Social Strategy Talk (4): Interview Piet Bakker (Newspaperinnovation.com)

1 juli 2009, 08:03

“Het wordt na elke recessie nooit meer zoals het geweest is. Kranten komen uit de recessie altijd zwakker dan daarvoor.” Dat was slechts één van de soundsbites die krantengoeroe Piet Bakker op de Social Strategy Talk (#SST) voor het publiek in petto had.

“Go beyond news”. Dat was de tip van Bakker aan krantenland. Kranten moeten veel meer gebruik gaan maken van een communitygevoel bij de lezers. Ik interviewde Bakker na zijn presentatie. Over het Brinkman-rapport en de ‘internetheffing’: ‘Een merkwaardig plan waarvan je denkt dat het aan de eindredactie (van het Brinkman-rapport, MvdB) ontstnapt is.’

Next is slechter

Bakker zei tijdens zijn presentatie en ook in bovenstaand interview: ‘NRC Next is een slechtere krant dan de gewone NRC en is daarom een goed product. De gewone NRC is een té goede krant die veel mensen NIET willen lezen.’ Over wat NRC dan wél zou moeten doen zegt Bakker: ‘Je moet alles proberen. Dat geldt voor e-readers, nieuwe vormen van abonnementen. Denk aan slimmere, gezamenlijke distributievormen.’

Infrastructuur

Of we de kranten moeten redden, of de infrastructuur van de journalistiek? ‘Voorlopig is er geen nieuwe infrastructuur waarin de journalistiek goed geduid.’ Online wordt er namelijk nog onvoldoende geld verdiend met journalistiek, dus moet het nog maar even via de krant, is de gedachte.

Online pleuren

Maar: wat moeten de kranten dan online? Bakker: ‘Ik denk dat heel veel bedrijven veel slimmer om moeten gaan met wat ze wel en wat ze niet online zetten. Het verbaast me heel erg dat iedereen alles online pleurt. Daar zijn ze nu 15 jaar bezig en ze verdienen er geen stuiver aan. Misschien is het dus niet zo’n goed idee.’

En meer van dit al. Kijkt!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Luc van Poelje

    Eindelijk een goed verhaal! Breed inzetten met innovatie. Werk aan je slagvaardigheid. Organiseer budget.


    2 juli 2009 om 07:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!