SMPA publiceert richtlijnen voor social media marketing

SMPA publiceert richtlijnen voor social media marketing

De Social Media Professionals Association (SMPA) publiceert vandaag een ethische code rondom sociale (media) marketing. Zie: persbericht. De SMPA streeft ernaar dat deze code en de daarin genoemde regels leidend worden voor iedereen die vanuit marketingperspectief bezig is met sociale media. De regels zijn tot stand gekomen op basis van de ‘Ethics Code’ van de Womma, de Word of Mouth Marketing Association. Deze code wordt al vijf jaar internationaal als ethisch kompas gebruikt door veel bureaus en marketeers.

De guidelines van de SMPA zijn bedoeld om de consument te beschermen en om te zorgen dat er in Nederland in de sociale media wereld eerlijke marketing wordt bedreven. Om als social media marketeer succesvol te kunnen opereren, is het van belang om het vertrouwen van de consument te winnen. Dit kan volgens de SMPA alleen als er eerlijk en open wordt gecommuniceerd. Hiervoor zijn volgens de SMPA een paar zaken essentieel, zoals:

  • Zowel merken als consumenten die betrokken zijn in een social media programma zijn verplicht dit te openbaren.
  • We zijn tegen initiatieven waarbij consumenten worden betaald door een commerciële partij om aanbevelingen of reviews te plaatsen.
  • We zullen consumenten nooit vertellen wat ze moeten zeggen. Mensen vormen een eigen mening en beslissen zelf wat zij aan anderen zullen vertellen.

De SMPA denkt dat de richtlijnen een goede basis zijn voor een professionalisering van de social media industrie en wil - conform de missie - de dialoog aangaan over deze code. Binnenkort wordt bekendgemaakt hoe partijen lid kunnen worden van de SMPA. De ethische code zal dan in ieder geval de basis vormen voor aansluiting bij de SMPA.

Willem Sodderland, ceo van Buzzer en bestuurslid van de SMPA:

“Met het betrekken van consumenten bij marketing wordt het nog belangrijker om absoluut eerlijk en transparant te zijn. Ook is het essentieel om de sociale omgeving waarin je je als merk begeeft te respecteren. Een code is hierin broodnodig. Veel marketeers en bureaus zijn relatief onbekend met de nieuwe omgeving en hebben een duidelijk kompas nodig.”

Matthijs Roumen, social media strateeg bij Rhinofly en bestuurslid van de SMPA:

“Veel marketeers hebben moeite om grip te krijgen op social media. Om deze marketeers een handvat te bieden zijn de guidelines opgesteld. Het is een tweeluik van consumentbescherming en een aanstuurrichting voor marketeers waarbij eerlijkheid, transparantie en vertrouwen een grote rol spelen.“

Hier vind je de LinkedIn groep van de SMPA.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Matthijs Roumen schrijft op Frank-ly:
    http://www.frank-ly.nl/smpa-guidelines-gelanceerd#more-5811

    De guidelines zijn naar mijn mening essentieel om eerlijke marketing te bedrijven op het gebied van social media. SMPA zal zich niet opstellen als een waakhond die de regels nauwlettend controleert bij bureaus die iets doen met social media, maar sporen wel marketeers aan om zich aan deze gedragsregels te houden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.