetzelfde en kost ook hetzelfde (verzendkosten daargelaten).

    Waarom zijn sommige sites beter dan andere sites? Een aspect zal zeker te maken hebben met de vindbaarheid, maar ik denk dat hoe de paginas ingericht zijn veel meer effect hebben op het conversiegedrag. En dat is volgens mij wat uit dit onderzoek komt.... Dus behalve wellicht wat scherpere inzichten niets nieuws onder de zon...

    geplaatst op
  • @ Peter

    "Kortom, even goed vergelijken bij de winkels en dan heb je zo de beste aanbieding te pakken en dan kun jezelf bepalen of je liever bij de providers zelf besteld of bij een winkel."

    Het is alleen wel zo dat sommige abonnementen alleen bij de Provider zelf verkocht worden, zoals een "Vodafone Basis" is alleen te krijgen in de webshop van Vodafone dus niet bij bijvoorbeeld een Simstunts.
    Dus een beetje goed vergelijken waar je je abonnement aanschaft is nooit verkeerd. Daarbij een Vodafone heeft zelf ook wel eens actie maar dan exclusief alleen via hun website.

    @ Fleur

    Ben is wel een geval apart want een Ben abonnement kun je alleen aanschaffen via de Ben website. Wel is het handig om de sites wie jij aanhaalt informatie te halen, die je op de Ben website niet zo overzichtelijk vindt.
    Zoals op abonnemetensimonly staat een pagina ben sim only abonnment daar lees je alles over Ben nummerbehoud opzeggen de tarieven etc, dat is ideaal,
    dat is toch de informatie die je wil hebben lijkt mij. Trouwens volgens mij hadden ze het er laatst nog over bij Idealize dat het zo leuk is dat Ben weer terug is, leuk zwart/wit campagnes heeft Ben altijd.

    Het is een leuk onderzoek als je kruipt in een persoon wie een sim only abonnement zoekt. En wat Peter schrijft 'Waarom zijn sommige sites beter dan andere sites?' de vindbaarheid en hoe een pagina eruit ziet dat klopt helemaal.
    Voor de makers van de websites is er uit het filmpje wel goeie feedback te halen........

    geplaatst op
  • Leuk om te zien dat naast de gevestigde namen van de providers, ook enkele minder bekende namen zoals http://www.vergelijksimonly.nl en 2call.nl de sim only toplijst hebben gehaald.

    geplaatst op
  • @Fleur
    Als ik zou vrij mag zijn een reactie te geven op jouw reactie.
    quote; "stel ik toets in google Ben sim only in, dan kom ik ook weer legio sites tegen...... even goed vergelijken bij de winkels en dan heb je zo de beste aanbieding te pakken "

    No affence: De top 5 sites(op Ben.nl zelf na) na bovenstaande zoekwoord in google te hebben ingetoetst geeft doorgeefluiken(affiliate marketing sites) als resultaat, die sites kunnen geen prijzen bepalen die afwijkend zijn van de Ben tarieven.
    Dus tussen deze sites vergelijken, om daarna de beste aanbieding te pakken, zit er niet bij. Het zal eerder uitkomen op de vraagstelling van Dirk: "Via welke site zou ik het liefst een sim only abonnement afsluiten?", want de prijzen verschillen niet onderling.

    Het is een reuze interessant onderzoek, zelf had ik ook graag een meer concrete casus gezien.Op zoek gaan naar een sim only abonnement en ben.nl de beste vinden is te kort door de bocht. Waar een site zich dan echt in kan onderscheiden is wanneer de casus meer specifiek is zoals: "zoek een sim only abonnement, en de tarieven na het eerste jaar?" om als voorbeeld te nemen.
    Oftewel de meeste sites ogen overzichtelijk en eenvoudig, maar dat is oppervlakkig. Als je echt een abonnement wilt afsluiten, en dit betaald vanuit je eigen portomonee, dan zoek je naar "addertjes onder het gras". Tijdens deze zoektocht kun je pardoes een aantal onderwerpen op de sites van Ben en andere providers (bewust??)bijzonder slecht vinden.

    geplaatst op
  • @ Johan
    De opzet van het onderzoek is bewust behoorlijk vrij gelaten. Onze bedoeling is om vanuit een “behoefte” het online oriëntatieproces te onderzoeken. We hebben veel getest met de hoeveelheid informatie/sturing we respondenten moeten geven voordat zij zich oriënteren.
    We kwamen er hierbij achter dat hoe meer informatie we mee geven (bijvoorbeeld “kijk uit voor addertjes onder het gras in het tweede jaar”) dat dit heel veel sturing geeft aan waar mensen voor kiezen. Door zo’n opmerking krijgen bepaalde aanbieders een voor of nadeel waardoor wij vooraf veel sterker bepalen wie de winnaars en de verliezers zijn van het onderzoek.
    Onze intentie is om mensen zoveel mogelijk hun eigen keuzes te laten maken en een objectief beeld te geven wat mensen belangrijk vinden in het online oriëntatieproces naar een sim-only abonnement.

    geplaatst op
  • @ Fleur:
    Diverse SimOnly sites zoals je noemde, zijn allemaal affiliatie-gerelateerd. Deze sturen alleen verkeer door naar naar de Ben.nl site, het zijn geen speciale verkooppunten, de betreffende sites krijgen alleen een klein percentage/vergoeding ervoor als ze een bezoeker doorsturen en een lead genereren.

    geplaatst op
  • Je kunt haast de affiliate sites niet meer onderscheiden van de werkelijke Ben website. Zie ook goedkoopste sim only Bezoekers moeten extra alert zijn dat ze geen persoonlijke gegevens of een betaling verrichten op dergelijke affiliate websites van Ben.

    geplaatst op
  • Heb in iedergeval kunnen vaststellen doordat er de afgelopen jaren zoveel nieuwe aanbieders bijgekomen zijn dat er een prijzenslag is onstaan op het gebied van url=http://www.goedkoopstesimonly.net]sim only[/url]. Maar het word er ook wel onoverzichtelijker op. Mede door vele affiliate sites, die zich voordoen als aanbieders, is met moeilijk te zien wie nou wel een ware aanbieder is en wie niet.

    geplaatst op
  • Heb in iedergeval kunnen vaststellen doordat er de afgelopen jaren zoveel nieuwe aanbieders bijgekomen zijn dat er een prijzenslag is onstaan op het gebied vansim only. Maar het word er ook wel onoverzichtelijker op. Mede door vele affiliate sites, die zich voordoen als aanbieders, is met moeilijk te zien wie nou wel een ware aanbieder is en wie niet.

    geplaatst op
  • Ik zag nu hier bij: Ben sim only dat je nu zelf ook mobieltjes kan kopen, dat vind ik dan ook wel weer een pluspunt (en ook wel slim eigenlijk) Ik ben al heel wat aan het zoeken geweest naar de ideale sim only voor mij, heb een halfgare mobiel maar deze doet het nog en na veel websites door gepluist kwam één voordeel van ben: het maandelijks opzeggen. Als je kijkt naar ervaringen: Bellen en ben ervaringen dan is het ook niet al te slecht. Ben benieuwd wat de ranglijst dit jaar zal zijn, en wanneer die bekend wordt. Mijn huidige abbonement (KPN) loopt in juni af dus hoop hiervoor nog de ranglijst te weten!

    geplaatst op
  • Volgensmij doen de website qua usability niet veel voor elkaar onder. Het moge duidelijk zijn dat de sim only abbo markt met de komst van de smartphones en mobiel internet erg booming is. Het is logisch dat de premium telecom merken "onzichtbaar" zijn op de sim only markt. Deze zijn met labels als simyo, simpel en telfort juist actief op de markt - alleen onder een ander label.

    geplaatst op
  • Inmiddels is dit onderzoek alweer een tijdje geleden gedaan, toch vragen wij ons af als Ben nog steeds zo populair is. Wij ontvangen graag jullie Ben sim only review.

    geplaatst op
  • Het is altijd belangrijk om, en ik denk dat Ben daarin geslaagd is, om een website te bouwen die gewoon overzichtelijk is. Andere providers die meereder producten en diensten erom verkopen maken het de twijfelaars gewoon moeilijk en dat maakt hen gewoon ontevreden over de web experience. Bij een sim only abonnement van Ben heb je minuten, sms'jes en al dan niet een internet abonnement erbij. Meer niet. Bij anderen moet je kiezen uit verschillende soorten abonnementen met verschillende namen, verschillende tarieven, soms meer dan tien opties. Daar kan je als je wil nog meer toeters en bellen aanhangen. Ben maakt het gewoon makkelijk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.